מימוש הנכסים נמשך: קבוצת דלק מוכרת את השליטה בכהן פיתוח לידי סוארי, חורש ותדמור בכ-207 מיליון שקל

כהן פיתוח נהנית מתמלוגים מתגליות הגז "תמר" ו"לוויתן" ויש לה זכויות בנכס נדל"ן  בפתח תקווה • בנוסף לתמורה בגין המניות הנמכרות, תהיה קבוצת דלק זכאית גם לחלקה בדיבידנד שתחלק כהן פיתוח, בהיקף כ-5 מיליון דולר (חלקה - כ-2.6 מיליון דולר) שישולם מחר

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

קבוצת דלק , הנמצאת בשליטת איש העסקים יצחק תשובה, ממשיכה לממש נכסים במטרה להגדיל את יתרות המזומנים שלה, לנוכח התחייבויות ענק של כ-6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. אלו נסחרות כיום בתשואות זבל המשקפות את חששות המשקיעים מפני תספורת משמעותית על החוב. אמש דיווחה דלק כי השלימה עסקה למכירת החזקותיה בחברת כהן פיתוח  (51.8%) לקבוצת רוכשים תמורת 207 מיליון שקל. 

העסקה בוצעה בדיסקאונט של 8.5% על שווייה של כהן פיתוח בסיום המסחר אתמול. היום הגיבה המניה לדיווח בעלייה של 5.3% ושווייה של החברה בבורסה הגיע לכ-464 מיליון שקל. זאת לאחר שבשנה האחרונה רשמה מניית כהן פיתוח ירידה של 20%.

המניות נמכרו לגדעון תדמור, בעבר מבעלי כהן פיתוח ובכיר בקבוצת דלק וכיום בעל השליטה בשותפות הנפט והגז נאוויטס פטרוליום , לחברת יוניון השקעות של ג'ורג' חורש (יבואנית רכבי טויוטה ואחד מעשירי ישראל), ולחברת יונגיל של פרופ' יצחק סוארי, המוביל את חברת ההשקעות אלייד (שמנהלת בימים אלה מגעים לרכישת שתי תחנות כוח מידי קבוצת דלק).

בנוסף לסכום התמורה בגין המניות הנמכרות, תהיה קבוצת דלק זכאית לקבל גם את חלקה בדיבידנד שהוכרז על-ידי כהן פיתוח, בהיקף של כ-5 מיליון דולר (חלקה של הקבוצה כ-2.6 מיליון דולר) שישולם ביום שלישי הקרוב.

כהן פיתוח נהנית מתמלוגים מהפקת הגז מתגליות "תמר" ו"לוויתן" ויש לה גם זכויות בנכס נדל"ן בקריית אריה בפתח תקווה. בסוף 2011 רכשה דלק את השליטה בחברה, שהייתה אז בידי גדעון תדמור, אמו חנה, דודו של תדמור דוד כהן, ובת דודתו חנה אורליצקי.

בדלק ציינו כי מכיוון שכנגד מניות כהן פיתוח ויחידות השתתפות של דלק קידוחים (זרוע חיפושי הנפט והגז של הקבו צה) קיבלה הקבוצה מסגרת אשראי מאחד הבנקים הגדולים בישראל, הגיעה דלק להבנות מול הבנק לפיהן כמחצית מהתמורה בעסקה (כ-103 מיליון שקל) תשוחרר לקבוצה לשימושיה השונים, ושאר הכסף ימשיך להיות משועבד לבנק לצורך הבטחת מסגרת האשראי לחברה.

גדעון תדמור עמד במשך שנים ארוכות בראשות שותפויות החיפושים שבשליטת קבוצת דלק, בתקופת תגליות הגז הענקיות "ים תטיס", "תמר" ו"לוויתן". השנים המוצלחות תחת תשובה הפכו את תדמור לאחד המנהלים השכירים העשירים במשק, עם תגמולים מצטברים של מאות מיליוני שקלים במניות ובשכר. לפני כארבע שנים פרש תדמור מהקבוצה, והקים את שותפות נאוויטס פטרוליום שנסחרת כיום בבורסה בשווי של כ-520 מיליון שקל.

