אג"ח גלובל כנפיים נפלו לתשואת "זבל" של יותר מ-20%

היקף החוב של חברת החכרת המטוסים - כ-200 מיליון שקל • בוטלה עסקה למכירת שני מטוסים לבריטיש איירוויז, עליה חתמה החברה בסוף פברואר

מטוס איירבוס / צילום: רויטרס
מטוס איירבוס / צילום: רויטרס

ההתמקדות של בני הזוג תמי ודדי בורוביץ' בעסקי התעופה מגדילה את כמות האתגרים איתם הם נדרשים להתמודד כיום, בשל הקפאת הפעילות של חברות תעופה בעולם וקריסה של רבות מהן עקב משבר הקורונה.

באמצעות חברת כנפיים אחזקות  שולטים בני הזוג בחברת התעופה אל על , הניצבת כיום בפני איום ממשי של קריסה אם לא תקבל סיוע ממשלתי נדיב (ערבות מדינה להלוואה של כ-350 מיליון דולר). בנוסף, מאיימת התפשטות וירוס הקורונה גם על העסק המשני של כנפיים - רכישת, החכרת ומכירת מטוסים, הנעשה באמצעות חברת גלובל כנפיים ליסינג.

בעקבות מצבה העגום של תעשיית התעופה בעולם, גלובל כנפיים עלולה להתמודד עם קשיי גביה משמעותיים מלקוחותיה, המפוזרים בצפון אמריקה, אירופה, אסיה ואוסטרליה, שחלק גדול מהם כבר פנו אליה בבקשות לדחיית תשלומים. כיום לגלובל כנפיים יש 9 מטוסים, מתוכם 8 מוחכרים לחמישה לקוחות שונים, כולם מדגמי איירבוס.

הבוקר עדכנה גלובל כנפיים כי למרות פניות בבקשה לדחיות מועדים לתשלומי דמי חכירה שקיבלה ממספר חוכרי מטוסים "ובכלל זה חוכרים מהותיים מאוד", עד כה "דמי החכירה מחוכריה שולמו כסדרם". זאת, "למעט סך שאינו מהותי מתוך תשלום דמי החכירה של לקוחותיה בגין אפריל 2020, לגביו הסכימה החברה על דחייתו למועדים מאוחרים יותר".

פרט לכך, גלובל כנפיים לא הסכימה על דחיות תשלומים נוספות "והיא ממשיכה בשיח השוטף עם חברות התעופה שפנו אליה בקשר עם בקשותיהן לדחיות נוספות של תשלומי דמי חכירה בגין החודשים הבאים".

בינתיים, החששות מעתיד פעילותה של גלובל כנפיים באים לידי ביטוי בתשואת האג"ח שלה, ברמת "זבל" של יותר מ-20%. אחרי התאוששות של כ-25% שרשמה האג"ח מרמת השפל שלה בחודש מרץ, היא נסחרת במחיר של קצת יותר מ-60 אגורות - הנמוך בכ-30% מהמחיר לפיו נסחרה טרם המשבר, בחודש פברואר. היקף סדרת האג"ח, שהונפקה לראשונה בנובמבר 2015 (והורחבה בהמשך), קרוב ל-200 מיליון שקל.

המניה איבדה 35% מתחילת השנה

מניית גלובל כנפיים משקפת לחברה שווי מצומק של פחות מ-120 מיליון שקל, אחרי ירידה של כ-35% מתחילת השנה, המשלימה לה צלילה של כ-65% בפחות משלוש שנים - מאז הונפקו לראשונה מניותיה בחודש יולי 2017. זאת אחרי התאוששות של כ-30% מרמת השפל שקבעה לפני קצת פחות מחודש.

בדוחותיה הכספיים השנתיים שפורסמו לקראת סוף חודש מרץ הפנו רואי החשבון של גלובל כנפיים את תשומת לב המשקיעים להשפעות התפשטות וירוס הקורונה, כשציינו שהנזק האדיר שנגרם לענף התעופה גם "משליך באופן ישיר על ענף מחכירי המטוסים אליו משתייכת החברה". זאת תוך שהוסיפו כי בשלב הנוכחי "מוקדם להעריך במדויק את היקף ההשפעות".

