השותף הנצחי של באפט: "המשקיעים קפואים בפוזיציות שלהם. אף אחד לא מתקשר בטירוף"

צ'ארלי מאנגר בן ה-96, סגן יו"ר חברת ההשקעות ברקשייר הת'אוויי, מבהיר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל": זהו הזמן לזהירות, ולא לפעולה • "אנחנו רק רוצים לעבור את הטייפון, ועדיף לנו לצאת ממנו עם הרבה נזילות"

צ'ארלי מאנגר (מימין) ושותפו וורן באפט / צילום: Nati Harnik, Associated Press
צ'ארלי מאנגר (מימין) ושותפו וורן באפט / צילום: Nati Harnik, Associated Press

אם הכנסתם למקפיא את תוכניות ההשקעה שלכם בימי הקורונה, אתם בחברה טובה: גם צ'ארלי מאנגר צופה בחדשות ומחכה.

סגן יו"ר חברת ההשקעות ברקשייר הת'אוויי של "האורקל מאומהה" וורן באפט, שותפו לחברה, אוהב לומר שאחד המפתחות לתוצאות נהדרות בהשקעות הוא "לשבת על התחת" - כלומר, לא לעשות כלום רוב הזמן, אבל לקנות באגרסיביות כשצצות הזדמנויות.

בשבוע שעבר שוחחנו בטלפון עם מאנגר, שמלאו לו 96 ב-1 בינואר. הוא נשמע חד וערני כתמיד, וכרגיל הוא שרטט קווים מדויקים בין מה שהוא די בטוח לגביו ומה ששייך, לדעתו, ל"ערימה הגבוהה מדי" - היכן שהוא ובאפט משליכים שאלות שהם אינם יודעים את התשובה להן. בסך הכל, מאנגר הבהיר שזהו הזמן לזהירות, ולא לפעולה.

ב-2008-2009, שנות המשבר הפיננסי האחרון, ברקשייר השקיעה עשרות מיליארדי דולרים, בין השאר, במניות של ג'נרל אלקטריק, גולדמן זאקס גרופ וקניית כל חברת הרכבות ברלינגטון נורת'רן סנטה פה. האם גם כעת ברקשייר תבצע רכישות באותו היקף?

"ובכן, הייתי אומר באופן בסיסי שאנחנו כמו קברניט של אנייה, כשהטייפון הגרוע ביותר אי-פעם מגיע", אומר מאנגר. "אנחנו רק רוצים לעבור את הטייפון, ועדיף לנו לצאת ממנו עם הרבה נזילות. אנחנו לא משחקים ב'איזה כיף, הכל הולך לעזאזל, בואו נכניס 100% מהיתרות שלנו (לרכישת עסקים)".

הוא הוסיף כי "וורן רוצה לשמור על ברקשייר בטוחה לאנשים ש-90% מהשווי הנקי שלהם מושקעים בה. אנחנו תמיד נהיה בצד הבטוח. זה לא אומר שלא נוכל לעשות משהו די אגרסיבי או לתפוס איזו הזדמנות, אבל באופן בסיסי נהיה שמרנים למדי - ונצא בצד השני של המשבר הזה חזקים מאוד".

בוודאי יש המוני מנהלי חברות שמטלפנים לברקשייר ומתחננים להון?

"לא, דווקא אין", אמר מאנגר. "התגובה הטיפוסית היא שאנשים קפואים. קח את חברות התעופה, למשל. הן אינן יודעות מה קורה כאן. כולן דנות עם הממשל, ולא מטלפנות לוורן. הן קפואות. הן מעולם לא ראו משהו כזה. ספר ההוראות שלהן לא מכיל אפשרות כזו".

מאנגר חזר והדגיש כי "כולם קפואים, והטלפון לא ממש מצלצל ללא הפוגה. כולם פשוט קפואים במצב שבו הם נמצאים".

ברקשייר ירדה 16% מתחילת השנה

ברקשייר הת'אווי  של באפט ומאנגר נסחרת כיום בשווי שוק של 463 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה רשמה ירידה של 16% מתחילת השנה.

לנוכח ההחזקות הנרחבות של ברקשייר במסילות ברזל, בנדל"ן, בחברות חשמל, בחברות ביטוח ובעוד מגזרים, לבאפט ולמאנגר יש אולי נתונים טובים יותר על מצב הכלכלה האמריקאית מכל אחד אחר, למעט אולי הפדרל ריזרב. אבל מאנגר לא מנסה אפילו לנחש כמה זמן המיתון יימשך וכמה גרוע הוא יהיה.

"אף אחד באמריקה לא ראה אפילו משהו קרוב לזה", אמר בראיון עמו. "הדבר הזה שונה. כולם מדברים כאילו הם יודעים מה הולך לקרות, ואף אחד לא יודע מה הולך לקרות".

האם יכול להיות שפל כלכלי גדול נוסף?

"כמובן שאנחנו במיתון", אמר. "השאלה היחידה היא כמה גדול הוא הולך להיות, וכמה זמן הוא יימשך. אני חושב שאנחנו יודעים שזה יעבור, אבל איש לא יודע כמה נזק, כמה מיתון וכמה זמן זה יימשך".

"אני לא חושב שיהיה לנו שפל גדול שיימשך זמן רב", הוסיף. "אני חושב שהממשל יהיה כה פעיל, שלא יהיה לנו שפל כזה. אבל יכול להיות שיהיה לנו בלגאן מסוג אחר. כל הדפסת הכסף הזו תתחיל אולי להטריד אותנו".

האם הממשל יוכל לצמצם את תפקידו בכלכלה כשתושג שליטה על הנגיף?

"אני לא חושב שאנחנו יודעים בדיוק מה יהיו הנסיבות המאקרו-כלכליות", אמר מאנגר. "אני כן חושב שבמוקדם או במאוחר תהיה לנו שוב כלכלה מתונה. יכול להיות שלעולם - כלומר, לא למשך זמן רב - תהיה לנו רמת תעסוקה כמו זו שאיבדנו. אולי לא נחזור אליה, מכל הסיבות שבעולם. אני לא יודע".

גם למאנגר ברור כי ברקשייר לא תחמוק מהמשבר ללא פגע. "זה יגרום לנו לסגור כמה עסקים", אמר. "יש לנו כמה עסקים גרועים, שאנחנו יכולים לסבול כבני משפחה. מישהו אחר כבר היה סוגר אותם. יש לנו כמה עסקים קטנים שלא ייפתחו מחדש כשזה יסתיים". 

"אין לי מושג קל שבקלים אם שוק המניות הולך לרדת לרמות השפל הישנות או לא", הוסיף סגן יו"ר ברקשייר הת'אוויי. לדבריו, הסגר של הקורונה הוא "משהו שחייבים לעבור", ויש להניח לג'יטונים היכן שיהיו. "מה עוד אפשר לעשות?"

לדבריו, המשקיעים יכולים לנקוט צעדים קטנים כדי להחזיר את תחושת השליטה - למשל, לגלם הפסדי מס. ואולם לפי שעה, הישיבה בצד עם מאנגר נראית כמו האופציה החכמה ביותר.