מוצר ישראלי למדידת אי ספיקת לב יכול גם לנטר את מצב החולים בקורונה

הניטור לא רק שאינו פולשני, הוא אף אינו דורש להסיר את הבגדים

אבי לודומירסקי / צילום: יונתן בלום, גלובס
אבי לודומירסקי / צילום: יונתן בלום, גלובס

הקורונה (Covid -19) מתגלה כמחלה לא צפויה ומתעתעת, אולם יש לה כמה תסמינים שהיא חולקת עם מחלות אחרות, ולכן אפשר להסב תרופות וטכנולוגיות קיימות לטיפול בה. חברת סנסיבל מדיקל הישראלית פיתחה מכשיר לא פולשני לניטור של אי ספיקת לב, אשר המדד המוביל הדרוש לניהולה הוא כמות הנוזלים בריאות. גם בקורונה נוזלים בריאות מעידים על הידרדרות החולים, והמכשיר של סנסיבל, שאושר לשיווק באירופה ובארה"ב עבור אי ספיקת ריאות, יכול לעבור הסבה מהירה לתחום זה.

"הדיוק למדידה כמותית של נוזלים בריאות באמצעות המכשיר של סנסיבל הוא בין 96% ל-97%", אומר ד"ר אבי לודומירסקי, משקיע ויו"ר החברה. לדבריו, הבדיקה היא לא רק לא פולשנית, היא אפילו אינה מחייבת להסיר את הבגדים. "השקענו הרבה כסף, ובערך שנה של פיתוח, כדי להגיע למצב שהמוצר עובד גם מעל לבגדים", מספר לודומירסקי. ואולי זו המהפכה האמיתית במוצר, בתקווה שמוצרים אחרים יקחו ממנו דוגמא. "גילינו שהאוכלוסיה המבוגרת, בה מבוצעות רוב הבדיקות מן הסוג הזה, מאוד לא אוהבים שהמכשיר נוגע בעור כי העור שלהם רגיש. לא, הרגישות לא מנעה מהם לעשות את הבדיקה גם בגרסה שמתחת לבגדים, כלומר לא הייתה לזה משמעות כלכלית מיידית, אך זה השפיע מאוד על חוויית המטופל".

בניסוי שערכה החברה ב-250 חולים בתחום אי ספיקת הריאות, היא הראתה יכולת לחסוך בכ-50% את מקרי האישפוז החוזר לאחר שחולים שוחררו מבית החולים, וזאת בזכות האיתור המוקדם של הצטברות הנוזלים בריאות, לפני שהחולים חשו בסימפטומים של קוצר נשימה או עליה מהירה במשקל (עקב הצטברות נוזלים). "אצל המתחרים הגדולים קרדיוממס, שאצלם המוצר הוא פולשני, נחסכו רק 31% מהביקורים החוזרים בבית החולים", מתגאה לודומירסקי.

גם במקרה של קורונה, המוצר מתאים לשימוש באשפוז בית, במלומית או במחלקות הפנימיות. "הצטברות הנוזלים לא מתרחשת בחצי שעה, אלא לאורך ימים", אומר לודומירסקי, "ומוצר כזה מאפשר ליותר חולים ללכת הביתה ולרופאים לנטר אותם מרחוק. אפשר כך גם לראות מי זקוק להנשמה דחופה, ומי פחות".

לדברי לודומירסקי קיבלה החברה בקשות וסיפרה מוצר למדינות באירופה (ביניהן איטליה), סין, הודו, דרום אפריקה ואפילו ממדינות ערב. "האיטלקים אישרו את המוצר לניטור חולי קורונה תוך 24 שעות".

סנסיבל מדיקל הוקמה ב-2007. עד היום גייסה החברה 70 מיליון דולר ובשנת האישור הראשונה, 2019, רשמה הכנסות ראשונות של כמה מיליוני דולרים. בין המשקיעים בחברה מלבד קרן ויטהלייף בה שותף לודומירסקי שהייתה מראשונות המשקיעות בחברה, גם דב מורן, שלמה תירוש, יצחק פורר, חברת ההשקעות טרנדליינס, קרן Longtech Ventures הסינית, הקרנות Kreos Capital , Insight Partners וג'נסיס וחברת המכשור הרפואי הבינלאומית בוסטון סיינטיפיק.