משבר הקורונה: צפי ל-100 אלף מפוטרים ישראלים בענף הבנייה

כך מעריכים בהתאחדות הקבלנים • עלות דמי אבטלה לישראלים שיפוטרו בענף הבנייה - כ-600 מיליון שקל בחודש

פרויקט מגורים בבנייה / צילום: shutterstock
פרויקט מגורים בבנייה / צילום: shutterstock

התאחדות הקבלנים בוני הארץ דיווחה היום (ה') כי בימים האחרונים החל גל פיטורים של ישראלים בענף הבנייה. זה קשור למשבר הקורונה כמובן, וגם לכך שרוב עובדי הבנייה מהרשות הפלסטינית חזרו ליהודה ושומרון לקראת חודש הרמדן שיחל בשבוע הבא. נכון להבוקר פחות מ-12 אלף עובדי בנייה פלסטינים מתוך 67,000 הקבועים שעובדים בענף נותרו בישראל.

לפי חישובי גורמים בהתאחדות, שיטת הבנייה בישראל מביאה לכך שעבודתו של כל עובד פלסטיני מייצרת מקום עבודה לכ-1.93 עובדים ישראליים בעבודות המשלימות בבנייה. במילים אחרות, צמצום התעסוקה של כ-55,000 עובדים הפלסטינים מייתר לעת עתה את עבודתם של כ-100,000 עובדים ישראלים. להערכתם, עלות דמי האבטלה לקופת המדינה, בעקבות הפיטורים של ישראלים בענף הבנייה, צפויה להגיע ליותר מ-600 מיליון שקל בחודש.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר: "אנחנו ממשיכים לקרוא לממשלה לפעול מיידית למנוע קריסה של הבנייה למגורים ומבני ציבור בישראל, ולפעול להבאת רכבת אווירית של עובדים ממדינות שבהן אין התפרצות מהותית של קורונה במזרח אירופה - תוך הסכמה על בידוד שהם יעברו בארץ לפני כניסתם לעבודה".

לדבריו, "כל יום שעובר משתק עוד ועוד חלקים של ענף הבנייה, שחלק עצום מהכלכלה הישראלית נשען על יכולתו לספק דירות, מוסדות ציבור ותשתיות. אסור לחכות עוד. הממשלה חייבת לפעול עכשיו".