החזרה לשגרה: מספר העובדים מהמשרד יעלה ל-30% בממוצע, חלק מהחנויות ייפתחו

רה"מ נתניהו פרש הערב את אסטרטגיית החזרה לשגרה, אך עשה זאת שעות לפני שהדבר אושר בממשלה • הקניונים והשווקים יוותרו סגורים לעתה • "אם מגמת השיפור תמשיך, נוסיף הקלות. אם תהיה התפרצות חדשה, ייתכן שניאלץ ללכת אחורה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על הנחיות חדשות למשבר הקורונה / צילום: Gali Tibbon, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על הנחיות חדשות למשבר הקורונה / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרש הערב (שבת) את אסטרטגיית החזרה לשגרה, אך עשה זאת שעות לפני שהדבר אושר בממשלה.

בפתח הצהרתו, אותה מסר מבלי שהוא מאפשר לעיתונות להפנות שאלות ותשובות, אמר נתניהו: "הצלחנו עד עכשיו במשימה. בין המדינות המפותחות, ישראל מדורגת גבוה מאוד. שיעור התמותה הוא מן הנמוכים ב-OECD". לדבריו, בנוגע לטיפול במגיפה, "יש עוד מה לתקן ואנחנו משתכללים תוך כדי תנועה, כי זו מחלה שתוקפת את האנושות באופן שלא נודע במשך 100 שנים".

נתניהו אמר שהצעדים שננקטו עד עתה הוכיחו עצמם בכך שיש האטה בקצב ההדבקה: "הוכח צמצום המתים לעומת מה שיכול היה להיות. התוצאות שלנו טובות, היינו מעדיפים שלא יהיה אף נפטר. אבל התוצאות הללו מאפשרים לנו להקל. כמו ששימשנו דוגמה לעולם בסגירה, אנחנו נשמש דוגמה לעולם בהצלחה כלכלית".

נתניהו ציין כי קיים התייעצויות בימים האחרונים עם הנגיד, שרי הממשלה, מומחים למגיפות, כולל מרחבי העולם.

ראש הממשלה ציין כי "ראש המלל וצוותו התייעצו עם צוותים במדינות מקבילות וכולם מתחבטים באותן השאלות. אנחנו רואים את הרגל הבריאות ואת הרגל הכלכלית, כגפיים באותו הגוף".

נתניהו הודיע על הצעדים הבאים: "החלטנו על הצעדים הבאים - מעלים את שיעור העובדים מ-15% ל-30%, ההייטק והשירותים יוכלו להיפתח יותר בכפוף לעמידתם בתוואי התו הסגול. אנחנו מאפשרים פתיחת חנויות, כלי בית, חשמל, אופטיקה ועוד, מדובר בחנויות ברחובות הערים, עדיין לא בקניונים ובשווקים".

עוד הוסיף רה"מ בנוגע לפתיחה חלקית של הסגר: "ממחר מחזירים לפעילות חינוך מיוחד בקבוצות של עד 3 ילדים והפעלת משפחתונים, עד לשלוש משפחות יחד. נחזיר מחר את התחבורה הציבורית, תוך שמירה על הכללים. נאפשר ספורט בזוגות קבועים, ותפילות של מניין תוך שמירת 2 מטר, וענידת מסיכות".

נתניהו אמר: "הנחתי את משרדי הממשלה לתת עדיפות לפתיחת משרדי הממשלה המשרתים את העסקים הקטנים ואת העצמאים במשק. נמשיך להשקיע כספים באוכלוסיה המבוגרת, כי הם אזרחי המדינה הוותיקים, כל מדינת ישראל מחבקת אתכם באהבה ודאגה. אלה הם עיקרי התוכנית, נקבעה עם משרדי הבריאות, והאוצר. נביא אותה הלילה לאישור הממשלה, אם מגמת השיפור תמשיך, נוסיף הקלות. אם תהיה התפרצות חדשה, ייתכן שניאלץ ללכת אחורה. כך זה קורה בכל המדינות".

עוד אמר ראש הממשלה כי מניעת התפרצות תלויה בכל האזרחים: "ההצלחה תלויה בנו. בכולנו. המדדים הם המשך התפשטות התחלואה. המדד הוא החלטות מדודות וזהירות, עד שימצא חיסון לקורונה, אנחנו נמצאים במציאות אחרת. פשוט נצטרך להתנהל בשגרת הקורונה".

