מנכ"ל טבע ישראל עובר לנהל את חברת הקנאביס קנביט עבור שכר שנתי של עד 5.6 מיליון שקל

שכרו של אבינועם ספיר בקנביט יעמוד על 100-75 אלף שקל בחודש, מענק שנתי של עד 2 מיליון שקל ואופציות ל-4% ממניות החברה • מחליפו כמנכ"ל טבע ישראל - יוסי אופק, מנהל יחידת הפארמה והחדשנות

אבינועם ספיר / צילום: ראובן קפוצינסקי
אבינועם ספיר / צילום: ראובן קפוצינסקי

אבינועם ספיר, מנכ"ל טבע ישראל, אפריקה, המזה"ת ואוקראינה, פרש מתפקידו ומונה למנכ"ל חברת הקנאביס הרפואי קנביט-תיקון עולם. הוא יחליף  בתפקיד את חברת הכנסת לשעבר, יפעת קריב. ספיר הצטרף לטבע ב-2002 ומילא בה שורה של תפקידים, בהם מנכ"ל חברת ההפצה סלא וסמנכ"ל לפיתוח עסקים. כמו כן כיהן כיו"ר קרן ההשקעות סנארה ונצ'רס המשותפת לפיליפס וטבע  

מניית קנביט  זינקה לפני הצהריים ב -13% לשווי חברה של 222 מיליון שקל, ומתחילת השנה איבדה 26.7%. מהחברה נמסר כי ספיר נבחר לתפקיד לקראת האתגרים שהציבה לעצמה החברה - להפוך לשחקן משמעותי בשוק הגלובלי, בד בבד עם ביסוס מעמדה כמובילה בישראל.

ספיר עצמו מסר כי "אני מודה לחברת טבע על שנים נפלאות, ואני נכון לאתגר החדש ומייחל לו. התחום מרתק ואני משוכנע כי יש בו כדי להביא בשורה ומזור למיליוני מטופלים בארץ ובעולם. הדברים מקבלים משנה תוקף נוכח הידע, הניסיון והאיכות של חברת תיקון עולם אשר נרכשה לאחרונה, כמו גם הגישה העסקית של קברניטי קנביט, המחויבות שלהם להצלחה והמצוינות בה הם דוגלים".

התגמולים שיקבל ספיר בקנביט, בכפוף לאישור בעלי המניות, כוללים שכר חודשי של 75 אלף שקל ברוטו עד סוף 2021. מ-2022 (ובתנאים מסוימים מוקדם יותר) השכר יעלה ל-100 אלף שקל. המענק השנתי לו יהיה זכאי ספיר ב-2020 יהיה שווה לעד שש פעמים השכר החודשי, מוכפל בחלק היחסי של תקופת העסקתו, בכפוף לעמידה ביעדים שייקבעו לו. ב-2023-2021 המענק השנתי יגיע עד 2 מיליון שקל לשנה, מוכפל בחלק היחסי של תקופת העסקתו באותה שנה.

ספיר יקבל כ-1.5 מיליון אופציות לא סחירות במחיר מימוש של 7 שקלים (לעומת מחיר נוכחי של 6 שקלים), המהוות 4% מהון המניות של החברה בדילול מלא. בסך הכול, בהנחה של עמידה ב-100% מהיעדים, עלות שכרו השנתית (בהנחה שהיה מתחיל את תפקידו בתחילת השנה) הייתה מגיעה ל-5.6 מיליון שקל, ובשנתיים הבאות לעד 6 מיליון שקל בשנה, לעומת 1.5 מיליון שקל שקיבלה המנכ"לית היוצאת קריב בשנה שעברה. "השוני בין תנאי הכהונה המוצעים לספיר ביחס לתגמול שאושר לקריב, נובע בין היתר מהשינויים שחלו בהיקף הפעילות לאחר השלמת עסקת תיקון עולם, וכן לאור ניסיונו רב השנים בתחומים המשיקים לפעילות החברה", נכתב בזימון לאסיפה.

