נגיף הקורונה | סיקור שוטף

חזרה לשגרה? מוסדות החינוך המיוחד ישובו ללימודים ביום שלישי הקרוב

משרדי הממשלה ומוסדות החינוך המיוחד יתחילו להיפתח השבוע • תלונות מאזרחים ערבים על על טיפול לקוי של מד"א במגזר • נכון ליממה האחרונה, ישנם 13,265 חולי קורונה בישראל • מתחילת התפרצות המגפה, הקורונה גבתה את חייהם של 164 ישראלים

בית ספר יסודי סגור בעקבות הקורונה / צילום: אדריאנו מאצ'אדו, רויטרס
בית ספר יסודי סגור בעקבות הקורונה / צילום: אדריאנו מאצ'אדו, רויטרס

20:05

יחידות רשות האוכלוסין וההגירה ישובו מחר (א') לפעילות במתכונת מצומצמת:בתחום הסיעוד תהיה קבלת קהל בירושלים ובת״א, בתחום מינהל האוכלוסין הלשכות תהיינה פתוחות למתן שירות בתחום תעודות הזהות, הדרכונים והמרשם במקרים דחופים.

19:55

משרד החינוך מפרסם היום (מוצ"ש) את מתווה החזרה ללימודים של מערכת החינוך המיוחד. בהתאם למתווה, החזרה תעשה באופן מבוקר והדרגתי, ובכפוף להנחיות משרד הבריאות. המתווה מאפשר לתלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים לקיים סדר יום שיהווה שגרה חדשה בעבורם ובעבור בני משפחותיהם, תוך שמירה על בריאותם, והקפדה על ההתנהלות ועל הגברת המודעות לצמצום האפשרות להידבקות.

הלמידה תתקיים בקבוצות של 2-3 תלמידים, ותתבצע לסירוגין בימים שייקבעו מראש לכל תלמיד על פי המערכת האישית שלו או במתכונת של למידה במשמרות. לכל תמיד תתוכנן מערכת שעות אישית בתיאום עם ההורה, וכל מפגש יערוך שעתיים עד שלוש, וכן תתוכנן עבור התלמיד תוכנית למידה מרחוק.

מוסדות החינוך המיוחד ישובו ללימודים תחת המתווה החדש ביום שלישי הקרוב, כיתות השילוב וכיתות החינוך המיוחד בתי הספר הרגילים יחזרו ב-22.4, ובחברה הערבית יחזרו מוסדות החינוך המיוחד ב-25.4.

19:40

יו״ר ועדת החינוך בכנסת, ח״כ ניצן הורוביץ, קורא לממשלה להתחיל באופן מיידי בצעדים לפתיחה הדרגתית של מערכת החינוך: ״יש להתחיל להחזיר את מערכת החינוך לשיגרה כחלק מההקלות בסגר. לא ניתן לשחרר את ההורים לשוב לעבודה ללא מסגרת נאותה לילדים. צריך לפתוח בהדרגה את הגנים והכיתות הנמוכות ולאפשר לימודים בקבוצות קטנות ובמשמרות תוך מעקב צמוד אחרי נתוני התחלואה. בנוסף, את ילדי החינוך המיוחד חובה להתחיל להחזיר לשיגרה טיפולית. עבורם ההשבתה מסוכנת אפילו יותר מהקורונה".

הורוביץ הדגיש כי "המשק לא יוכל התאושש ללא השבת מערכת החינוך לפעילות בצורה הדרגתית מדודה כבר בשבוע הקרוב".

19:30

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית טוען כי "מדיניות בריאות הציבור בהקשר להקלת צעדי הריחוק הפיזי צריכה להתבסס גם על היגיון אפידמיולוגי והתחשבות בשיקולי בריאות הציבור. אין היגיון אפידמיולוגי להגבלת מרחק של 500 מטר".

באיגוד הוסיפו כי "יש לאפשר פעילות גופנית ושהות בשטחים ירוקים ללא מגבלת מרחק מהבית תוך הדרכת הציבור לגבי הצורך בשמירה על ריחוק פיזי של שני מטרים. לצערנו, הנזק הבריאותי החמור מהיעדר פעילות גופנית והיעדר חשיפה לשטחים ירוקים איננו נמדד כיום ולא נלקח בחשבון".

19:15

מרכז "מוסאוא" לזכויות האזרחים הערבים בישראל פנה בסוף השבוע להנהלת מגן דוד אדום, בעקבות מספר תלונות שהגיעו למרכז מאזרחים ערבים, ודרש שיפור בשירותי הארגון לציבור הערבי.

