מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מרץ ב-0.4%; מחירי הדירות המשיכו לעלות

מחירי הדירות המשיכו לעלות והשלימו עלייה של 3.9% ב-12 חודשים • מה שהופך את מדד מרץ לאחד המעניינים בשנים האחרונות אינו קשור לשינוי הצפוי במחירים אלא לעובדה שמדובר במדד הראשון שמנסה למדוד משק שמושבת חלקית עקב משבר הקורונה

דירה למכירה ברעננה / צילום: שלומי יוסף
דירה למכירה ברעננה / צילום: שלומי יוסף

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מרץ ב-0.4% כך מדווחת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מחירי הדירות המשיכו לעלות והשלימו עלייה של 3.9% ב-12 החודשים האחרונים.

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הלבשה והנעלה 3.2%, פירות טריים 1.8%, דיור 0.9% ומזון 0.6%.

ירידת מחירים בולטת של 1.9% נרשמה בסעיף ירקות טריים.

מתחילת השנה ירד מדד המחירים לצרכן ב-0.1% ובשנים עשר החודשים האחרונים (מרץ 2020 לעומת מרץ 2019) נותר מדד המחירים לצרכן ללא שינוי.

מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר - פברואר לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים דצמבר - ינואר, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.6% ובכך השלימו עלייה של 3.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (ינואר 2019- פברואר 2019).

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים ינואר - פברואר לעומת החודשים דצמבר - ינואר, נמצאו עליות מחירים במחוזות: ירושלים 1.4%, צפון 1.2%, תל אביב 1.1% ודרום 0.6%; לעומתם מחוז המרכז נותר ללא שינוי ואילו במחוז חיפה נרשמה ירידה של 0.6%.

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ינואר 2020 - פברואר 2020 לעומת ינואר 2019 - פברואר 2019, נמצאו עליות מחירים בכל המחוזות כאשר הבולטות שבהם נרשמו במחוזות: צפון 6.2% תל אביב 6.1% וירושלים 5.2%.

במדד מחירי הדירות החדשות נמצא כי מחיריהם עלו בחודשים ינואר - פברואר לעומת דצמבר - ינואר ב-0.8% ובכך השלימו ירידה של 0.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (ינואר 2019 - פברואר 2019). אחוז העסקאות שבוצעו בתמיכה ממשלתית והשתתפו בחישוב מהווה 39.2% בהשוואה ל-39.8% בתקופה הקודמת (דצמבר 2019 - ינואר 2020).

מדד ראשון בימי קורונה: איך ניטרלו בלמ״ס את מחירי הטיסות

מה שהופך את מדד מרץ לאחד המעניינים ביותר שפורסמו בשנים האחרונות אינו קשור לשינוי הצפוי במחירים אלא לעובדה שמדובר במדד הראשון שמנסה למדוד משק שמושבת חלקית בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. מהודעה שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיטיקה עולה כי במדד הנוכחי הוחלט להתעלם מענפים כמו נסיעות לחו"ל ואירועי תרבות וספורט. בענפים אחרים האומדנים מתבססים בעיקר על המחצית הראשונה של החודש. במובן מסוים חודש מרץ הוא הפיילוט לאפריל (ואולי גם לחודשים שאחריו) שבו ההפרעות לפעילות הכלכלית היו רחבות הרבה יותר ונמשכו לאורך כל החודש. התחזיות לאפריל כבר הונמכו באחוז שלם - מעלייה של חצי אחוז לירידה של חצי אחוז, כשמחצית מהירידה היא בעקבות התרסקות מחירי הבנזין.

בהודעה מיוחדת שפרסמה מסבירה הלשכה המרכזית לסטטיטיקה כי "בשבועיים הראשונים של החודש, הפקידה בוצעה במלואה ואילו בשבועיים האחרונים של החודש, עקב סגירה הדרגתית של חנויות על פי התקנות לשעת חרום, אחוזי הפקידה היו כ-65% - נתונים אלו אפשרו להפיק את רוב המדד כסדרו, בין אם במדידה ישירה או במדידה חלקית. במקרים של צריכה חלקית, מחירי המוצרים והשירותים נזקפו לפריט או לקבוצה אליו הן משויכים". כך למשל מחירי בתי המלון וההארחה בישראל חושבו רק על-סמך השבועיים הראשונים של חודש מרץ. בסעיפים מחירי הנסיעות לחו"ל, השהייה בחו"ל, מופעי תרבות וספורט, שירותי חינוך עריכת מסיבות ואירועים - ביצעה הלמ"ס זקיפה למדד הכללי, כלומר לא כללה בפועל את הסעיפים האלה במדד הכללי (תוך שמירה על המשקל היחסי של שאר הענפים במדד). שיטה נוספת שהופעלה הייתה שימוש במחירי מוצרים ושירותים דומים, או תחליפיים לסעיף שבו היה מחסור בנתונים.

בשורה התחתונה מציינים בלמ"ס כי משקל הזקיפות במרץ אינו עולה על 6% מתוך המדד - אך מודים כי באפריל צפוי גידול משמעותי בזקיפות.