נתניהו גם פנה ליריבו הפוליטי בני גנץ: "אני ממשיך להתאמץ כדי שתקום ממשלת חירום לאומית. אין מי שרוצה בכך יותר ממני. ראיתי את נגיף הקורונה דוהר אלינו והוא לא עומד לעזוב אותנו. אנחנו זקוקים לממשלה רחבה ויציבה. אני עובד יומם ולילה ואני רואה בממשלת חירום ואחדות חלק חיוני מן הניצחון. זו הסיבה שהסכמתי באופן חסר תקדים לבקש יחד עם גנץ מן הנשיא את הארכת המנדט".

עוד ציין נתניהו שחגיגות יום העצמאות וימי הזיכרון יערכו השנה בבתים, במרפסות.

בהמשך הצהרתו פנה נתניהו לאזרחים המוסלמים: "בחג הרמדאן, אני מבקש שתסעדו רק עם המשפחה גרעינית, כפי שהיה בציבור היהודי. רק כך תשמרו על עצמכם".

אחרי ראש הממשלה, עלה מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ואמר: "אמרנו שאחרי חג הפסח, נעשה פעולות הקלה, אנחנו יכולים לעשות זאת כי בישראל קיבלו החלטות נכונות ובזמן, וקיבלו את ההנחיות של משרד הבריאות".

המנכ"ל הוסיף כי "אנחנו נוטלים היום סיכון מבוקר וסומכים על האזרחים שישמרו על הכללים. אנחנו במקום טוב בזכות ההתנהגות האזרחית הטובה. אנחנו חייבים בכל מקום ללכת עם מסיכת אף ופה. לשמור על מרחק 2 מטר כל הזמן, להקפיד על רחיצת ידיים כל הזמן, ולשמור על 100 מטרים, למעט פעולות מותרות. רוצים שכל מעסיק יהיה אחראי לעובדים. לא תהיה קבלת קהל, לא תהיינה ישיבות של יותר מ-8 אנשים, ובלבד שהם בריחוק".

בר סימן טוב חידד את ההנחיות: "לבני 67 ומעלה אנחנו אומרים - אל תגיעו בינתיים לעבודה. ואנשים שיש להם מחלות רקע, סוכרת, לחץ דם, ומחלות נוספות - הישארו בבית. אם יתגלה אדם חולה במקום עבודה, אנחנו נסגור את מקום העבודה עד שנראה שהוא בטוח".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, דיבר אחרי בר סימן טוב ואמר: "אנחנו שומעים את זעקת המשק הישראלי, מכל העסקים, הקמעונאות, המסחר, התעשייה". באב"ד ציין כי "זו לא חזרה מלאה לשגרה, אלא חזרה לעבודה בנוכחות הקורונה".

באב"ד הרחיב: "התוכנית לפתיחת המשק, התעשייה, היצור והשירותים, חוזרים מ-15% ל-30%. אלא אם העסקים יעמדו בכללי התו הסגול. מדובר ברגולציה עצמית. הם לא ידרשו לקבל את התו ורק אז לחזור, אלא ידרשו לכך בעצמם. הרגולציה העצמית היא מגבלת האנשים, לייצר מחיצות, לא לעבור 8 אנשים, משמרות קבועות ככל הניתן, מדידת חום בכניסה לעסק. אותם האנשים עם אותו הציוד באותם החדרים".

מנכ"ל משרד האוצר הוסיף כי "החנויות שנפתחות הן אלה שבהן מקדם ההדבקה נמוך והאינטראקציה לא תגרור הדבקה גבוהה נוספות".

באב"ד דיבר על על תוכנית הסיוע הממשלתית, "אנחנו מבינים שהתוכנית הכלכלית היא רק מענה חלקי ולכן המענה המרכזי הוא פתיחת המשק. במסגרת התוכנית הכלכלית, העברנו כ-80 מיליארד שקל. 11 מיליארד שקל היו מענה בריאותי ובטיחותי מיידי. רשת הביטחון הסוציאלית ניתנה לשכירים ועצמאיים. אנחנו ערים לביקורת של העצמאים לפעימה הראשונה. אנחנו נדאג לתקן את הפעימה השנייה, שיורידו גיל, ויאפשרו ליותר עצמאים להיכנס".

עוד הוסיף מנכ"ל משרד האוצר כי "עד היום ניתנה תמיכה בארנונה, דחיות תשלומים, קרן לעסקים קטנים בערבות המדינה ואנחנו ערים שהקרן לא נותנת מענה מלא. ומחר יהיה דיון בנוכחות שר האוצר, כדי לוודא שקרנות אלה יתנו מענה נכון יותר. באשר לפתרונות מימון, החזר מסים ומחר ידובר על מענק לעסקים, על פי קריטריונים. עד כה מסך ה-80 מיליארד, הצלחנו להוציא שליש עד חצי מן התוכנית אבל המענה האמיתי שלנו הוא שחרור המשק לתעסוקה".