ראשי מטה הדיור והוועדות המחוזיות קוראים להחזיר את כל עובדי מינהל התכנון לעבודה

לטענת ראשי מערכת התכנון, ניתן לקיים פעילות מיטבית גם באופן מקוון מהבית • לדבריהם, השבועות האחרונים, שבהם פעלה המערכת באמצעות טכנולוגיות וידאו (זום), הוכיחו כי המערכת מתפקדת היטב, ועל כן יש לאפשר את חזרת כל העובדים מחופשתם הכפויה

זאב בילסקי / צילום: איל יצהר
זאב בילסקי / צילום: איל יצהר

במכתב שיצא ביום חמישי האחרון ומיועד לראש הממשלה ושר האוצר, קוראים זאב בילסקי, יו"ר מטה הדיור הלאומי ויושבי הראש של הוועדות המחוזיות, אורי אילן, איתמר בן דוד, דניאלה פוסק, עמיר שקד ודוד לפלר, ל"הפעלה מיטבית של מערכת התכנון בישראל בימי הקורונה". אם לדייק, הכוונה היא שכל עובדי מינהל התכנון יחזרו לעבודה במתכונת מלאה, אם מהמשרד או מהבית.

לדברי החתומים על המסמך, המגובים לדבריהם ע"י התאחדות בנוי הארץ, עורכי דין ואנשי נדל"ן, השבועות האחרונים, שבהם פעלה המערכת באמצעות טכנולוגיות וידאו (זום), הוכיחו שהמערכת מתפקדת היטב ועל כן יש לאפשר את חזרת כל העובדים מחופשתם הכפויה: "בשבועיים שלפני חג הפסח, אחרי שהתעשתנו והחזרנו את מוסדות התכנון לפעולה חלקית הוכח כי מוסדות התכנון יכולים לפעול במתכונת זו לתת מענה ראוי....כל הפעולות האלה נעשו בהיקף מצומצם מאד של העובדים, וחלקם אף בהתנדבות, שכן אלה לא הוגדרו "חיוניים". לשיטתנו, נוכל לעשות הרבה יותר אילו עובדים רבים היו יכולים להמשיך ולעשות את עבודתם המקצועית מהבית או מהמשרד תוך עמידה בהנחיות".

אורי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית צפון, מאמין בפורמט הווירטואלי: "אני חושב שהקשב הוא הרבה יותר טוב בזום מאשר בישיבות פנים אל פנים שבהם כל אחד שקוע בנייד שלו, או במחשב, או שאנשים מתחילים לבהות באוויר. יש רצון מצד כל הצדדים שזה יצליח ויש גם תרבות דיון, כי בזום רק אחד יכול לדבר, שזה דבר ניפלא מבחינתי. אני חושב שבסה"כ אם שמים על כף המאזניים את התרומה שיש לדבר הזה למשק, אנחנו לא עוצרים את הגלגלים. יש עשרות, אם לא מאות אלפי אנשים שמחכים להחלטות מוסדות התכנון. יש פה גם הרבה בלמים ואיזונים. כי גם אם אנחנו מביאים תוכנית להפקדה, אז יש את כל ההכנה להפקדה, השלמת תנאים ובינתיים אנחנו מתקדמים".

לדבריו, בבסיס הפניה לראש הממשלה ושר האוצר עומד הרצון לעבוד: "אנחנו ארגון שיכול לעבוד מהבית. הכל מקוון. זה לא רק הישיבות. ההשפעה שלנו על המשק היא אדירה. הנזק מהקפאת כל התהליכים האלה הוא אדיר". אילן דוחה את הטענה שהציבור לא יכול לקחת חלק פעיל בישיבות: "יחד עם הזימון מגיע גם הקישור לזום. כל אחד יכול להשתתף בחלק הפומבי של הדיונים. אין שום בעיה". לדבריו, הדיון בהתנגדויות נעשה רק כאשר יש הסכמה מצד כל בעלי העניין: "יש הנחיה ברורה של מינהל התכנון, שאנחנו מקיימים אותה, שלא לדון בתוכניות שאחד המתנגדים לא מוכן להשתמש בזום. מהנסיון שלי, עשינו וועדת התנגדויות אחת בערב החג, זה יוצא מהכלל".