איום על זום? פייסבוק השיקה שיחות וידאו לקבוצות באפליקציית מסנג'ר

אצל חלק ממשתמשי אפליקציית המסרים המיידיים של פייסבוק החל להופיע פיצ'ר שמאפשר קיום שיחות וידיאו גם עם משתמשי האפליקציה שאינם חברים, בעזרת לינק ייעודי • זאת כפי שנעשה באפליקציית שיחות הווידיאו זום שצברה תאוצה משמעותית מאז החל משבר הקורונה

שיחות בווידאו / צילום: שאטרסטוק
שיחות בווידאו / צילום: שאטרסטוק

שנתיים לאחר שבלמה בהצלחה את המתחרה הפוטנציאלית סנאפצ'אט בכך שחיקתה את הפיצ'ר המוביל שלה - הסטוריז, פייסבוק נוקטת במהלך אגרסיבי שעלול להוות איום על הלהיט הטכנולוגי הגדול של משבר הקורונה - אפליקציית שיחות הווידיאו זום.

הרשת החברתית החלה בהשקה רכה של פיצ'ר שיחות וידיאו משלה, שפועל במסגרת אפליקציית המסרים המיידיים שלה "פייסבוק מסנג'ר". הפיצ'ר החדש החל להופיע בפני חלק מהמשתמשים, שרואים קישור ל-"יצירת חדר" של שיחה באחד ממסכי האפליקציה.

ההשקה הרכה של פיצ'ר חדרי שיחות הווידיאו באפליקציה לנייד מגיעה כשבועיים וחצי לאחר שפייסבוק השיקה גרסת דסקטופ של המסנג'ר שמאפשרת לבצע שיחות וידיאו במחשב האישי עם אנשי הקשר בפייסבוק. פיצ'ר זה הוכרז עוד במאי בשנה שעברה. גרסת הדסקטופ היא תוכנה שיש להוריד ולהתקין, בניגוד לגלישה ה"רגילה" בפייסבוק מסנג'ר דרך האתר של פייסבוק באמצעות הדפדפן.

עתה, בשני קליקים יכולים גם משתמשי פייסבוק במובייל לפתוח חדרי שיחה ולהזמין אליהם כל משתתף שירצו מבלי שיצטרכו להוריד אפליקציה נוספת לשם כך. משתמשי המסנג'ר של פייסבוק יוכלו להזמין משתתפים לשיחה גם אם גם אם כלל אינם בעלי חשבון בפייסבוק. בדומה לזום, ההזמנה לשיחת הווידיאו מתבצעת באמצעות לינק ייעודי לחדר צ'אט, ובתנאי שקיימת אצל המוזמן בסמאטרפון אפליקציית פייסבוק מסנג'ר.

"הפיצ'ר עובר בדיקות בשווקים נבחרים"

מפייסבוק נמסר ל"גלובס" כי "אנו תמיד בוחנים דרכים חדשות שיאפשרו לאנשים להישאר מחוברים. הפיצ'ר הזה עובר בדיקות בשווקים נבחרים במטרה להקל על אנשים להזמין חברים לשיחות וידיאו בעזרת קישור". הגדרה תמימה זו לכאורה היא איום אפשרי של פייסבוק כלפי זום, שאחד היתרונות שלה הוא קלות, זמינות ואמינות השרות שלה. נוחות זו היא שהביאה לפריחה בשימוש בזום בעקבות משבר הקורונה, שאילץ לראשונה מיליוני משתמשים שלא עשו בעבר שימוש בשיחות וידיאו או עשו בו שימוש מועט - לעלות על הגל. לפייסבוק יש יתרון בגלל התפוצה הרחבה של האפליקציה שלה. מספר המשתמשים היומיים בזום זינק בתוך שלושה חודשים מכ-10 מיליון לכ-200 מיליון משתמשים, אך הוא רחוק ממספר החברים בפייסבוק ובאינסטגרם ו-וואטסאפ שבבעלותה.

עם זאת, על פי המבנה והעיצוב הקיימים של פיצ'ר הווידיאו החדש של פייסבוק נראה כי האיום הוא על הצמיחה של זום בקרב הקהל הביתי ופחות בקרב הקהלים המקצועיים. זום בנויה באופן שמתאים יותר לקהל מקצועי ולצרכי עבודה בשל מנגנון ניהול המשתמשים, תזמון מועדי השיחות ומגבלת מספר המשתמשים הגבוהה שעומדת על 100 משתתפים, או 500 באמצעות שימוש בתוסף. לא ברור עדיין בכמה משתתפים יתמוך הפיצ'ר של פייסבוק בנייד, אולם התוכנה שהיא השיקה לפני כשבועיים וחצי כוללת מגבלה של 50 משתמשים בלבד. על פי הערכות, גם פיצ'ר שיחות הווידיאו לנייד יכלול תמיכה בכמה עשרות משתמשים.

בנוסף, הפיצ'ר של פייסבוק מכיל תכונות שאופייניות לשירותים לשעות הפנאי ולצרכים אישיים, כמו אפקטים פילטרים ומשחקים באנימציות, בסגנון דומה לזה שקיים גם בסטוריז של סנאפ או של אינסטגרם ופייסבוק.

איך מגיעים לפיצ'ר החדש?

על משתמשים שמבקשים לבדוק האם הפיצ'ר החדש מופיע באפליקציה שלהם, לשים לב שהקישור לא מופיע כעת במסך ברירת המחדל של האפליקציה "צ'אטים" שנפתחת עם הפעלת האפליקציה ושבה מופיעים הצ'אטים האחרונים של המשתמש. הכפתור להפעלת הפיצ'ר נמצא במסך משני ששמו "אנשים". מגיעים למסך זה דרך לינק לטאב בשם "אנשים" שממוקם בתחתית מסך האפליקציה, ומפנה לעמוד שבו מופיעים אנשי הקשר של המשתמש. הקישור לפיצ'ר החדש נמצא בראש רשימת אנשי הקשר שבעמוד זה.

קליק על אותו קישור שנקרא "צור חדר" פותח אוטומטית את חדר שיחה, שבו המצלמה כבר פועלת ובולט בו כפתור אחד גדול בשם "שתף לינק". קליק על הכפתור פותח מסך שממנו ניתן להעתיק את הלינק או לשלוח אותו במסנג'ר, באינסטגרם, בסמס או במייל.