צרה נוספת לגלובל כנפיים: הלקוחה העיקרית וירג'ין אוסטרליה נכנסה להקפאת הליכים

יתרת דמי החכירה שאמורה הייתה חברת הליסינג למטוסים לקבל מווירג'ין אוסטרליה עד לתום תקופת ההסכם, עומדת על כ-41 מיליון דולר • בעקבות התייחסותה של גלובל כנפיים לעניין בשעות הצהריים, מנייתה צללה בכ-8%-9% והשלימה צניחה של יותר מ-40% מתחילת השנה

מטוס של חברת וירג'ין אוסטרליה / צילום: DARREN ENGLAND, רויטרס
מטוס של חברת וירג'ין אוסטרליה / צילום: DARREN ENGLAND, רויטרס

קריסת ענף התעופה העולמי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה ממשיכה לפגוע בפעילות ובניירות הערך של חברת הליסינג למטוסים - גלובל כנפיים . אלה הגיבו היום בירידות חדות להודעתה של חברת התעופה וירג'ין אוסטרליה - הלקוחה העיקרית שלה, שהייתה אחראית ב-2019 על 37% מהכנסות גלובל כנפיים, על כניסתה מרצון להליך של הקפאת הליכים, בהתאם לחוק החברות האוסטרלי, ומינויים של מנהלים מיוחדים לחברה. 

המהלך של וירג'ין אוסטרליה משמעותו הקפאת הליכים לפרק זמן מסוים, ומטרתו לאפשר למנהלים המיוחדים לפעול להבראת החברה, וכך לאפשר את המשך פעילותה כעסק חי, או לחילופין "להביא למיקסום שיעור החזר החוב לנושיה".

בעקבות התייחסותה של גלובל כנפיים לעניין בשעות הצהריים, מנייתה צללה בכ-8%-9% והשלימה צניחה של יותר מ-40% מתחילת השנה, המשקפת לחברה שווי הנע סביב כ-100 מיליון שקל, והאג"ח שלה, בהיקף של קרוב ל-200 מיליון שקל, צללה בכ-7% תוך שהתשואות עליה נמצאות ברמת "זבל" של כ-25%.

מהתייחסותה של גלובל כנפיים לנושא עולה כי יתרת דמי החכירה שהייתה אמורה לקבל מווירג'ין אוסטרליה עד לתום תקופת ההסכם שלה בגין המטוס שבידיה, עומדת על כ-41 מיליון דולר, עד הרבעון השני של שנת 2024.

עוד ציינו בחברה, שבשליטת בני הזוג תמי ודדי בורוביץ', כי יתרת העלות המופחתת של המטוס שבידיה של וירג'ין אוסטליה עומדת על 66.5 מיליון דולר, וכי יתרת הפקדות החוכרת הנמצאת בידי גלובל כנפיים, להבטחת שיפוצים עתידיים והתחייבויות במסגרת הסכם החכירה, עומדת על כ-12 מיליון דולר.

יתרת ההלוואה שנטלה גלובל כנפיים בגין מימון המטוס, נון ריקורס המובטחת בשיעבוד על המטוס, עומדת על כ-21 מיליון דולר. בגלובל כנפיים ציינו, כי עבור ארבעת החודשים הראשונים של השנה עמדה וירג'ין אוסטרליה בתשלומים לגלובל כנפיים במלואם, "למעט סך שאינו מהותי", בהסכמתה של גלובל כנפיים.

בסוף השבוע האחרון הושעו מניותיה של וירג'ין אוסטרליה מהמסחר בבורסה באוסטרליה, לבקשת החברה. פעילותה של וירג'ין אוסטרליה, כמו יתר מרבית חברות התעופה בעולם, נכנסה להקפאה עמוקה בעקבות התפשטות וירוס הקורונה, המאיים על עתידן של חברות תעופה רבות.

גלובל כנפיים, העוסקת ברכישת, החכרת ומכירת מטוסים, מחזיקה כיום ב-9 מטוסים, מתוכם 8 מטוסים מוחכרים לחמישה לקוחות שונים, אחד מהם וירג'ין אוסטרליה, כולם מדגמי איירובס.

בני הזוג בורוביץ' מחזיקים בשליטה בגלובל כנפיים באמצעות חברת כנפיים אחזקות, באמצעותה הם גם מחזיקים בשליטה בחברת התעופה אל על, שגם היא ניצבת בפני קריסה במידה ולא תקבל סיוע ממשלתי.