בג"ץ הורה למדינה לנמק מדוע המעסיקים צריכים לשאת בעלות ימי הבידוד

בעקבות עתירת התאחדות התעשיינים, המדינה נדרשת לנמק עד 5 במאי את ההחלטה להטיל את כובד מימון ימי הבידוד על המעסיקים ואת מקור הסמכות שבה התקבלה ההחלטה ל"הוצאת תעודת מחלה גורפת" מטעם המדינה לכל הנדרשים לבידוד

פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות / צילום: איל יצהר, גלובס
פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות / צילום: איל יצהר, גלובס

בג"ץ הורה הבוקר (ג') למשרד הבריאות להשיב מדוע המעסיקים צריכים לשלם על ימי בידוד של העובדים, ולא המדינה. זאת, לאחר דיון שהתקיים אתמול בעקבות עתירה שהגישה התאחדות התעשיינים.

המדינה, אם כן, נדרשת לנמק עד 5 במאי את ההחלטה להטיל את כובד מימון ימי הבידוד על המעסיקים ואת מקור הסמכות שבה התקבלה ההחלטה ל"הוצאת תעודת מחלה גורפת" מטעם המדינה לכל הנדרשים לבידוד.

במקרה שהעתירה תתקבל, מדינת ישראל תאלץ לממן את עלות ימי הבידוד, וכך לא ייווצר מצב שבו עובדים ייוותרו ללא ימי מחלה וייאלצו לממן את הבידוד מכיסם הפרטי; או מצב שבו המעסיקים ייאלצו לממן ימי בידוד בהוראת המדינה, במצב שאיננו שגרתי ולא כרוכה בו מחלה.

התאחדות התעשיינים טענה בדיון כי תעודת המחלה הגורפת שהוצאה על-ידי משרד הבריאות, הוצאה בחוסר סמכות וחייבה מעסיקים לשלם על היעדרות מחמת בידוד, ללא כל בסיס משפטי.

לדברי הנוכחים בדיון, השופטת אסתר חיות הקשתה על המדינה ושאלה: "באיזה כובע הוציאה סדצקי תעודת מחלה גורפת לכל מי שנשלח לבידוד?", המדינה השיבה כי פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, עשתה זאת מתוקף סמכותה כרופאה; ואילו השופטת השיבה: "סדצקי היא רופאה של 180,000 מבודדים? מה שנעשה כאן זה לאנוס את ההגדרה של ימי המחלה. לא תיקנתם את החוק, הסבירו מהיכן הסמכות".

בשעה שמגפת הקורונה מתפשטת ברחבי העולם, המגזר העסקי נפגע באופן קשה, ואזרחים רבים נותרו בלא עבודה. המדינה הורתה על סגירתם של עסקים רבים, ועוד קודם לכן שלחה עובדים ברגע אחד לבידוד ארוך, גם במקצועות ובעסקים שבהם אין אפשרות לעבוד מהבית. כך נוצר מצב שבו גם העובדים וגם המעסיקים משלמים על ימי המחלה, והמדינה לא מפצה אותם, כך שבפועל, בזמן המשבר הכלכלי-בריאותי החמור ביותר שהתרחש ב-100 השנים האחרונות, המדינה מטילה הוראות ואת מלוא כובד התוצאות והאחריות על כתפי המעסיקים והעובדים.

לאחר דין ודברים מול משרד האוצר שלא הניב כל תוצאה, החליטו בהתאחדות התעשיינים לפנות לבג"ץ, אחרי כשהגיעו למסקנה כי כל ההליכים המקדימים מול מוסדות הממשלה מוצו. זאת בזמן שלפי הערכות ההתאחדות, המעסיקים ייאלצו לשאת בנטל כלכלי של כחצי מיליארד שקל כתוצאה מעלויות הבידוד.

"התאחדות התעשיינים רואה בהטלת החובה לתשלום על המעסיק כצעד שגוי, שמשית עלויות גבוהות מאוד ופוגע בציבור העובדים. בידוד אינו מחלה", אומר נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר. "לראיה - רק שבריר אחוז מהמבודדים חלו בקורונה. העובד נפגע, כיוון שלא לכל העובדים יש יתרת ימי מחלה גבוהה, וכיוון שיש כאלה שנדרשו ויידרשו ביותר מבידוד אחד, התוצאה היא שהם ייוותרו ללא כל ימי מחלה, או שהבידוד יהיה על חשבונם. אנו מצפים שהמדינה תכיר באחריותה ותדאג לכיסוי העלות של ימי הבידוד לעובדים".