ב-S&P מעריכים: כלכלת ארה"ב תתכווץ ב-5.2% השנה

שיעור האבטלה בארה"ב צפוי להגיע לשיא של 19% במאי, הקפיצה הגבוהה ביותר מאז 1948 • ב-2021 צפויה בארה"ב צמיחה חיובית של 6.2% • הצמיחה בגוש האירו השנה תהיה שלילית בשיעור של 7.3% ובשנה הבאה תתרחב כלכלת הגוש בכ-5.6%

בורסת NYSE. עולם עמוס בחובות יהיה עסוק יותר בחובות מאשר בצמיחה / צילום: Andrew Kelly, רויטרס
בורסת NYSE. עולם עמוס בחובות יהיה עסוק יותר בחובות מאשר בצמיחה / צילום: Andrew Kelly, רויטרס

"ההשפעה הכלכלית של נגיף הקורונה הינה ארוכה ועוצמתית יותר ממה שהערכנו בתחזיות הקודמות שלנו, התחזית הכלכלית הגלובלית עודכנה פעם נוספת כלפי מטה. אנו מעריכים כעת כי התוצר העולמי ירד השנה ב -2.4%, כלכלת ארה"ב וגוש האירו יתכווצו ב-5.2% ו -7.3%, בהתאמה. אנו צופים כי הצמיחה העולמית תחזור לעלות לרמה של כ-5.9% בשנת 2021" - כך כותבים כלכלני חברת S&P בסקירה מעודכנת, הכוללת תחזיות לגבי קצב הצמיחה הצפוי בכלכלות מרכזיות בעולם השנה ובשנה הבאה.  

בעוד שהטווח הקרוב נראה עגום, עקומות ההידבקות מתחילות להשתטח והמיקוד מופנה להתאוששות. קצב ומשך הזמן של ההתאוששות יהיו תלויים בשילוב של מדיניות בריאותית ומדיניות כלכלית, תגובת האוכלוסייה והחברות ותנאי שוק העבודה והמפעלים הקטנים והבינוניים, הם מציינים.

החיסרון במאזן הסיכונים הינו שהוא עלול להשתבש במידה רבה כאשר במסלול תרחיש הבסיס כלולות החזית הבריאותית, החזית הכלכלית והמדיניות הננקטת. "ההתאוששות בתרחיש הבסיס שלנו הינה חד כיוונית, אם כי במהירויות, משך זמן, וברמות שונות ביחס לנתיב שקדם לפני נגיף הקורונה. קיימים אירועים בריאותיים וכלכליים שראוי לקחת בחשבון כאשר בוחנים תרחישים חלופיים".

הנתונים המשקפים את ההשפעה הכלכלית של הצעדים שננקטו במטרה לרסן את התפשטות נגיף הקורונה מצביעים על התדרדרות נוספת במצב הכלכלי. מאז הדוח הקודם שפרסמו כלכלני החברה ב-30 במרץ חלה החמרה בצפי שלהם לגבי מספר נושאים, ביניהם: השירותים ייפגעו קשה יותר מפעילות הייצור; הוצאה צרכנית שאינה חיונית לקיום תיפגע קשה יותר מהוצאות על צרכים חיוניים, ועסקים קטנים שצפויים להיפגע קשה יותר לעומת חברות גדולות. 

יתרה מזאת, "נראה כעת כי סגר ומגבלות ריחוק חברתי צפויים להימשך על פני פרק זמן ארוך מהצפוי, דבר שיגרום לירידה חדה בהרבה בפעילות בהשוואה לתחזית הקודמת. לאור התפתחויות אלה הורדנו את תחזית הצמיחה לשנת 2020 והעלנו את תחזיות 2021 לפיצוי חלקי".

כלכלני S&P מעריכים כעת שכלכלת ארה"ב תתכווץ בקצב שנתי של 7.6% ברבעון הראשון של 2020 ו-35% ברבעון השני. שיעור האבטלה צפוי להגיע לשיא של 19% בחודש מאי, הקפיצה הגבוהה ביותר שהייתה מאז שנת 1948. בסך הכל צפוי המשק האמריקאי לרשום השנה צמיחה שלילית של 5.2% אולם ב-2021 צמיחה חיובית של 6.2%. 

לגבי הצפוי בגוש האירו מעריכים שם כי "הסבירות כי הפעילות לא תתייצב עד סוף הרבעון השני וייתכן שגבולות המדינות באיחוד האירופי לא ייפתחו במלואם בזמן לעונת התיירות בקיץ. יתרה מזאת, הסגר אינו משפיע על המשק באופן לינארי: ככל שאיסור היציאה מהבית הינו ארוך יותר, כך הינו בעל השפעה רבה יותר על החלטות ההשקעה, הגברת הסיכון למסגרת הכלכלית והקטנת תחזית התוצר".

הצמיחה בגוש האירו השנה תהיה שלילית בשיעור של 7.3% ובשנה הבאה תתרחב כלכלת הגוש בכ-5.6%. לגבי סין מעריכים שם כי היא תצמח השנה ב-1.2% וב-2021 בכ-7.4%. הכלכלה העולמית בכללותה, מעריכים כלכלני S&P, תתכווץ השנה ב-2.4% אולם תצמח ב-5.9% בשנה הבאה. 

להערכת S&P תחום מדיניות מרכזי הינו הקשר בין מגזר העסקים הקטנים והבינוניים לשוק העבודה, שהינו חשוב להתאוששות. "אם חברות קטנות ובינוניות ימשיכו בפעילותן העסקית והעובדים ישמרו על עבודתם, הדבר יתמוך בשיקום מהיר יותר ברגע שהתנאים הבריאותיים יאפשרו זאת. נראה כי אירופה ואסיה מצליחות יותר לשמר משרדים בפעילות עסקית ושכר עבודה למועסקים, גם עם היקף השעות מופחת".