"או שרשת תלך לביהמ"ש, או שאגייס משקיע או שנקבל עזרה מהמדינה"

כך אמר היום מנכ"ל רשת אבי בן טל בפגישה עם ועד עובדי חדשות 13 בנוגע לקיצוצים המתוכננים • אופציה נוספת שבן טל ציין להצלת רשת היא הזרמת כספים ע"י בעלי המניות

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל
אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

בימים האחרונים נשאלות לא מעט שאלות לגבי עתידה של רשת 13 ולגבי הכיוון אליו מוביל מנכ"ל החברה אבי בן טל בניסיון להתמודד עם המשבר הכלכלי בו שרוי הערוץ. משהו על הכיוונים שהוא לוקח בחשבון עלו בפגישה שנערכה היום (ב') עם ועד עובדי חדשות 13, כשברקע כוונתו של בן טל להוביל תכנית קיצוצים אגרסיבית בחברת החדשות.

ל"גלובס" נודע כי בפגישה אמר בן טל לוועד העובדים כי "לרשת יש שלוש אפשרויות: או שהחברה תלך לבית המשפט, או שאגייס משקיע, או שנקבל עזרה מהמדינה". אופציה נוספת שבן טל ציין להצלת רשת היא הזרמת כספים על-ידי בעלי המניות. 

בפגישה, שהוגדרה "מתוחה מאוד", נכחו, פרט לבן טל, גם מנכ"ל חדשות 13, ישראל טויטו; וסמנכ"ל משאבי האנוש של רשת, עידו איינבידנר.

כצפוי, בן טל הציג בפגישה את הכוונה לקצץ 40%-50% מתקציב החברה. על-פי העדכון שהעביר הוועד לעובדים, בן טל טען כי הקיצוץ נובע מהמצב הכלכלי הקשה של רשת, אך לא הציג בפגישה שום נתון כלכלי.

"בנוסף", נכתב בעדכון לעובדים, "בן טל ציין כי הקיצוץ יגיע לכלל חלקי החברה והתפקידים, ואמר כי אין בכוונתו להמתין עד 17 במאי, כפי שנקבע בהחלטה של בית הדין לעבודה מהשבוע שעבר".

בתגובה ביקש הוועד לדעת איך בן טל רואה את החברה ביום שאחרי הקיצוץ. "אמרנו שקיצוץ עמוק שכזה משמעו חיסול חברת החדשות. לטענת בן טל, אין לו חזון שכזה - זאת תשובה שאנו מתקשים להאמין לה והותירה אותנו בתחושה של ניסיון הסתרה. לדעתנו מדובר במהלך שיפגע אנושות בחברה ובעובדיה, והוא מנוגד כל היגיון כלכלי ועיתונאי".

הוועד הבהיר בפגישה כי אין לו כוונה להתנגד אוטומטית לקיצוצים, אך הדגיש שני עקרונות שחשובים לו ואשר עליהם הוא לא מוכן להתפשר: שמהלך הקיצוץ ייעשה בדיאלוג שקוף מול נציגות העובדים, ושחברת החדשות תהיה המקום שבו ייצרו כל מה שקשור בעיתונות, אקטואליה ותחקירים. "לא רק שלא נסכים לכל ניסיון להעביר עבודה עיתונאית מחברת החדשות אל רשת או אל חברות הפקה, אנחנו גם דורשים שתכנים כאלה, שמופקים כיום בחוץ, יועברו ובחלק מהמקרים יוחזרו אל חברת החדשות. זה הדבר הנכון לעשות כדי להגן גם על זכויותינו כעובדים וגם על החופש העיתונאי והאתיקה. זה גם הדבר הנכון מבחינת התועלת הכלכלית לרשת".

עוד עדכן הוועד כי הובהר למנכ"ל רשת כי כל ניסיון להחליש באופן דרמטי את חברת החדשות יוביל למאבק שבו העובדים לא יהססו לממש את זכותם לשבות. "בעבר נמנענו ככל שאפשר ממה שמכונה לעתים 'פגיעה במסך', אבל לא נהסס לנקוט כל צעד כדי להתגונן מפני הניסיון של רשת לקדם מהלך שלטווח הארוך יפגע משמעותית גם במסך וגם בפרנסה שלנו" .

לפי העדכון לעובדים, בן טל השיב לוועד: "אתם מאיימים באקדח לא טעון". הוועד כתב לעובדים: "אנו מקווים שלא יהיה צורך להוכיח לו עד כמה הוא טועה". 

מרשת 13 נמסר בתגובה: "צר לנו כי דברים שנאמרו בפגישה - שהבהירו לוועד באופן חד-משמעי כי הנהלת חדשות 13 והנהלת רשת 13 רואות חשיבות בהידברות ובשקיפות מלאה מול העובדים, בצורך לקצץ קיצוץ רוחבי הן ברשת 13 והן בחדשות 13 (מבלי לנקוב בהיקפי הקיצוץ) ובבדיקה להעביר לחדשות 13 הפקה של רצועות נוספות - סולפו במלואם".