נאמן אג"ח אפריקה הגיש בקשה לחילוט הפיקדונות שהעמיד מוטי בן משה

הרמטיק נאמנות מבקשת מבית המשפט המחוזי בתל אביב שיורה לחלט פיקדונות שהועמדו על ידי החברות מקבוצת בן משה להבטחת התחייבויותיהן לרכוש את אפריקה ישראל ונכסיה, במסגרת הסדר חוב שבוטל • מדובר בפיקדונות בסך 106 מיליון שקל שהועמדו על ידי החברות אקסטרה, אלון רבוע כחול ודור אלון - וכן הפירות שנבעו מהם מאז הפקדתם

מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן
מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן

נאמן איגרות החוב של חברת אפריקה ישראל, מבקש לשים את ידו על פיקדונות בהיקף כולל של 106 מיליון שקל שהועמדו לטובתו על ידי חברות שבשליטת מוטי בן משה. מדובר בפיקדונות שהועמדו על ידי החברות אקסטרה, אלון רבוע כחול ודור אלון , וכן הפירות שנבעו מהם מאז הפקדתם.

אמש הגיש הנאמן כתב תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, ובו בקשה כי בית המשפט יורה על חילוט הפיקדונות ויאשר על העברתם לידי מחזיקי איגרות החוב של אפריקה ישראל. בנוסף, מבקש נאמן האג"ח, חברת הרמטיק נאמנות, כי בית המשפט יורה על תשלום הוצאותיו ושכר טרחת עורכי הדין שלו, בתוספת מע"מ כדין.

מדובר בפיקדונות שהועמדו על ידי החברות מקבוצת בן משה להבטחת התחייבויותיהן לרכוש את אפריקה ישראל ונכסיה, במסגרת הסדרי חוב שנערכו בינן לבין אפריקה ישראל ומחזיקי איגרות החוב שלה. הסדר חוב זה בוטל לבסוף, וכעת מבקשים הנאמנים כאמור לחלט את הפיקדונות ולהעביר את הכספים שנצברו בהם לטובת מחזיקי האג"ח.

את כתב התביעה הגישו באי כוחו של הנאמן, עורכי הדין אופיר נאור וגיא גיסין. בכתב התביעה טוענים השניים בן משה והחברות שבשליטתו "הפרו בבוטות, פעם אחר פעם, ונסוגו מהתחייבויות מפורשות שלקחו על עצמן במסגרת הסדרי החוב האמורים, באופן המסכה את מחזיקי איגרות החוב בפיצוי מוסכם בגובה הפיקדונות אשר חילוטם מתבקש, על פירותיהם".

הסדר החוב של אפריקה ישראל הושלם לבסוף אשתקד עם רוכשים אחרים, ובמסגרתו ספגו מחזיקי האג"ח תספורת של יותר מ-1 מיליארד שקל, לדברי הנאמן. בעקבות השלמת ההסדר פנה בן משה לנאמן האג"ח בדרישה להשיב לו את כספי הפיקדונות וזאת בשל טענות כי לא הוא האשם בביטול הסדר החוב אלא הנאמן עצמו ונציגות מחזיקי האג"ח.

נושא זה עלה אשתקד להצבעה באסיפת מחזיקי איגרות החוב של אפריקה ישראל, בה הוחלט שלא להיענות לבקשה של בן משה אלא להיאבק בו על הכספים בביהמ"ש. בנוסף החליטו אז המחזיקים להקצות לנושא סכום של 20 מיליון שקל מסך הכספים שהתקבלו בקופת ההסדר.

בהמשך פנו הצדדים לגישור שכשל, ולאחריו הגיש בן משה תביעה נגדית על סך של 380 מיליון שקל כנגד נאמן האג"ח, בטענה לאחריותו להפסדים שנגרמו לבן משה מביטול ההסדר. בעקבות התביעה נדרשו הנאמנים לרתק לטובתם סכום זהה מתוך כספי ההסדר, כך שבפועל לא קיבלו עדיין מחזיקי האג"ח סכום של 400 מיליון שקל מסך התמורות ששולמו לקופת ההסדר.

היום דיווחו אלון רבוע כחול ודור אלון על הגשת התביעה כנגדן והוסיפו כי הן לומדות את כתב התביעה. עם זאת השתיים הדגישו, כי כפי שדיווחו בעבר, לתפיסתן לא מתקיימת עילה לחילוט הפיקדון וכי הן דוחות מכל וכל את כתב התביעה. בכוונת החברות שבשליטת בן משה לבחון כעת את צעדיהן ולמסור את עמדתן לבית המשפט.