דעה: ממשלת האחדות היא התגלמות החלומות הוורודים ביותר של נתניהו

גנץ ומפלגתו הצהירו שוב ושוב (ושוב) כי הם לא ישבו בשום פנים ואופן בממשלה עם ראש ממשלה שמתנהל נגדו משפט פלילי בגין שוחד והפרת אמונים • ההסכם שערכו עמו היום הוא פליק-פלאק לאחור

הסכם האחדות שאליו הגיע הליכוד עם מפלגת כחול לבן והיו"ר שלה, בני גנץ, מסתמן כהתגלמות החלומות הוורודים ביותר של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכל הנוגע להשפעת משפטו הפלילי על מעמדו הפוליטי.

גנץ ומפלגתו הצהירו, שוב ושוב (ושוב), כי הם לא ישבו בשום פנים ואופן בממשלה עם ראש ממשלה שמתנהל נגדו משפט פלילי בגין שוחד והפרת אמונים. ההסכם שערכו עמו היום (ב') הוא פליק-פלאק לאחור - כחול לבן לא רק שהגיעה עם הליכוד להסכם שיאפשר לנתניהו לכהן כראש ממשלה תחת כתב אישום, אלא גם תאפשר לו לכהן כממלא-מקום ראש ממשלה תחת כתב אישום.

בכך, כחול לבן לא רק שבגדה בבוחריה, אלא היא גם מביאה לביטול דה-פקטו של חלק מהלכת דרעי-פנחסי של בג"ץ. בפסק דין הידוע בשם "הלכת דרעי ופנחסי", נקבע כי מי שהוגש נגדו כתב אישום אינו יכול להמשיך לכהן כחבר הממשלה, שר או סגן שר, וראש הממשלה מחויב להעביר אותו מכהונתו. ההלכה חלה גם על שרים שכיהנו כממלאי-מקום ראש הממשלה. ואולם לפי ההסכם שנחתם היום, ראש הממשלה יוכל להדיח מתפקידם רק שרים ממפלגתו שלו. כלומר, כשנתניהו יהיה ממלא-מקומו של גנץ, אם זה יקרה, גנץ לא יוכל להדיח אותו.

בתוך כך, הוגשו מחדש הערב שתי עתירות לבג"ץ בדרישה שנתניהו לא יוכל להקים ממשלה, עקב כתב האישום שהוגש נגדו בעבירות שיש עמן קלון. העתירות נותנות לבג"ץ הזדמנות להחמיר את הלכת דרעי ופנחסי ולהחיל אותה גם על ראש ממשלה מכהן.

עד כה נמנעו שופטי העליון מלדון בעתירות אלה, בנימוק שהן מוקדמות מדי ותאורטיות. מעכשיו הן כבר לא תאורטיות, ולפי ההערכה, בג"ץ ידון בהן בהרכב מורחב. האם השופטים יתערבו וימנעו מנתניהו את הרכבת הממשלה בשל כתב האישום נגדו? לפי מרב ההערכות, התשובה לכך שלילית. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.