קבוצת דלק | בלעדי

אלקו וסוארי מאחדים כוחות לרכישת דלק ישראל מיצחק תשובה

לאחר רכישת דלק ישראל - אם תצא לפועל - בכ-1.2 מיליארד שקל, תתבצע הפרדת כוחות • אלקו של משפחת זלקינד תחזיק בעסקי שיווק הדלקים, בעוד שאלייד שמוביל יצחק סוארי תחזיק בשתי תחנות הכוח של החברה

פרופ' יצחק סוארי, יו"ר אלייד / צילום: תמר מצפי, גלובס
פרופ' יצחק סוארי, יו"ר אלייד / צילום: תמר מצפי, גלובס

חברת אלייד שמוביל יצחק סוארי הצטרפה לקבוצת אלקו  במגעים לרכישת חברת דלק ישראל מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה. ל"גלובס" נודע כי בכוונת שתי חברות ההשקעה לרכוש את דלק ישראל במשותף, תמורת כ-1.2 מיליארד שקל, כאשר לאחר הרכישה - אם תצא לפועל  -  תתבצע הפרדת כוחות: עסקי שיווק הדלק, המוערכים בשווי של כ-700 מיליון שקל, יוחזקו ע"י אלקו ולאומי פרטנרס, בעוד שאלייד תחזיק בשתי תחנות הכוח שבידי דלק ישראל, ששוויין מוערך בכ-500 מיליון שקל.

שתי תחנות הכוח באשקלון ובשורק, נמצאות בסמוך למתקני התפלת מים ומספקות להם את החשמל הדרוש להפעלתם. לאחרונה ניהלה קבוצת דלק מגעים למכירת התחנות לקרן התשתיות קיסטון תמורת סכום של יותר מ-500 מיליון שקל. עם זאת, לאחר בדיקה של ימים אחדים הגישה קיסטון הצעה נגדית נמוכה בהרבה.

קבוצת אלייד, בראשות היו"ר פרופ' יצחק סוארי, היא חברת החזקות הפועלת שנים רבות בענפי הנדל"ן, האלקטרוניקה, התשתיות והרכב. בין החזקותיה נמנות החברות צ'מפיון מוטורס, UPS, ניופאן, מיניליין ועוד. שווי נכסיה של אלייד מוערך במיליארדי שקלים, כשבין היתר בידיה נכסי נדל"ן אטרקטיביים רבים.

לאחרונה נכנסה אלייד לתחום התשתיות, עם השתתפותה במכרזי קווים של הרכבת הקלה, רכישת מתקן התפלה באשדוד ועוד. נוסף על כך, היא הפכה לבעלת עניין (5%) בחברת כרטיסי האשראי MAX (לשעבר לאומי קארד).

דלק: התחייבויות של כ-8 מיליארד שקל

אתמול נחשף ב"גלובס" כי חברת ההחזקות אלקו, שבשליטת האחים דני ומייקי זלקינד, יחד עם לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, מנהלות מגעים לרכישת  דלק ישראל מידי קבוצת דלק. ככל הידוע ברכישת דלק ישראל ותחנות הכוח שלה יש מתעניינים נוספים.

דלק ישראל היא מנכסיה המרכזיים של קבוצת דלק, שנקלעה למשבר ופועלת  לממש חלק נכבד מנכסיה  לצורך עמידה בהתחייבויותיה, העומדות על כ-8 מיליארד שקל ( מהן 6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח). דלק ישראל עוסקת במכירת דלקים ושמנים, הפעלת תחנות תדלוק וחנויות נוחות ומתן שירותי אחסון וניפוק דלקים בישראל. החברה מחזיקה 239 תחנות תדלוק ציבוריות (מתוכן 178 בהפעלה עצמית) ו-196 חנויות נוחות (מתוכן 160 בהפעלה עצמית).

לדלק ישראל הון עצמי של כ-1.2 מיליארד שקל והיא רשמה בחודשים ינואר-ספטמבר 2019 הכנסות של 3.75 מיליארד שקל ורווח נקי של 78 מיליון שקל. בשנת 2018 כולה רשמה דלק ישראל הכנסות של 5 מיליארד שקל ורווח נקי של 70 מיליון שקל.

אלקו לא נפגעה בירידות בבורסה

אלקו, שצפויה להחזיק ברוב מניות דלק ישראל לאחר העסקה,  היא חברת החזקות, הפועלת באמצעות שלוש חברות בת בורסאיות מרכזיות - אלקטרה, בתחומי הקבלנות והתשתיות, אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), בתחומי ייצור ושיווק מוצרי צריכה, ואלקטרה נדל"ן בתחום הנדל"ן המניב.

ב-2019 ביצעה החברה צעד משמעותי בהרחבת תחומי הפעילות שלה, ובנובמבר של אותה שנה השלימה את רכישת חברת סופרגז, בעלת פעילות סינרגטית לדלק ישראל, מידי קבוצת עזריאלי, בעסקה בהיקף של כ-817 מיליון שקל.

סופרגז עוסקת ביבוא, אחסון ושיווק תחליפי אנרגיה דוגמת גפ"מ (גז פחמימני מעובה), גז טבעי וגז טבעי דחוס, והשימוש העיקרי במוצריה הוא "להפעלת מבערים בתעשייה להפעלת תנורים במאפיות ובמסעדות, לחימום מוסדות, לחימום לולים בחקלאות וכן לבישול והסקה במשקי בית".

בנוסף מפעילה אלקו 10 בתי קולנוע ברחבי הארץ, באמצעות אלקו מדיה, אחרי שזכתה ב-2017 במכרז לרכישת רשת בתי הקולנוע גלובוס מקס.

על רקע העובדה כי מרבית פעילויותיה של אלקו לא נפגעו בצורה מהותית מהתפשטות וירוס הקורונה, מנייתה של אלקו מפגינה עוצמה בגל ירידות השערים החד המאפיין את הבורסה בשבועות האחרונים.

מתחילת השנה לא רשמה המניה שינויים מהותיים בערכה, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-3.5 מיליארד שקל, אחרי שבשנה האחרונה היא מציגה קפיצה של יותר מ-70%.

בדוחותיה הכספיים השנתיים ל-2019, שפורסמו בסוף חודש מרץ, מציינת אלקו, כי בשלב הנוכחי, השיבושים בפעילות בעקבות התפשטות הווירוס המסתורי "אינם עתידים להשפיע לרעה באופן מהותי על פעילות הקבוצה ותוצאותיה".

לגבי אלקטרה מציינים באלקו כי עד כה הפעילות "לא הושפעה באופן מהותי", ולגבי סופרגז באלקו מציינים כי הפעילות ממשיכה כסדרה, וזאת בהתאם להגדרתה של סופרגז כמפעל חיוני.

פעילות בתי הקולנוע שלה הופסקה, ומרבית עובדיה הוצאו לחל"ת.