S קפיטל גייסה 120 מיליון דולר להשקעה בסטארט-אפים בשלבים המוקדמים

למייסדי הקרן יש ניסיון רב בהשקעות בזמן משברים כלכליים ב-2002 וב-2008 • הקרן מיועדת להשקעה בחברות שמפתחות טכנולוגיה חדשנית • "הגיוס רובו ממשקיעים שהשקיעו בנו גם בקרן הראשונה, ולא הרגשנו תהליך שונה בגלל ימי הקורונה"

איה פטרברוג וחיים סדגר, מייסדי S קפיטל / צילום: שרון לוין
איה פטרברוג וחיים סדגר, מייסדי S קפיטל / צילום: שרון לוין

קרן ההון סיכון S Capital של איה פטרבורג וחיים סדגר הודיעה היום (ב') על סגירת קרן חדשה בהיקף של 120 מיליון דולר. הקרן מיועדת להשקעה בחברות טכנולוגיה עמוקה, כלומר, חברות שמפתחות טכנולוגיה חדשנית, בניגוד לחברות עם מודל עסקי חדשני.

S קפיטל הוקמה ב-2018 על ידי פטרבורג וסדגר, לו ניסיון רב כמשקיע גם בזמן משברים כלכליים ב-2002 וב-2008, והיא מורכבת מיוצאי קרן ההון סיכון סקויה ישראל. הקרן מנהלת 270 מיליון דולר, כ-100 מתוכם בקרן הראשונה שלה, 50 נוספים בקרן נפרדת המיועדת להשקעה בחברות צמיחה, ו-120 מיליון בקרן החדשה, שנועדה להמשיך את הקרן הראשונה של החברה. פטבורג וסדגר לא חושפים את המשקיעים בקרן, אך לדבריהם, מרביתם גופים מוסדיים אמריקאים, וכן ישנו משקיע גדול מאירופה.

עד היום הקרן השקיעה ב-9 חברות, בהן פקאן, ביג פנדה, קפיטוליס ודיפ AI, ובימים אלה היא סוגרת את ההשקעה העשירית והאחרונה שלה מהקרן הראשונה. גובה הצ'ק הממוצע שמשקיעה הקרן הוא בין 3-5 מיליון דולר להשקעה ראשונית, וכן חלק גדול מהקרן מיועד להשקעות המשך בחברות הפורטפוליו שלה. הקרן החדשה מיועדת להשקעה בכ-12 חברות.

"התחלנו את הגיוס בתחילת ימי הקורונה, אבל כל הגיוס לקח לנו מספר שבועות. הגיוס רובו ממשקיעים שהשקיעו בנו גם בקרן הראשונה, ולא הרגשנו תהליך שונה בגלל ימי הקורונה", מספרת פטרבורג ל"גלובס". "אם תגיע חברה שהיינו משקיעים בה בימים רגילים, והיא מעניינת גם עכשיו, אנחנו נשמח להשקיע גם עכשיו".

פטרבורג אופטימית גם לגבי היכולת של חברות בשלבים המוקדמים שמושפעות מהקורונה להתאושש ולהתאים את עצמן למצב החדש. "דווקא חברות בשלבים המוקדמים, כל העולם פרוס לפניהן, אין להם משכורות שצריך לשלם ומערך מכירות וכן הלאה. אלה חברות שנמצאות במובן הכי ראשוני של סטארט-אפ ולכן יכולות לזוז לכיוון חדש במסגרת המגבלות החדשות".

גם סדגר התייחס לגיוס הקרן בעת משבר, שהוא גם משבר כלכלי, ואמר: "המשבר הפיננסי שנוצר היום מפתיע מאוד בעוצמה שלו ואף אחד מאתנו לא ציפה שתגיע מגפה, אבל כל אחד ידע שאחרי 12 שנה שבהן השוק צמח זה היה רק עניין של זמן עד שיגיע משבר כלכלי נוסף.

"אני חושב שהמשבר הכלכלי הנוכחי יהיה ארוך, ושהוא יימשך שנה, שנתיים ואפילו ארבע. זו מציאות חדשה ולא רק גשר קטן שצריך לעבור ויהיה בסדר, וכשאנחנו מסתכלים על חברות אנחנו שואלים אם הם יודעים לתכנן קדימה לתוך המציאות הזו".