איך רוזוולט יעזור לטראמפ להוציא את ארה"ב ממשבר הקורונה?

מה ההיסטוריה יכולה ללמד אותנו על אמריקה בימי משבר? פרק מיוחד של "המדריך לטראמפיסט" מחפש השראה בעבר • על הדמות הרפואית ששיחקה תפקיד מרכזי בימי מלחמת האזרחים; מה אפשר ללמוד מהבדלי הסגנון בין הנשיאים הובר ורוזוולט; וההיסטוריה של אי השוויון בארה"ב חוזרת • האזינו

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP
אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

משבר הקורונה תפס את ארצות-הברית לא מוכנה. למרות ההתרעות על הנעשה בסין, לקח לממשל הפדרלי שבועות ארוכים להירתם לפעולה, וגם היום ההתארגנות טרם הושלמה. זו לא הפעם הראשונה שזה קורה.

פרופ' אייל נווה מהחוג להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב ובסמינר הקיבוצים,  מזהה כאן דפוס מוכר מן העבר, למשל מימי השפל הגדול של שנות השלושים במאה ה-20. אבל הוא מבקש גם להזכיר שבסופו של דבר, אמריקה מתעשתת. "ברגע שנופל דבר כזה על ארצות-הברית, בהתחלה היא בהלם, ולא מתפקדת טוב. היא חברה אינדיבידואליסטית שאין בה סולידריות, ולא התכוננה בזמן. אבל ברגע שזה קצת מתארך, אז משאבי העוצמה, הידע והגודל של החברה האמריקאית מביאים לכך שהיא מתחילה לנהל את המשבר בצורה הרבה יותר טובה".

"יש באמריקה סוג של אורך רוח. הם מופתעים ברגע הראשון, וההלם גדול, אבל אחר כך יש להם כלים, וכוחות ומשאבי ידע, וגם מאבים ארגוניים, שמאפשרים בסופו של דבר לנהל ניהול מושכל של משבר - וזה קרה עם רוב המשברים שארה"ב נתקלה בהם. בהתחלה הם מופתעים, כמו במלחמת העולם הראשונה או השנייה, ואז הם לוקחים את העניינים לידיים ומתחילים לרוץ. כך היה גם בשפל הגדול".

בפרק מיוחד של 'המדריך לטראמפיסט' ביקשנו לברר מה יכולה ההיסטוריה האמריקאית ללמד אותנו על ימים אלה, של משבר בריאותי וכלכלי אדיר ממדים. פרופ׳ נווה, מהחוג להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב ובסמינר הקיבוצים, בחר להאיר את הבדלי הסגנון בין הנשיא הובר ורוזוולט בהתמודדות עם השפל הגדול.

ד"ר יעל שטרנהל, מהפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל-אביב, בחרה להאיר את דמותו הנשכחת של רופא פורץ דרך שהצליח לארגן מערכת יעילה בעיצומו של משבר חריף: "ויליאם המונד, שהיה הרופא הצבאי הראשי במלחמת האזרחים, הצליח להקים בארה״ב דברים, שעד היום אין בה. המונד מקים מערכת בתי חולים לאומית, לעומת המערכת הנוכחית, שהיא מופרטת לחלוטין. במלחמת האזרחים המערכת יותר מולאמת, ריכוזית, סיסטמטית ממה שהיא היום. זה מדהים כי מדובר באירוע של לפני 150 שנה. הוא הקים אז בתי חולים שעסקו רק בנושא ריאה בדומה לבתי החולים של הקורונה שמוקמים עכשיו״.ואילו

ואילו ד״ר אנוואר מחאג׳נה, מרצה למדעי המדינה בסטונהיל קולג׳, מסצ׳וסטס, מאירה את האופן בו המשבר מדגיש את הפערים החברתיים והכלכליים באמריקה, פערים שמאחוריהם היסטוריה עמוקה של אי שוויון.

עוד בפרק: ד"ר אלי קוק, מהחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת חיפה, ותומך רב שנים של ברני סנדרס, מאבחן מה השתבש בקמפיין של סנדרס, ומה הו משאיר אחריו. וגם, האם הנשיא טראמפ מתכוון להיפטר מד״ר פאוצ׳י, המומחה למחלות המידבקות של הממשל, ואיך טום הנקס מרגיש בבית אחרי שהחלים מן הקורונה?

הצטרפו לקהילת המדריך לטראמפיסט

עקבו אחר הפודקאסט באפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס, ספוטיפיי או באפליקציית הפודקאסטים האהובה עליכם