בעקבות פניית עיתונאים: נתניהו צפוי לאפשר שאלות בתדרוכי הקורונה

ארגון העיתונאים וראשי שלוש חברות החדשות פנו אתמול לראש הממשלה בבקשה לאפשר לעיתונאים להציג שאלות במהלך תדרוכי הקורונה • מטעם נתניהו נמסר כי ההחלטה תיושם במהלך ההצהרות הבאות

תדרוך של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא הקורונה / צילום: קובי גדעון, לע"מ
תדרוך של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא הקורונה / צילום: קובי גדעון, לע"מ

הלחץ של ארגון העיתונאים וראשי חברות החדשות עזר: היום (ג') הודיעה דוברת ראש הממשלה שיר כהן לארגון העיתונאים כי יש כוונה לפתוח את תדרוכי ראש הממשלה על משבר הקורונה לשאלות עיתונאים. כהן ציינה כי ההחלטה תיושם במהלך ההצהרות הבאות, אם כי היא לא התחייבה כי השינוי יתבצע כבר במהלך ההצהרה הקרובה.

כהן ציינה כי "פתיחת ההצהרות לשאלות עיתונאים נבחנה בחיוב בתקופה האחרונה, והוחלט ליישם את ההחלטה החל מאחת ההצהרות הבאות, וזאת תוך ניסיון להתגבר על כל האתגרים שמציבה הקורונה בקשר לאיסור על התקהלות וכדי לשמור על בריאותם וביטחונם של הדוברים והעיתונאים".

בשבועות מאז פרוץ משבר הקורונה הפכו התדרוכים בנושא לעניין שבשגרה, כשראש הממשלה בנימין נתניהו משתלט על דקות ארוכות של זמן מסך, אך בשונה מהמקובל בעולם, נמנע מלענות על שאלות העיתונאים.

אתמול (ב') פנו ארגון העיתונאים וראשי שלוש חברות החדשות - מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס, מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו ומנכ"ל חדשות "כאן" ברוך שי - במכתב לנתניהו, בבקשה לשנות את ההתנהלות ולאפשר לעיתונאים להציג שאלות במהלך ההצהרות לציבור.

"עיתונאים הם משרתי ציבור. הצהרות לציבור הן חשובות, ככל שיש בהן מידע בעל חשיבות ועניין לציבור, אבל אי-אפשר להמעיט בחשיבות שיתוף העיתונות והעיתונאים במהלך הפומבי הזה, ויש לאפשר להם לשאול שאלות. זו פרקטיקה מקובלת, ידועה ונוהגת בכל המדינות הדמוקרטיות, וקשה להפריז בחשיבותה", נכתב בפנייה.

במכתב הזכירו העיתונאים לראש הממשלה כי במדינות רבות בעולם מנהיגים מקפידים להקצות זמן ונגישות לשאלות של עיתונאים, מתוך הבנה שמדובר בשירות חשוב לציבור. "אנו מצפים שגם בישראל, ובטח על רקע משבר כה דרמטי, תינתן האפשרות לעיתונאים ממגוון כלי תקשורת להציג באופן שוויוני שאלות לראש הממשלה ולגורמים האחרים שמובילים את הטיפול במשבר, כדי שהעיתונאים וכלי התקשורת יוכלו לשרת כהלכה את הציבור הישראלי".

נדמה כי ההחלטה לאפשר שאלות באה בעיתוי לא מקרי - יום לאחר שנחתם ההסכם של כחול לבן עם הליכוד, וממשלת החירום אמורה לצאת לדרך. לפחות בנושא אחד נראה כי צפויות כעת פחות שאלות קשות.