חברה חדשה עם פעילות ותיקה ומצליחה

קנביט היא אחת מחברות הקנאביס החדשות בבורסה המקומית (שלא פעלו בשוק לפני הרפורמה בשוק הקנאביס שנכנסה לתוקף באפריל 2019), אך היא התבלטה מעל החברות האחרות בסטטוס זה, לאחר שבתחילת השנה השלימה החברה, שמוביל יזם הנדל"ן ברק רוזן (ישראל קנדה), את רכישת פעילותה בישראל של חברת תיקון עולם, חלוצת הקנאביס המקומי ואחת החברות המצליחות בתחום.

בעלי תיקון עולם, צחי כהן, נאלץ למכור את הפעילות בישראל לאחר שהמשטרה טענה כי יש לו קשרים עם גורמים עבריינים, ועל כן (ללא משפט או הוכחה) לא ניתן לו אישור של משרד הבריאות להחזיק בחברת קנאביס.

לאחר הפחתה ניכרת במחיר שדרש כהן, רכשה קנביט את תיקון עולם ישראל תמורת 23 מיליון דולר (כרבע מהסכום שנדרש בתחילת המו"מ), 5% ממניות קנביט ותשלום נוסף מבוסס הצלחה.

על פי דוחות תיקון עולם ישראל, בששת החודשים הראשונים של 2019 רשמה החברה הכנסות של 9.9 מיליון שקל בלבד, לעומת 41 מיליון שקל ב-2018 כולה (כלומר ירידה של כ-50% בקצב ההכנסות השנתי). זאת, בעיקר בגלל הקפאת פעילותה על ידי משרד הבריאות בין מרץ לאוגוסט 2019, על רקע המלצת המשטרה שלא להאריך את רישיון גידול הקנאביס של החברה כל עוד כהן הוא בעליה.

כעת לקנביט יש שני מתקני גידול ומפעל עיבוד קנאביס בשלבי הקמה מתקדמים, מוצרים ותיקים של תיקון עולם ונקודת מכירה שהייתה שייכת לתיקון עולם. פרט לכך, מוצרים חדשים של קנביט עצמה אמורים להגיע לשוק בחודשים הקרובים.

שלושה מנהלים בכירים בטבע עזבו בשנה החולפת

מי שיחליף את ספיר כמנכ"ל טבע ישראל, לצד ניהול פעילות טבע באוקראינה ודרום אפריקה, הוא יוסי אופק, המכהן מ-2013 כמנהל יחידת הפארמה והחדשנות בטבע ישראל. יחידה זו מרכזת את הפעילות השיווקית של המוצרים האינובטיביים של טבע בישראל, ובמקביל לפעילות זו, שימש אופק לאחרונה גם כמנכ"ל טבע דרום אפריקה. אופק החל את דרכו בטבע לפני יותר מ-25 שנה ובתפקידו הקודם היה מנכ"ל טבע מדיקל. 

יוסי אופק / צילום: ראובן קפוצינסקי
 יוסי אופק / צילום: ראובן קפוצינסקי

בשנה החולפת היו מספר שינויים בהנהלת טבע (לא טבע ישראל), ושלושה חברי הנהלה בכירים עזבו: מנהלת המותג והתקשורת איריס בק-קודנר, מנהל הכספים מייקל מקללן וסמנכ"ל התפעול הגלובלי קרלו די-נוטריסטפני. טבע, בניהולו של קאר שולץ, נסחרת בניו יורק ובת"א בשווי של 11 מיליארד דולר. 

יוסי אופק, מנכ"ל טבע ישראל הנכנס, מסר: "היום יותר מתמיד אנחנו ב'טבע ישראל' גאים להיות חלק משמעותי מתעשיית התרופות ולהירתם למאמץ הלאומי במלחמה נגד הקורונה, תוך דאגה לשיפור בריאותם של המטופלים - באמצעות מגוון התרופות, הטיפולים והשירותים שאנו מעניקים לשוק המקומי".