"החזון הוא להפוך את mySupermarket לזאפ של עולם המזון"; וואן רוכשת את אתר השוואת המחירים בנזיד עדשים

בתמורה לאתר מיי סופרמרקט ישראל, המשמש מאות אלפי צרכנים מדי חודש, תשלם וואן מאות בודדות של אלפי דולרים, לאחר שהושקעו בפלטפורמה הדיגיטלית מעל 30 מיליון דולר

עולם קמעונאות המזון אונליין משגשג על רקע משבר הקורונה, ובחברת ה-IT וואן טכנולוגיות  מרחיבים את פעילותם בתחום הפתרונות הטכנולוגיים לקמעונאים. וואן הודיעה היום (ג') על רכישת mySupermarket ישראל, בעלת אתר הקניות והשוואת המחירים המשמש לדבריהם מאות אלפי צרכנים מדי חודש. היקף העסקה לא דווח לבורסה, והיא מוערכת במאות אלפי דולרים - סכום זניח ביחס להשקעות שבוצעו באתר עד היום. בסוף 2019 יתרת המזומנים של וואן הייתה כ-60 מיליון שקל.

לפי נתוני IVC, לאורך השנים גייסה מיי סופרמרקט 33 מיליון דולר, בין היתר מהקרנות גריילוק ופיטנגו וממשרד הפרסום העולמי WPP. וואן רוכשת למעשה את הפלטפורמה הטכנולוגית של מיי סופרמרקט לפעילות בישראל בלבד, כך שהבעלים הקיימים יוכלו לפתח את הפעילות בחו"ל על בסיס הפלטפורמה.

מיי סופרמרקט מוכר כאתר ותיק יחסית להשוואת מחירים בין רשתות המזון. בשנים האחרונות, עם כניסתו לתוקף של חוק שקיפות המחירים שמחייב את רשתות הקמעונאות הגדולות לדווח על המחירים של כלל המוצרים מדי שעה למאגר ממשלתי, הוא הפך לאחד משני האתרים הבולטים להשוואת מחירים לצרכנים.

אתר מיי סופרמרקט, ולצידו פרייסז, אמורים היו להנגיש את המאגרים הממשלתיים הללו ולשמש את הצרכנים, אלא שאחרי 3.5 שנים של יישום, במשרד הכלכלה הודו כי רק כמה מאות אלפים משתמשים בשירות.

אחת הסיבות לכך היא כנראה שבניגוד לקניות חד-פעמיות של נסיעה לחו"ל או מכשיר חשמלי, בהן צרכנים נוטים לבצע השוואות מחיר טרום הקנייה, בקניות השוטפות של מוצרי צריכה בדרך-כלל לא מתבצעת השוואה, כשככל הנראה טרם נמצא הכלי שיהפוך אותה לנוחה ושימושית.

כך או כך, מיי סופמרקט, בדומה למתחרה שלה, מחזיקה בפעילות נוספת שנחשבת לכלכלית הרבה יותר - mySupermarket Insights - מאגר של מידע עסקי וניתוח של ביג דאטה בתשלום המיועד ליצרנים, יבואנים ומשווקים, ומציע ניתוח של תנודות המחירים בישראל ומגמות צריכה. כך, ספק שרואה שמתחרה שלו נוהג בשיטת תמחור מסוימת, יכול להגיב אליה בזמן אמת, בניגוד לשיטה שהייתה נהוגה בשנים עברו בתחום - שליחת דוגמים לחנויות הפיזיות שירשמו ידנית את המעקב אחר המחירים.

פעילות נוספת של מיי סופרמרקט, שעשויה להיות מעניינת גם היא עבור וואן, היא הקמה ותפעול של אתרי סחר מקוון עבור חברות ורשתות קמעונאיות המבקשות להיכנס למרחב הדיגיטלי כדי לייצר מנועי צמיחה נוספים.

