קמעונאות | בלעדי

מרימה את השאלטר: איקאה ישראל חוזרת לפעילות ופותחת חנויות

ענקית הריהוט השבדית תחזור לפעילות במתכונת חלקית של מחצית מסניפיה בישראל, בכפוף לתקנות משרד הבריאות • החנויות של איקאה ישראל סגורות זה למעלה מחודש, בדומה ליתר הפעילות הקמעונאית • אילו סניפים ייפתחו כבר מחר?

סניף איקאה בנתניה / צילום: בר אל
סניף איקאה בנתניה / צילום: בר אל

אחרי שהוציאה את עובדיה לחל"ת וסגרה את חנויותיה בהתאם להנחיות הממשלה, ענקית הריהוט השבדית איקאה חוזרת לפעילות - כך נודע ל"גלובס". הרשת, שמפעילה 6 סניפים בישראל ומעסיקה כ-1,750 עובדים, תחזור להפעיל את החנויות שלה במתכונת חלקית שהותאמה לנסיבות. ככל הידוע, הסניפים שצפויים להיפתח החל ממחר (ד') הם נתניה, ראשון-לציון ונמל תל-אביב.

הצעד הזה מתאפשר בשל ההקלה בהנחיות שפרסם משרד הבריאות בתחילת השבוע, המתירות פתיחה של חנויות אשר לא נמצאות בקניונים ומרכזי קניות גדולים, בתחומים מסוימים ביניהם הקטגוריות בהן פעילה איקאה, כגון ריהוט, כלי בית, טקסטיל, כלים ממתכת, צבעים וזכוכית, שטיחים ומוצרי חשמל ביתיים.

עם זאת, איקאה תידרש, כמו גם יתר הקמעונאיות שבוחרות לחזור לפעילות, להתנהל בכפוף למגבלות "התו הסגול", הכוללות בין היתר סימון מרחק של שני מטרים בין לקוחות בקופה, מחיצה פיזית בין המוכר לקונה, עבודה במשמרות קבועות וכן היגיינה, ניקיון וחיטוי כל פרקי זמן קבועים.

בנוסף, ההנחיות קובעות כי תהיה הגבלה על מספר הנכנסים לחנות - מעל שטח של 100 מטרים תותר כניסה בכל פעם של ארבעה לקוחות לכל קופה רושמה. עדיין לא ברור כיצד תתמודד איקאה עם הנחיה זו.

החנויות של איקאה ישראל, בדומה ליתר הפעילות הקמעונאית, סגורות מאז מ-15 במרץ, אז הוציאה החברה מאות עובדים לחופשה ללא תשלום ואף דרשה מהם להחזיר את הרכב והטלפון הנייד לחברה "עד סיום המשבר".

כפי שדיווחנו מוקדם יותר השבוע, בעלים של רשתות בתחומים שקיבלו אישור לחזור לפעילות, דוגמת אופטיקה או ספרים, טענו כי אין היגיון כלכלי בפתיחה של מספר זעום של חנויות רחוב המהוות נתח זעיר מהפעילות שלהן, שכן רוב פעילותן נמצאת בקניונים ובמרכזי קניות.

לעומתן, איקאה מחזיקה במודל עסקי שונה המבוסס על מספר מועט של חנויות ענק באזורי תעשייה, כך שחזרה לפעילות מבחינתה משמעותה נתח גדול בהרבה מתוך המכירות, כשמדובר על 3 מתוך 6 החנויות שלה בארץ.