הסטארט-אפ שרוצה לקצר את זמן המשלוח שלכם מהסופרמרקט

קמעונאיות המזון מתמודדות עם עומס רב על מערכי המשלוחים שלהן, וההמתנה לעתים עשויה לקחת אפילו שבועיים • סטארט-אפ בשם שופיק חובר לרשת שופרסל ומנסה להציע תשובה לאתגר

תורות עמוסים בכניסה לרשתות השיווק / צילום: איל יצהר, גלובס
תורות עמוסים בכניסה לרשתות השיווק / צילום: איל יצהר, גלובס

זמני המשלוח הארוכים מהסופרמרקט הפכו לאחד מסממני משבר הקורונה בישראל, כמו גם במדינות נוספות ברחבי העולם, כשגם קמעונאיות בסדרי גודל גדולים בהרבה דוגמת אמזון, נאלצות להתרגל לשינויים דרסטיים במערך הלוגיסטי ובאופן שבו הן מקבלות סחורה ומספקות אותה.

שופיק (Shopic), חברת סטארט-אפ ישראלית בניהולו של רז גולן, חוברת לרשת שופרסל ומנסה להציע תשובה בדיוק לאתגר הזה, עם פתרון שאמור לקצר את שלב הליקוט, ובכך לאפשר לבצע יותר משלוחים מדי יום. הפתרון של שופיק מציע מסוף לסריקה של המוצרים בסוף תהליך הליקוט של כל הזמנה, שחוסך את השימוש בקופות פיזיות ברשת המזון, ובכך למעשה מקצר את העומסים בתהליך איסוף כל משלוח.

כיום, הקושי של החנויות להתמודד עם העומס נובע בעיקרו מהעובדה שכל המצרכים שבהזמנה המתבצעת באתר נאספים פיזית בחנויות בתהליך שנקרא "ליקוט", שבמהלכו עובדים מלקטים את המצרכים מרחבי החנות וסורקים אותם באמצעות מסופים ייעודיים של מערכת הליקוט. לאור העובדה שישנה מגבלה במספר המסופים הזמינים, ולא כל חנות תומכת בתהליך הליקוט, נוצרים עיכובים גדולים בהתמודדות עם כמות ההזמנות הגדולה.

גם שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל המפעילה כ-295 סניפים ומי שמובילה את קניות המזון המקוונות בשוק המקומי, מתמודדת עם עומסים אדירים. זמני המשלוח שהיא מסוגלת לספק בשבועות האחרונים ארוכים משבועיים, מה שהביא אותה לגייס לשם כך כ-1,500 עובדים. רוב העובדים הללו מועסקים בליקוט, אלא שגם במצב הזה היא מוגבלת מבחינה תפעולית ביכולת שלה לבצע כמו מקסימלית של משלוחים בכל חנות.

הפתרון של שופיק שהוטמע במהלך פסח בכ-60 חנויות אמור להגדיל כעת את היכולת של שופרסל לספק משלוחי אונליין מחנויות באופן שיורגש כבר בימים הקרובים ולקצר את התהליך הליקוט. עד כמה לקצר? בשופרסל מגלים כי אם ליקוט הזמנה ממוצעת באונליין לוקח בערך כשעה, עם התוספת של שופיק הוא מתקצר לכחצי שעה.

"המערכת המותקנת במספר סניפי שופרסל ומאפשרת ללקוחות לקנות בצורה עצמאית בלי לעבור בקופה, אפשרה לנו להגדיל את מערך הליקוט שלנו בצורה מהירה מאוד ובלי תלות במכשירים פיזיים", אומר ל"גלובס" צביקה פישהיימר, סמנכ"ל מערכות מידע ומשאבי אנוש בשופרסל. "אנחנו רואים את קיצור זמני המשלוחים כמשימה לאומית, שמטרתה לספק מזון למקסימום מהתושבים בזמן הקצר ביותר, ומבלי לצאת מהבית״.

אגב, במקור המסופים של שופיק היו אמורים לשרת מטרה אחרת - פיילוט לפתרון של תשלום עצמאי בשיטה של "סרוק וקנה" בלי לעבור דרך קופה או להמתין בתור שלא תפסו תאוצה, אך כעת הם הוסבו בעקבות משבר הקורונה לייעוד החדש.

"בשל הביקוש האדיר להזמנות אונליין בזמן משבר הקורונה, שופרסל פנו אלינו על-מנת שנשתמש במערכת המופעלת בסניפי שופרסל ובשימוש הלקוחות, לתמיכה במערך הליקוט והוספה של עשרות סניפים חדשים לאונליין", אומר ל"גלובס" גולן, מנכ"ל שופיק, ומוסיף "פעלנו בזריזות ובשיתוף עם שופרסל להטמעה של הפתרון החדש בעשרות סניפים חדשים. בזכות הפתרון החדש יתקצר משמעותית זמן ההמתנה של תושבי ישראל להזמנות שהם מבצעים מאתר האונליין של שופרסל.״

חברת שופיק הוקמה ב-2016 על-ידי רז גולן וערן קרביץ, והיא מעסיקה 15 עובדים במטה בתל-אביב. מי שהובילה את סבב הגיוס האחרון של שופיק היא אי.בי.אי טכנולוגיות עילית, קרן ההשקעות בהייטק של בית ההשקעות אי.בי.אי שבהובלת ד"ר דן אקס וד"ר דור לי-לו. החברה הציבורית דיווחה בתחילת מרץ על השקעה של כ-4 מיליון דולר בסטארט-אפ, השקעה המהווה כ-3.2% מנכסי הקרן. קרן נוספת שהשקיעה בסטארט-אפ היא entrée Capital.