כתב האישום המסתמן נגד חלפן הקריפטו בר מיטלמן: הלבנת הון בהיקף של 84 מיליון שקל

החלטת בית המשפט בנוגע לרכוש שנתפס עם מעצרם של מיטלמן, אביו ושתיים מאחיותיו, חושפת את היקפן המוערך של העבירות המיוחסות לחשודים באמצעות החברות Bitin ו-ב.מ.ל • הפרקליטות: "התיק בשלבי חקירה אחרונים"

בר מיטלמן, בעלי אתר BITIN, בכתבה בתוכנית "שישי עם אילה חסון" ששודרה בערוץ עשר ב-2018  / צילום: צילום מסך מפייסבוק
בר מיטלמן, בעלי אתר BITIN, בכתבה בתוכנית "שישי עם אילה חסון" ששודרה בערוץ עשר ב-2018 / צילום: צילום מסך מפייסבוק

עדכון: בעקבות הסדר טיעון הוגש כתב אישום מתוקן הכולל רק את בר מיטלמן ואת אביו לב. לידיעה המפורטת 

פרקליטות המדינה מתקרבת להגשת כתב אישום נגד בר מיטלמן, בעלי אתר חלפנות הקריפטו Bitin, ונגד אביו ושתיים מאחיותיו, בגין הלבנת הון בהיקף מוערך של 84 מיליון שקל, נוסף על עבירות מס. היקף העבירות המיוחסות לחשודים נחשף כעת, בעקבות החלטה שקיבל בשבוע שעבר בית משפט השלום בראשון-לציון בנוגע לרכוש של החשודים שנתפס במסגרת מעצרם על-ידי המשטרה.

במענה לפניית "גלובס" בעניין נמסר ממשרד המשפטים כי "התיק מצוי בשלבי חקירה אחרונים. ככל שלא יהיה חדש בחומר החקירה המועט שעתיד להתווסף, יישלחו מכתבי שימוע לחשודים בקרוב".

מיטלמן בן ה-27 נעצר על-ידי המשטרה ב-25 בפברואר יחד עם אביו השמאי לב מיטלמן ושתי אחיותיו הצעירות, מיטל מיטלמן בת ה-22 והדר מיטלמן בת ה-21. כפי שנחשף ב"גלובס" בתחילת מרץ, ארבעת בני המשפחה, תושבי ההתנחלות שערי תקווה, נעצרו בחשד למעורבות בביצוע עבירות מס והלבנת הון באמצעות שתי חברות, Bitin ו-ב.מ.ל., שסיפקו שירותי המרה (change) של מטבעות דיגיטליים. האחות מיטל מיטלמן, העוסקת בספורט אקסטרים, מוכרת לצופי הטלוויזיה מהעונה הראשונה של התוכנית "נינג'ה ישראל" ששודרה בערוץ קשת 12 באוגוסט 2018. על-פי החשדות המיוחסים להן, חשבונות הבנק של האחיות שימשו לכאורה לפעילות החברות של אחיהן.

בר מיטלמן ואביו לב, המיוצגים על ידי עו"ד גלעד ברון, שוחררו ממעצרם ב-16 במרץ, כשבועיים לאחר שהשתחררו ממעצרן האחיות מיטל והדר מיטלמן, המיוצגות על ידי עו"ד גיל פרידמן. ב-1 באפריל, כשבועיים לאחר שחרורו ממעצר, מסר בר מיטלמן ל"גלובס": "העסק Bitin.co.il, שעוסק במסחר במטבעות וירטואליים, הוא עסק חוקי, שפעל באישור המשך עיסוק מטעם רשות שוק ההון. אנו פועלים ומקווים להסדיר את כל הבעיות שנוצרו והחשדות לגבי דיווח ותשלום המס מול רשויות המס, ולהסדיר את תשלומי המס על-פי הנדרש בחוק. שאר המעורבים שנזכרו בכתבה, אינם קשורים לבעיות שנוצרו מול רשויות המס, אף שהם חשודים לכאורה בפרשה".

החשד: סיפקו שירותים "לגורמים פליליים"

הכיוון שאליו צועדת הפרקליטות בתיק זה, מסתמן מדברים שנאמרו ביום שישי שעבר על-ידי השופט גיא אבנון מבית משפט השלום בראשון-לציון, בהחלטתו הנוגעת לבקשת מחלקת הסייבר בפרקליטות ויחידת הסייבר הארצית של להב 433 במשטרת ישראל להאריך את תקופת ההחזקה במחשבים, בטלפונים ובהתקני הזיכרון שנתפסו במסגרת מעצרם של בר מיטלמן ושלושת בני משפחתו החשודים עמו בפרשה. במקביל, דן השופט בבקשה של החשודים להשיב להם את המחשבים והטלפונים שנתפסו במסגרת מעצרם, נוסף על רכוש שנתפס, הכולל חשבונות בנק וכלי רכב.