בחברת S&P מעלות, שהכניסה בחודש שעבר את גלובל כנפיים לרשימת מעקב (Credit Watch) עם השלכות שליליות העריכו כי "קיים סיכוי לפגיעה בפרופיל העסקי של החברה אם אחד או יותר מהחוכרים שלה יפשטו רגל כתוצאה ממשבר הקורונה". דירוג החברה הוא A מינוס ודירוג האג"ח A.

"תיק חוכרים קטן ולא מפוזר"

לפי מעלות, לגלובל כנפיים חמישה חוכרים בלבד - מה שמשקף "תיק חוכרים קטן ולא מפוזר מספיק ביחס לקבוצת ההשוואה והדבר מתבטא בגמישות עסקית מוגבלת". עוד הוסיפו בחברת הדירוג כי "כל ירידה ממספר זה עשויה להביא לפגיעה בהערכה שלנו לפרופיל העסקי ובדירוג, ככל שלא יתווספו חוכרים חדשים. להערכתנו, הסיכוי לכך גדל בשבועות האחרונים".

היום עדכנה גלובל כנפיים על ביטול עסקה למכירת שני מטוסי איירבוס לחברת התעופה בריטיש איירוויז, עליה חתמה בסוף חודש פברואר. בנוסף, עדכנה לגבי החוכרת העיקרית שלה - חברת וירג'ין אוסטרליה, האחראית על כ-37% מהכנסותיה (לפי נתוני מעלות), וציינה כי החברה האוסטרלית "פועלת בימים אלו בניסיון לגיוס מימון חדש, ואף פנתה לממשלה האוסטרלית בבקשה לקבלת סיוע".

וירג'ין אוסטרליה חוכרת מגלובל כנפיים מטוס איירבוס 330-200 משנת ייצור 2012, ולבקשתה של החברה האוסטרלית, מניותיה הושעו בסוף השבוע האחרון לכמה ימים מהמסחר בבורסה באוסטרליה.

ההרעה החלה כבר ב-2019

הרעה בפעילותה של גלובל כנפיים נרשמה כבר ב-2019, אותה סיכמה עם ירידה של 26% בהכנסות, שעמדו על כ-28 מיליון דולר, בעיקר בהשפעת ירידה בדמי החכירה בעקבות מימוש ארבעה מטוסים ומנוע, החל מאמצע שנת 2018. בשורה התחתונה סיכמה גלובל כנפיים את 2019 בהפסד של קרוב ל-400 אלף דולר, אחרי רווח נקי של כ-5.5 מיליון דולר ב-2018.

בסיכום שנתי התחייבויותיה השוטפות הסתכמו בכ-22 מיליון דולר, עיקרם הלוואות בנקאיות ואג"ח, לצד התחייבויות לטווח ארוך של כ-138 מיליון דולר. הונה העצמי עמד על כ-100 מיליון דולר, לצד מזומנים ופקדונות שוטפים של פחות מ-6 מיליון דולר.

בדוחותיה השנתיים העריכה גלובל כנפיים כי לאור התנהלותה בפן המימוני, יתרות המזומנים שלה ובהנחה כי הסכמי החכירה שלה יקויימו כמתוכנן, "לחברה יכולת פיננסית טובה לעמוד בפירעון התחייבויותיה הקיימות והצפויות". 

בני הזוג בורוביץ' מחזיקים כאמור באל על ובגלובל כנפיים באמצעות חברת כנפיים אחזקות. מניית כנפיים צללה ביותר מ-50% מתחילת השנה לשווי של 110 מיליון שקל בלבד, כאשר הסיבה המרכזית לכך היא מצבה העגום של אל על, שמתבקשת בימים אלה להציג תוכנית התייעלות נוספת לאוצר כתנאי לקבלת ההלוואה בערבות מדינה.