בצנרת המימושים: דלק ישראל, IDE ומהדרין

העסקה הנוכחית מצטרפת לעסקה קודמת שביצעה קבוצת דלק לפני מספר שבועות, למכירת החזקותיה בחברת ההתפלה IDE תמורת 164 מיליון שקל במזומן. עסקה נוספת שמקדמת דלק בימים אלה היא למכירת חברת דלק ישראל לידי חברות ההחזקה אלקו ואלייד.

כפי שנחשף ב"גלובס" לאחרונה, שילבו אלקו ואלייד כוחות במגעים לרכישת דלק ישראל מידי קבוצת דלק, במשותף, תמורת כ-1.2 מיליארד שקל. לאחר הרכישה, אם תצא לפועל, תתבצע הפרדת כוחות בין הרוכשות: עסקי שיווק הדלק, בשווי כ-700 מיליון שקל, יוחזקו על-ידי אלקו ולאומי פרטנרס, בעוד שאלייד תחזיק בשתי תחנות הכוח שבידי דלק ישראל (באשקלון ובשורק), ששוויין מוערך בכ-500 מיליון שקל.

נכסים נוספים העומדים ככל הידוע למכירה על ידי קבוצת דלק הם מניות חברת מהדרין שבידיה (בשווי שוק של 65 מיליון שקל), וכן נכסי נדל"ן וגז שבהחזקתה.

מידרוג צפתה כשל פירעון ו"פוטרה"

קבוצת דלק הודיעה לאחרונה על הפסקת פעילות מול חברת דירוג האשראי מידרוג. זאת לאחר שלפני כחודש חתכה מידרוג את דירוג איגרות החוב של דלק מ-A2 לרמה של Ca, לנוכח הערכתה כי הקבוצה צפויה לכשל פירעון ברמת ודאות גבוהה.

לקבוצת דלק חוב של כ-6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, וכן חובות בנקאיים בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל. במידרוג הסבירו אז כי הציפייה לכשל פירעון באג"ח שהנפיקה קבוצת דלק, "נשענת על הערכתנו להרעה מהותית ברמת הנזילות והגמישות הפיננסית של החברה, עם פרוץ משבר כלכלי ופיננסי עולמי חמור בשבועות האחרונים בשל מגפת הקורונה".

במידרוג ציינו עוד כי "לאור הערכתנו לכשל פירעון ברמת ודאות גבוהה, דירוג האיגרות מתבסס על המתודולוגיה של מידרוג ל'דירוג מכשירי חוב ומנפיקים בכשל פירעון ומכשירי חוב פגומים', ונקבע על פי אומדן שיעור השיקום לאג"ח בהינתן כשל פירעון. מידרוג מעריכה את שיעור השיקום לאג"ח בטווח שבין 35% ועד 65% לפי תרחיש הבסיס, ובחלק העליון של הטווח האמור, סביב 65%".

מניית קבוצת דלק רשמה היום ירידה של כ-6%, ומתחילת השנה צנחה ב-68% ושווייה של החברה בבורסה הצטמק לכ-2 מיליארד שקל. לחברה יש שבע סדרות אג"ח הנסחרות בבורסה בתשואות של 38% ועד כ-200%.

הירידה החדה בשווי מניותיו של תשובה בקבוצת דלק (המשמשות בטוחה להלוואה מבנק הפועלים) גורמת לדאגה במערכת הבנקאית. מצבת החובות הפרטיים של איש העסקים עומדת, על פי הערכות, על 1.5 מיליארד שקל - ככל הידוע, בעיקר לבנקים הפועלים, מזרחי טפחות ודיסקונט. הבנקים מעוניינים בחיזוק הבטוחות כנגד ההלוואה, בהתאם לקובננטים שנקבעו בה, ולהחזרים שיקטינו את היקף החוב.