הרגיזו את תשובה? קבוצת דלק הפסיקה ההסכם עם מידרוג ותיהנה מדירוג גבוה יותר שקיבלה מ-S&P מעלות

זאת לאחר שמידרוג חתכה בחודש שעבר ב-14 דרגות את דירוג החוב של קבוצת דלק והעריכה כי היא צפויה לכשל פירעון

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, החליטה במהלך חול המועד פסח להפסיק את התקשרותה עם חברת דירוג החוב מידרוג, וזאת לאחר שמידרוג חתכה בחודש שעבר ב-14 דרגות את דירוג החוב של קבוצת דלק. בעקבות החלטת קבוצת דלק , ידורגו אגרות החוב שלה מעתה רק בידי חברת S&P מעלות, שהעניקה להן דירוג גבוה יותר.

לפני כשלושה שבועות וחצי חתכה מידרוג את דירוג אגרות החוב אגרות החוב של קבוצת דלק מ -A2 ל -Ca, לנוכח הערכתה כי קבוצת דלק צפויה לכשל פירעון ברמת וודאות גבוהה. מדובר בדירוג הנמצא דרגה אחת בלבד מעל דירוג הנמוך ביותר של מידרוג (דירוג C) ומשקף את כושר החזר החוב החלש ביותר.

לקבוצת דלק חוב של כ-6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, וכן חובות בנקאיים בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל. במידרוג הסבירו אז כי הציפייה לכשל פירעון ברמת וודאות גבוהה באגרות החוב שהנפיקה קבוצת דלק, "נשענת על הערכתנו להרעה מהותית ברמת הנזילות והגמישות הפיננסית של החברה עם פרוץ משבר כלכלי ופיננסי עולמי חמור בשבועות האחרונים בעקבות התפרצות מגיפת וירוס הקורונה ".

במידרוג גם ציינו אז כי "לאור הערכתנו לכשל פירעון ברמת וודאות גבוהה, דירוג אגרות החוב מתבסס על המתודולוגיה של מידרוג 'דירוג מכשירי חוב ומנפיקים בכשל פירעון ומכשירי חוב פגומים", ונקבע על פי אומדן שיעור השיקום לאגרות החוב בהינתן כשל פירעון. מידרוג מעריכה את שיעור השיקום לאגרות החוב בטווח שבין 35% ועד 65% לפי תרחיש הבסיס, ובחלק העליון של הטווח האמור, סביב 65%.

עם זאת, כשבוע לאחר מכן החליטה חברת הדירוג השנייה הפועלת בישראל, S&P מעלות, להפחית את דירוג החוב של קבוצת דלק בארבע דרגות בלבד ל-BBB מינוס. מדובר בדירוג המקביל לדירוג Baa3 של מידרוג הנמצא בקבוצת דירוגי ההשקעה (דירוגי החוב האיכותיים יותר), אם כי הוא הנמוך ביותר.

ב-S&P מעלות ציינו אז כי "ב-12 החודשים הקרובים נדרשת קבוצת דלק לפרוע תשלומי חוב ותשלומים אחרים בהיקף כולל של כ-2.5 מיליארד שקל, מתוך זה כ-488 מיליון שקל בששת החודשים הקרובים. למיטב ידיעתנו, אין כיום לחברה מקורות מספיקים כדי לעמוד בפירעונות אלה, ויכולת הפירעון תלויה במימוש נכסים, מחזור חוב, או איגוח תמלוגי על. על כן, במקביל ועד לקבלת מקורות אלה, פעלה החברה לקידום עסקאות מימון בדמות הלוואות גישור ממשקיעים מוסדיים ומבנקים.

בחברת S&P מעלות העריכו את שיעור שיקום החוב הבכיר הלא מובטח של קבוצת דלק ברמה של 30%-50% והותירו את האג"ח שלה ברשימת המעקב עם השלכות שליליות. לדברי חברת הדירוג, ההשלכות שליליות "משקפות את חוסר הוודאות הקיים בתנאי השוק הנוכחיים באשר להשלמת עסקאות המימון ומכירת הנכסים לצורך שיפור רמת הנזילות והשגת מקורות מספקים, ובאשר להשפעת נגיף הקורונה על סביבת הפעילות שלה החברה ".

עוד כתבו ב-S&P מעלות כי "בכוונתנו להביא את הדירוג לבחינה נוספת בשבועות הקרובים, ובהתאם להתפתחויות נעדכן את הדירוג. בינתיים, היא הפכה כעת לחברת הדירוג היחידה שמדרגת את קבוצת דלק ואף עם דירוג השקעה.

קבוצת דלק מצדה מסרה היום לתקשורת כי "הסכם ההתקשרות בין החברה ובין מידרוג ממילא היה צפוי להסתיים במהלך הימים הקרובים ומעלות מדרגת את מרבית אגרות החוב של הקבוצה למן היום הראשון להנפקתן". כך או כך, סדרת אג"ח ל"א של קבוצת דלק, שמהווה יותר ממחצית החוב של החברה למחזיקי האג"ח שלה מכול הסדרות, נסחרה היום במחיר של 34.7 אגורות בלבד, המשקף תשואה שנתית לפדיון של 59%.

שתי בקשות לתביעות ייצוגיות

במקביל דיווחה היום קבוצת דלק כי הוגשו לביהמ"ש המחוזי בת"א שתי בקשות לתביעות ייצוגיות כנגדה. לדברי החברה, הבקשה הראשונה נוגעת לטענה לפיה היא לא העבירה לציבור המשקיעים מידע מהותי אודות הבטחות והשיעבודים ואודות הזכויות, שהסכמי ההלוואה היקנו למלווים, ובפרט בכל הנוגע למימושם לרבות למימושם המיידי.

לטענת מגיש הבקשה, כתוצאה מההפרות לכאורה שפורטו בכתב התביעה, נגרמו לבעלי המניות של קבוצת דלק נזקין כספיים המוערכים במיליונים רבים של שקלים. עם זאת, לדברי קבוצת דלק היא דוחה את הטענות שעולות מבקשת התביעה הייצוגית ומדגישה כי דיווחיה נעשים על פי דין.

הבקשה השניה לתביעה ייצוגית טוענת כי קבוצת דלק נמנעה מלדווח למחזיקי ניירות הערך שלה מידע מהותי, הכולל שינויים באשר להיקף ותנאי עסקאות הגידור למחיר הנפט והגז הטבעי שביצעה החברה הבת, איתקה. לטענת מגיש הבקשה, הפרות אלו גרמו למחזיקי האג"ח של קבוצת דלק נזקים המוערכים במיליונים רבים של שקלים, אולם גם כאן דוחה החברה את הטענות ומדגישה כי דיווחיה נעשים על פי דין.