נושים של בגיר גרופ מתנגדים להקפאת ההליכים: "לא בנזקי קורונה עסקינן"

הנושים, חברות זרות ממצרים, טוענים כי בגיר גרופ מפסידה כסף שנים וברציפות, ואין לה זכות קיום ברמה הכלכלית: "השארת החברה חיה במסגרת של הקפאת הליכים תביא לדחיית הקץ ולא מעבר לכך, תוך פגיעה בקופת הנשייה"

מיכה רונן, מנכ"ל בגיר גרופ. "בורג מרכזי" / צילום: תמר מצפי
מיכה רונן, מנכ"ל בגיר גרופ. "בורג מרכזי" / צילום: תמר מצפי

נושים של יצרנית האופנה המחויטת בגיר גרופ מתנגדים לבקשת החברה להקפאת הליכים ולמינוי נאמן. הנושים - שתי חברות זרות המאוגדות במצרים, Port Said Ready Made Garments ו-Swiss Garments Compant - מיוצגים על-ידי עורכי הדין אבירן אביב וענבל אהרוני, והם מבקשים מבית המשפט המחוזי בבאר-שבע לדחות את בקשת ההקפאה ולפסוק הוצאות לחובת בגיר, "שתשקפנה את הטרחה ואת הטרדה הרבה הכרוכה עם גיבוש והגשת התגובה... וכל זאת כאשר המדובר בבקשה שהיא מסולפת ברמת העובדות", כהגדרתם.

כזכור, על רקע משבר הקורונה בגיר גרופ (שאין לה קשר לרשת האופנה בגיר שבבעלות משפחת רייך) ביקשה וקיבלה הקפאת הליכים זמנית, ודיון בנושא נקבע ל-21 באפריל.

לפי תגובת הנושים, בגיר גרופ חייבת להם כ-1.1 מיליון דולר. לדבריהם, בקשת ההקפאה היא "כוסות רוח למת, הא ותו לא", והם מציינים כי בגיר מפסידה כסף שנים וברציפות, איבדה את הלקוחות המרכזיים שלה, מצויה במחנק אשראי, "ואין לה זכות קיום יותר ברמה הכלכלית".

לדברי הנושים, לבגיר יש שלוש מטרות "חסרות תום-לב ונפסדות מאין כמותן": ניסיון מתוזמן לעצור הליכים המתנהלים נגדה במצרים על-ידיהם; להביא את בית המשפט לשחרר את בגיר מהסכם מול אחד הנושים שמכוחו היא חייבת לו מעל 800 אלף דולר; ולהביא את בית המשפט לשחרר את בגיר מהסכם נוסף לייצר במפעל של הנושה השני כמות מוצרים ולשלם לה עבורם עד יולי 2022.

"לא בקורונה עסקינן, לא בנזקי קורונה עסקינן", נכתב בתגובה, המפרטת כי לפי בקשת בגיר גרופ, הרשויות באתיופיה החלו בהליך משפטי להפקעת הקרקע שלה באתיופיה, והלקוח המרכזי שלה צמצם משמעותית את היקף הפעילות שלו עימה עוד לפני מגפת הקורונה. "עסקינן במי שמנסה לעטות על עצמו מסכה של מי שלכאורה נפגע ממשבר הקורונה ובעטיו של משבר הקורונה נכנס לסחרור עסקי - כל זאת בעוד שהעובדות מלמדות אחרת לגמרי. המדובר במי שהיה במצב שניתן לדמותו למצב של חולה, שמצוי כבר עם מחלות רקע משמעותיות, המחובר למכונות הנשמה המחיות אותו באופן מלאכותי, המצוי במצב של מוות קליני, חולה שמבקש להוסיף ולהחיות אותו למרות שהכתובת הרפואית מצויה על הקיר כבר זמן לא מבוטל... ענייננו ב'מת כלכלי' שמנסה לדחות את הקץ. מנסה להוסיף ולחיות על חשבון הנושים".

בהמשך נכתב כי "השארת החברה חיה במסגרת של הקפאת הליכים תביא לדחיית הקץ ולא מעבר לכך, תוך פגיעה בקופת הנשייה".

עוד נטען בתגובה לבית המשפט כי בגיר מבקשת את הבקשה מבלי לצרף ולו מתווה ראשוני לשיקום הכלכלי, בניגוד לחוק. הנושים מציינים גם את הרגישות הפוליטית האפשרית, כאשר ייתכן כי בית משפט ישראלי ייכנס למאבק סמכות עניינית מול בית משפט במצרים, "מקום בו יינתן פסק דין שם נגד חברה-בת של החברה, וזאת בגין צ'קים שלא כובדו (שנכתבו ונחתמו בישראל), וכאשר תעלה סוגיה של יחסי גומלין מול ההליך המשפטי של חדלות פירעון בישראל בפני בית המשפט הנכבד כאן".

הנושים אף מציינים את בקשת בגיר גרופ למנות את המנכ"ל הנוכחי מיכה רונן, שמונה לתפקיד המנכ"ל לפני מספר חודשים, לנאמן (לצד נאמן נוסף). לדבריהם, רונן הוא "בורג מרכזי בהובלת החברה (וקודם לכן חברות אחרות) לכיליון כלכלי והרחקת הנושים מכספם".

בגיר גרופ נמצאת בהשעיית מסחר בלונדון. שווי השוק של החברה הוא 1.5 מיליון ליש"ט.