ברקע להחלטתו ציין השופט כי "יחידת הסייבר הארצית, להב 433 בשיתוף יחידת יהלום ברשות המסים חוקרות מאז חודש יולי 2019 חשדות לביצוע עבירות הלבנת הון ועבירות מס על-ידי המשיב 1 (בר מיטלמן), כמי שעמד בראש החברות Bitin ו-ב.מ.ל. אשר סיפקו, לפי החשד, שירותי המרת מטבעות וירטואליים לגורמים פליליים. במהלך החקירה התבררה מעורבות עבריינית עמוקה של אביו של בר, לב מיטלמן, וכן מעורבות ממשית בביצוע עבירות על-ידי אחיותיו של בר (מיטל מיטלמן והדר מיטלמן)".

עוד צוין ברקע להחלטה כי "עם הפיכת החקירה לגלויה נעצרו המשיבים (ב-25 בפברואר 2020) ונתפסו מוצגים רלוונטיים לחקירה ורכוש שנועד לחילוט (בכפוף להגשת כתב אישום בעבירות הלבנת הון). מעצרם של כל המשיבים הוארך מעת לעת, לצרכי חקירה. האחיות שוחררו ממעצר ב-1 במרץ, ואילו בר ולב שוחררו ממעצר ב-16 במרץ. יצוין כי המשיבים נתונים עדיין תחת מגבלות (חלקיות) במסגרת תנאי השחרור שנקבעו".

בהציגו את תמצית טיעוני הצדדים, ציין בית המשפט כי "לטענת המבקשת (המדינה), החקירה נמצאת בשלביה הסופיים, מרבית חומרי החקירה הועברו לידי הפרקליטות, ונראה כי בפרק הזמן הקרוב יישלחו למשיבים הודעות לקראת שימוע. לפי החשד, המשיבים ביצעו עבירות הלבנת הון בהיקף של כ-84 מיליון שקל (הערכה זמנית, חסרים עדיין מקצת ממסמכי הבנקים), ובצידן עבירות מס. שווי הרכוש התפוס נופל לאין ערוך משווי עבירות הלבנת הון, נתון המצדיק המשך תפיסת הרכוש לצורך אפשרות חילוט עתידי. חרף הפער המשמעותי בין שווי העבירות לשווי הרכוש התפוס נעתרה המבקשת לבקשת המשיבים (במהלך משא-ומתן שקדם להגשת הבקשות מושא ההליך דנן), ושחררה חשבון בנק בבעלות לב ורעייתו על יתרות הזכות שבו (כ-300 אלף שקל)".

בית המשפט הוסיף כי "אשר למחשבים המוסדיים וכלל המוצגים, אלה מכילים תשתית ראייתית רלוונטית להוכחת החשדות, ובנוסף המדינה תבקש לחלטם בתום ההליך כמוצגים ששימשו לביצוע עבירות". על-פי החלטת השופט אבנון, הוארכה תקופת התפיסה של המחשבים והטלפונים של החשודים למשך 90 יום נוספים מיום 23 במרץ לצורך השלמת החקירה, כפי שביקשה הפרקליטות, ושאר הרכוש שנתפס יוחזק למשך 180 יום ממועד התפיסה.

לגבי חשבונות הבנק של החשודים שנעצרו, קבע השופט כי "החשבונות נתפסו אך לצורך חילוט תכולתם בשווי עבירות הלבנת הון המיוחסות למשיבים. משכך אני מורה כי יתרות הזכות בחשבונות הבנק, נכון למועד תפיסתם, תופקדנה לחשבון הנאמנות של משטרת ישראל ולחלופין לחשבון הנאמנות של יחידת החילוט בכונס הנכסים הרשמי, לפי שיקול-דעתה של המבקשת, ולאחר מכן ישוחררו החשבונות לבעליהם". נוסף על כך, החליט השופט כי כלי הרכב של בר מיטלמן שנתפסו במסגרת החקירה יושבו לבעליהם, בכפוף לכך שיירשמו על הרכב עיקול ושיעבוד לטובת המשטרה.

בהכרעתו ציין השופט כי "אין מחלוקת בין הצדדים באשר לקיומו של חשד סביר כנדרש בשלב זה של ההליך. בגדרי למעלה מן הצורך אציין כי עוד בדיוני המעצר עמדתי על קיומה של תשתית ראייתית המבססת חשד בעוצמה משמעותית, כזה שרלוונטי לכל אחד ואחד מהמשיבים. אוסיף כי לעת הנוכחית מקובלת עליי הערכת שווי עבירות הלבנת הון שבוצעו על ידי המשיבים (לפי מחזור כספי העסק של המשיב 1, כפי שמגולם בחשבונות הבנק של המשיבים). ניכר כי המבקשת, העומדת על סף השלמת החקירה והגשת הודעות לקראת שימוע, ביצעה את עבודתה באופן יעיל עד מאוד, תוך שיתוף-פעולה פורה בין יחידות חקירה שונות (משטרת ישראל ורשות המסים) ובליווי צמוד של מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה".

עורכי הדין ברון ופרידמן, המייצגים את בני משפחת מיטלמן בפרשה זו, מסרו בתגובה: "נדמה כי שוב אנו פוגשים תיק שלכל היותר עוסק בהיבטי מס אזרחיים, ושבו כלי המעצר משמש למצער כלי חקירתי".

*** חזקת החפות: ארבעת בני משפחת מיטלמן - בר, לב, מיטל והדר - החשודים בפרשה זו, הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים, ועומדת להם חזקת החפות.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.