המדינה בדדליין לשותפים בתמר: השיגו תוך חודש הסכמה שתאפשר חידוש התחרות בין תמר ללוויתן

הדרישה באה על רקע סכסוך שפרץ לאחר שישראמקו ותמר פטרוליום סיכמו על עסקה, אך עד כה מנעו דלק קידוחים ונובל אנרג'י את אישור ההסכם, בגלל שהגז מ"תמר" אמור לבוא על חשבון גז שחברת החשמל רוכשת מ"לוויתן" במחיר גבוה יותר

המדינה מקציבה חודש לשותפות בתמר לתקן את ההסדרים ביניהן באופן שיאפשר למאגר להתחרות בלוויתן, ולהוציא לפועל עסקה למכירת גז מהמאגר לחברת החשמל במחיר זול מזה שהציע לה מאגר לוויתן - עסקה שנמנעה עד היום בגלל וטו של דלק ונובל.

החודש הוקצה לשותפות כדי להגיע להסכם חדש שלא יאפשר יותר לאחד השותפים למנוע חתימת הסכמים למכירת גז. הצעד יאפשר לישראמקו , דור גז ותמר פטרוליום  להשיג את אישור שותפות תמר לחתימת הסכם חדש עם חברת החשמל למכירת גז מהמאגר במחיר מוזל. במשק האנרגיה מעריכים כי המהלך יביא בסופו של דבר לפיצול שיווק הגז בתמר כאשר כל שותף במאגר יוכל למכור את חלקו היחסי במאגר.

מדובר בסכסוך שפרץ לאחר שישראמקו ותמר פטרוליום סיכמו על עסקה אך עד כה מנעו דלק קידוחים ונובל אנרג'י את אישור ההסכם, בגלל שהגז מ"תמר" אמור לבוא על חשבון גז שחברת החשמל רוכשת ממאגר לוויתן במחיר גבוה יותר. דלק ונובל מחזיקות יחדיו בכ-47% מהזכויות ב"תמר" לעומת 85% מהזכויות ב"לוויתן".

רשות התחרות הודיעה הבוקר כי נציגי משרדי האנרגיה, המחלקה הכלכלית בייעוץ חקיקה במשרד המשפטים, האוצר ורשות התחרות, הקצו לשותפות תמר פרק זמן קצר לתקן את ההסדרים ביניהן באופן שיבטיח, כי דלק, נובל וישראמקו לא תחזקנה בזכות וטו על החלטות שיווק גז ממאגר תמר. הסכמות כאלו ייתרו התערבות ונקיטת מהלך פורמלי על ידי המדינה.

ברקע הדברים פניית שותפות תמר שאינן מחזיקות גם במאגר לוויתן לממונה על התחרות בטענה שדלק ונובל - המחזיקות גם במאגר לוויתן - עושות שימוש בזכות וטו במסגרת משאים ומתנים לשיווק גז ממאגר תמר על מנת למנוע מתמר לספק גז במחירים שהם מחירים תחרותיים למאגר לוויתן. באופן ספציפי טענו השותפות בתמר שפנו בתלונה, כי דלק ונובל מנעו מהן להציע הנחה על מחיר הגז לחברת חשמל ומונעות מהן להציע הצעות מחיר תחרותיות ללוויתן בחוזים עתידיים.

בהודעת רשות התחרות נאמר כי "לאחר דיונים משותפים, שכללו גם קבלת התייחסויות מהשותפות בתמר, הודיעו נציגי המשרדים לשותפות בתמר, כי בטרם יביעו את חוות דעתם הסופית וישקלו צעדים נוספים, הם מאפשרים לצדדים להגיע להסכמות שייתרו את הצורך של המדינה לנקוט עמדה פורמלית. נציגי המשרדים קצבו לצדדים תקופה קצרה לגיבוש הסכמות. ההסכמות שנדרשו הצדדים לגבש צריכות להיות מסוג שמבטל את זכות הווטו שמחזיקות נובל, דלק וישראמקו, מכח ההתנהלות שקיימת בין הצדדים עד היום".

בלובי 99 אמרו בתגובה להחלטה לקצוב חודש ימים לשותפים בתמר להגיע להסדר שיאפשר תחרות בין תמר ללוויתן כי מדובר במהלך שיביא לתוצאה הפוכה כלומר יאפשר תיאום מחירים בין השותפים במאגר. על פי הלובי הפיתרון היחיד הוא פתיחתו מחדש של מתווה הגז ופתיחה בהליכים פליליים נגד "מונופול הגז".

"מדובר בכיוון נכון אבל ההחלטה טומנת בחובה בעייתיות גדולה", נאמר בתגובת הלובי. "בכל מקרה אחר של תיאום מחירים היו מכריזים על קרטל ופונים להליך פלילי. הכלל הזה כנראה לא חל על מונופול הגז, וההחלטה למעשה מאפשרת לו לתאם עם השותפות במאגר תמר את המחיר שבו ימכרו גז לחברת החשמל. כל מחיר שייקבע כעת יהיה סביב 4 דולר, גבוה מהמחיר התחרותי בעולם.

"תיאום המחירים שמצטרף לטלטלה בחברת דלק ולקשיים אליהם נקלע הבעלים יצחק תשובה, מחייבים מהלך ממשלתי נחוש לפני שייגרם עוד נזק לציבור. יש להקים בדחיפות צוות ממשלתי שיבצע תיקונים יסודיים במתווה הגז ויפסיק את הטלת העלויות הבלתי סבירות על הציבור בזמן שקרן העושר, שבה הובטחו מאות מיליארדים, ריקה."