"השפעת המשבר על וואן היא פחותה יחסית"

עדי אייל, מנכ"ל וואן ובעל השליטה בחברה, אמר היום כי "הרכישה הנוכחית מיועדת בעיקר לעולם ה-B2C (לצרכן סופי, ש'ח'ו') ופחות B2B, אבל היא לא שונה, כי הפעילות במהותה טכנולוגית. זו פלטפורמת דיגיטל אונליין מאוד מעניינת שפועלת בעיקר בשוק המזון, והחזון שלנו הוא לעשות הכול כדי להפוך אותם לזאפ של עולם המזון".

לדברי אייל, בחברה מועסקים כיום 5 עובדים, והוא אומר כי "רכשנו בעיקר את הפלטפורמה עצמה שהיא עובדת ומתופעלת. זו פלטפורמה לרכישות אונליין, והלב שלה הוא טכנולוגיה להשוואת מחירים בזמן אמת בין כל קמעונאי".

לדבריו, "יש פה edge טכנולוגי מאוד מעניין. בעבר פורסם שהושקעו בטכנולוגיה עשרות מיליונים, והם ייצרו פלטפורמה מדהימה ביכולות שלה שמבצעת השוואת מחירים אונליין תוך כדי גלישה למוצרים שהצרכן מתעניין בהם; ואז השוואת מחירים כוללת שמראה לצרכן איפה הסל הכי זול, ומעבירה אותו לתהליך רכישה מול הקמעונאי ישירות. בזמן הזה אנחנו נכנסים לתקופה מעניינת בשוק, כי אצל הרבה צרכנים מחסום הרכישה אונליין ירד בצורה משמעותית, ואנחנו מצפים ליותר תעבורה באתר".

לאור היקף ההשקעה בפלטפורמה והמצב הנוכחי בשוק, איך אתה מסביר שאתם רוכשים את הפעילות בעלות קטנה למדי?

"זה נוגע ליכולות של גוף גדול לקחת את הפלטפורמה קדימה. היא הייתה בבעלות של מספר משקיעים רחב ולא ממוקד, ללא 'הורים' חזקים מאחוריה. ייאמר לזכותם שהם השקיעו הרבה כסף ופנו לחו"ל. הם קצת הזניחו את השוק המקומי, ואנחנו קונים את הפעילות שלהם בישראל".

מה התכנונים לגבי מיי סופרמרקט?

"לפתח ולהשקיע בפעילות, שתכפיל, תשלש ואף יותר את היקף הרכישות שמתבצעות באמצעות האתר. היום נרכשים דרך הקמעונאים באמצעותה מוצרים בכ-8-10 מיליון שקל בחודש". הכנסות מיי סופרמרקט מגיעות בעיקר מפרסום, ואייל מציין כי הפעילות הנרכשת מאוזנת.

וואן טכנולוגיות נסחרת בשווי של 1.6 מיליארד שקל, אחרי ירידה של כ-9% במחיר המניה מתחילת השנה. לאחרונה הודיעה החברה שלא תחלק דיבידנד בגין רווחי הרבעון הרביעי של 2019 בשל אי-הוודאות שיצרה התפשטות נגיף הקורונה, וכי שכר הבכירים בה יקוצץ ב-30%, ושכרו של המנכ"ל אייל יקוצץ ב-50%.

איך וואן מושפעת כיום ממשבר הקורונה?

"אנחנו מושפעים מהמשבר כמובן, אי-אפשר שלא, אבל ההשפעה על חברות מהסוג שלנו היא לשמחתנו יחסית פחותה מההשפעה על כלל המשק. זה מתגלגל גם אלינו, אנו לא חסינים, אבל אנחנו יכולים לחיות עם ההשפעות. כואב הלב על ענפים שלמים שנפגעים. חלק מזה שההשפעה עלינו היא ברמה קלה עד בינונית, נובע מזה שאין לנו כמעט חשיפה לענפים שחטפו את המכה הקשה ביותר".