"משקיעים עובדים לאט היום. אנחנו זזים מהר, ולא חוששים ממשבר כלכלי"

קרן ההון סיכון NFX של גיגי לוי וייס משיקה תוכנית חדשה להשקעות מהירות בסטארט-אפים בשלב סיד • בקרן מבטיחים תשובה ראשונית בתוך שלושה ימים, חוזה סטנדרטי ותנאים קבועים

קרן ההון סיכון NFX, שגיגי לוי וייס הוא אחד מהשותפים-מייסדים בה, הודיעה על תוכנית השקעות חדשה בהיקף של 20 מיליון דולר שתאפשר ליזמים לגייס הון בצורה קלה ומובנית יותר. למעשה, בקרן החליטו לנצל את העובדה שמשקיעים רבים נרתעים מהשקעה בתקופה הנוכחית כדי להציע ליזמים תהליך גיוס מהיר, שבו הם יקבלו תשובה לכל המאוחר בתוך תשעה ימים. כמו כן, בקרן גיבשו חוזה סטנדרטי ותנאים קבועים לכל הסטארט-אפים

קרן NFX היא קרן שהחלה את דרכה ב-2015 ומשקיעה בעיקר בסבבי סיד בחברות שפועלות בישראל ובקליפורניה. הקרן החלה את דרכה בתור אקסרלטור לסטארט-אפים ובסוף 2017 השלימה גיוס של הקרן הראשונה, בהיקף של 150 מיליון דולר, שהשקיעה ב-25 חברות.

במאי שעבר הודיעו על גיוס קרן נוספת של 275 מיליון דולר. לוי וייס הקים את הקרן יחד עם ג'יימס קורייר ופיט פלינט, שניהם יזמים ומשקיעים מוכרים ומנוסים מעמק הסיליקון.

התוכנית החדשה כוללת השקעה של 1-2 מיליון דולר בכל סטארט-אפ בעבור 15% מהמניות. יזמים שרוצים להגיש בקשה לקבל את המימון יכולים לעשות זאת באמצעות כתיבת בריף קצר, מענה על 12 שאלות ושליחת וידאו קצר של היזמים והצוות. בקרן מבטיחים לתת פידבק ראשוני בתוך שלושה ימים ותשובה סופית בתוך תשעה ימים. לוי וייס מספר כי בקרן פיתחו תוכנה שמסייעת להם בתהליכי הסינון ולוקחת בחשבון את הניסיון של היזמים, מה רמת הידע הטכנולוגי שלהם, באיזה שלב המוצר, כמה טראפיק יש להם באתר וכו'. התוכנה מספקת אנליזה ראשונית. כחלק מהתהליך, השותפים ייפגשו עם היזמים בזום.

חברות בשלבים מוקדמים צריכות לקבל השקעה מהירה? הרי אין להן הרבה עובדים ולא היו להן מכירות שנפגעו.

לוי וייס: "בדקנו וראינו שהמהירות זה מה שהכי חשוב ליזמים כרגע, זה קריטי להם. הם מרגישים שהמשקיעים מאוד איטיים, הם לא מצליחים לגייס כסף וזה מאט אותם. יש בשלב הזה גם חברות שכבר גייסו בעבר כסף ונמצאים במכירות התחלתיות, והן צריכות עוד 2 מיליון דולר כדי להאריך את משך הזמן עד הסבב הבא.

"יש קושי לגייס כסף כי קרנות יודעות שיהיה להן קשה לגייס את הקרן הבאה והשוק הציבורי כמובן סגור. מה שקורה זה שכל משקיע בתקופה הזאת רוצה להשקיע בחברות טובות ומתקדמות יותר וכך לצמצם את הסיכון".

תמיד אומרים שבשלבים מוקדמים משקיעים באנשים. העובדה שאתם נאלצים להכיר את היזמים בשיחות וידאו לא פוגע בתהליך?

לוי וייס: "התהליך שאנחנו עושים לא מחליף את התהליך האנושי, אלא רק מייעל את התהליך. אנחנו לא מוותרים על להסתכל יזם בעיניים. ללא ספק זה פחות טוב מפגישה פיזית כי יש פחות סיגנלים, אבל אני עושה הרבה שיחות וידאו עם יזמים בוואלי, ועם השנים אתה לומד שגם בהן יש סיגנלים לא פחות טובים".

המשבר לא משפיע על קצב ההשקעות שלכם?

לוי וייס: "לסטארט-אפים בשלבים מוקדמים ייקח זמן עד שהם יגיעו לשוק ולכן אנחנו פחות לחוצים ממשבר כלכלי. זה לא כמו חברות יותר בשלות שיתמודדו עם ירידה במכירות וברמות השווי, ולכן אין טעם לחכות. יש לנו כסף ואנחנו יכולים לזוז מהר. הרבה חברות טובות צמחו בתקופת המשבר של 2008 כמו אובר ו-Airbnb. זה קרה גם בגלל השקת האייפון הראשון, אבל לא רק".