במכתב בשם "מוסאוא" והמועצה המקומית ג'יסר אל זרקא, שעותקים ממנו נשלחו למשרד הבריאות ולחברי הכנסת הערביים, דרשה עו"ד רנא ג'רבאן מהנהלת מד"א לדאוג שהצוותים המקצועיים יתנו את המענה המהיר והראוי בישובים הערבים ובמיוחד למבוגרים שמתקשים לתקשר בשל קשיי שפה או פחדים ולחצים נפשיים שעוברים בתקופה זו במיוחד, בשל הבדידות ובשל החשש מקורונה.

בנוסף הצביעה עו"ד ג'רבאן במכתבה כי ישנם עיכובים גדולים במתן מענה לשליחת אמבולנסים וצוותי טיפול לפינוי חולי קורונה מהכפר ואף הצביעה על שיחה טלפונית שהתקיימה לפני ימים ספורים בין תושבת ג'יסר אל זרקא למוקדן במד"א שהתעלם מהקריאות שלה להגיע לפנותה לאחר שהתבשרה שהיא חולת קורונה.

במכתב ציינה ג׳רבאן כי ״ניתן ללמוד מהשיחה כי מערך השירות לחברה הערבית לוקה בחוסרים רבים, ישנם פערים משמעותיים בין הטיפול בעת משבר הקורונה בציבור הערבי לבין הציבור היהודי, קיימת העדפה למתן מענים לטיפול במשבר בציבור היהודי" והוסיפה "המערך לטיפול בקורונה שהוקם עד כה, מתבסס רובו ככולו, על התשתיות הקיימות בישובים היהודים, והוא נותן מענה לאזרחים הערבים מאוחר יותר רק בשלב השני. מדובר בפערים במניעה, בבדיקות, בטיפולים ובשירותים הנלווים.

עוד נכתב בפנייה כי "הכפרים הערבים סובלים מצפיפות ומחסור במקומות לבידוד והצפיפות גבוהה יותר מהממוצע במדינה דבר המונע ממשפחות רבות אפשרות לבידוד חולים במידה וקיים הצורך על כן נדרש ממד"א לתת מענה זריז יותר מרגע האימות של המחלה עד לפינוי החולה מביתו".

19:00

משרד הבריאות מעדכן כי במהלך 24 השעות האחרונות בוצעו במעבדות ברחבי ישראל 9,950 בדיקות קורונה, 901 מתוכן בדיקות חוזרות. מאז תחילת ביצוע הבדיקות, עבר משרד הבריאות את רף ה-10,000 בדיקות מעבדה ביום רק שלוש פעמים.

10:00

נכון להיום בשעות הבוקר, ישנם 13,107 חולי קורונה מאומתים בישראל. מתוכם, 9,390 בני אדם נמצאים כעת במצב קל, 145 במצב בינוני, 167 במצב קשה ו-118 מונשמים ברגעים אלו. 158 בני אדם נפטרו בארץ ממחלת הקורונה.

אחוז החולים במצב קשה בישראל ירד ביממה האחרונה ב-8.3% ואחוז החולים המונשמים ירד ב-8.6%. מתחילת המגפה, החלימו מהמחלה בישראל כבר 3,247 בני אדם.

הסגר שהוטל על דיר אל-אסד ובענה נכנס לתוקפו בשעה 08:00, ויימשך שבעה ימים. זאת לאחר הכרזת הממשלה על יישובים אלה כ"אזור מוגבל", בעקבות שיעור התחלואה הגבוה מנגיף הקורונה.

נגיף הקורונה ממשיך לגבות עוד ועוד מתים ברחבי העולם. הלילה העריך נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי מניין המתים במדינה עשוי להגיע עד 65,000 בני אדם. זאת, בעוד שמספר חולי הקורונה ברחבי המדינה חצה את רף ה-700 אלף, וכ-37 אלף מתו מהנגיף. הממשל האמריקני הכריז כי תושק תוכנית סיוע בסך 19 מיליארד דולרים לחקלאים שנפגעו כלכלית. בגרמניה מניין הנדבקים הכולל ב-3,609 ל-137,439, ובסינגפור עלה המספר ל-5,050.

***הבהרה: בידיעה זו נפלה טעות הקלדה ביחס למספר חולי הקורונה שתוקנה תוך זמן קצר