ועדת הכספים אישרה קרן סיוע לעסקים גדולים בהיקף 6 מיליארד שקל

הקרן תעניק אשראי לעסקים שמחזור עסקיהם השנתי מעל 200 מיליון שקל ומעסיקים 100 עובדים לפחות •  היקף ההלוואות הוגבל ל-100 מיליון שקל או ל-8% מהמחזור

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

ועדת הכספים של הכנסת אישרה לחשב הכללי באוצר רוני חזקיהו להפעיל קרן למתן אשראי לעסקים גדולים שנקלעו למשבר בעקבות מגפת הקורונה. הקרן בהיקף 6 מיליארד שקל והערבות של המדינה היא עד ל-720 מיליון שקל. הקרן תפעל לצד הקרן למתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים שמסגרת האשראי שלה עומדת על 8 מיליארד שקל. חברי כנסת שהשתתפו בדיון דרשו להתנות את מתן האשראי בהתחייבות של העסקים להימנע מחלוקת דיבידנדים לבעלי השליטה ומפיטורי עובדים עד להחזר ההלוואות, אך חזקיהו אמר כי אין צורך בהוספת ההתניות האלה משום שהוא סמוך ובטוח שהבנקים לא יאפשרו ללווים למשוך דיבידנדים.

הקרן לסיוע לעסקים גדולים תעניק אשראי לעסקים שמחזור עסקיהם השנתי מעל 200 מיליון שקל ומעסיקים 100 עובדים לפחות. היקף ההלוואות הוגבל ל-100 מיליון שקל או 8% מהמחזור לפי הגבוה בניהם. חזקיהו אמר כי "לעסקים הגדולים יש נגישות גדולה של אשראי ולכן רצינו למקד את הסיוע בחברות שיש להן בעיה לקבל אשראי מהבנקים באופן רגיל. לכן קבענו שחברות מסקטורים מסויימים לא יוכלו לפנות לקרן כדי לא לסתום אותה. הכוונה לתאגידים פיננסיים, חברות החזקה, חברות ממשלתיות, רשתות מזון וסיטונאים שלא נפגעו וקמעונאי פארמה. ערבות המדינה בהלוואות עומדת על 75% עם פיקדון לווה של עד 5%. יתרת הסיכון תתחלק בין הבנק ללווה בהתאם להסכמות ביניהם. ההלוואות יהיו לחמש שנים עם גרייס של שנה על תשלומי הריבית".

שיעור המינוף של הקרן לעסקים גדולים עומד על 12% לעומת 15% בקרן לעסקים קטנים ובינוניים. חזקיהו אמר בהקשר זה כי "אם ניתן מינוף גבוה נעזור למעט ולאלה שלא זקוקים. לבנק יש מידע רב על הלקוחות האלה וניהול הסיכונים יותר נמוך ולכן מחיר האשראי לעסקים גדולים נמוך משמעותית".