בדרך למענק? נציגי רשתות האופנה הגדולות נפגשו עם נתניהו

בפגישה נכחו ראשי ענף הקמעונאות והמסחר, ביניהם מנהלי פוקס, קסטרו וגולף • השלושה התאחדו לאחרונה יחד עם למעלה מ-300 רשתות נוספות במאבק על הישרדות הענף במסגרת משבר הקורונה • נתניהו: תוך יומיים נגבש תוכנית שתסייע לקמעונאים

חנויות בקניון TLV סגורות בצל נגיף הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות בקניון TLV סגורות בצל נגיף הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

תוכנית להענקת פיצוי מיידיים על הפגיעה במחזורי מרץ-אפריל של הרשתות הקמעונאיות בתוך יומיים ותמריצים להחזרת עובדים מחל"ת - אלה ההסכמות אליהן הגיעו ראש הממשלה ושרי האוצר והכלכלה בפגישה שנערכה הערב (ג') עם התאגדות רשתות האופנה והמסחר.

בפגישה, שהתקיימה במשרד ראש הממשלה בירושלים, לקחו חלק שר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה אלי כהן וראשי ענף הקמעונאות והמסחר, וביניהם מנכ"ל פוקס הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים משותף בקסטרו גבי רוטר ומנכ"ל גולף רביב ברוקמאייר. השלושה התאחדו לאחרונה יחד עם למעלה מ-300 רשתות נוספות במאבק על הישרדות הענף במסגרת משבר הקורונה.

במהלך הפגישה, שהחלה בשעה שבע הערב, ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים קבעו לגבש ביומיים הבאים תוכנית שתעניק מענקי פיצוי לרשתות קמעונאיות שמחזור המכירות שלהן נפגע בצורה קריטית בשל הנחיות הממשלה לסגור את כלל הפעילות הקמעונאית בישראל, למעט מזון ופארם, במהלך החודש האחרון.

בתחילת השבוע פרסם משרד הבריאות שורת הקלות המתירות פתיחה של חנויות אשר לא נמצאות בקניונים ומרכזי קניות גדולים, בתחומים מסוימים כגון ריהוט, כלי בית, טקסטיל, כלים ממתכת, צבעים וזכוכית, שטיחים ומוצרי חשמל ביתיים.

הקמעונאיות שבוחרות לחזור לפעילות נדרשות להתנהל בכפוף למגבלות "התו הסגול", הכוללות בין היתר סימון מרחק של שני מטרים בין לקוחות בקופה, מחיצה פיזית בין המוכר לקונה, עבודה במשמרות קבועות וכן היגיינה, ניקיון וחיטוי כל פרקי זמן קבועים.

בנוסף, ההנחיות קובעות כי תהיה הגבלה על מספר הנכנסים לחנות - מעל שטח של 100 מטרים תותר כניסה בכל פעם של ארבעה לקוחות לכל קופה. 

כפי שדיווחנו מוקדם יותר השבוע, בעלים של רשתות בתחומים שקיבלו אישור לחזור לפעילות, דוגמת אופטיקה או ספרים, טענו כי אין היגיון כלכלי בפתיחה של מספר זעום של חנויות רחוב המהוות נתח זעיר מהפעילות שלהן, שכן רוב פעילותן נמצאת בקניונים.

לעומתן, היום פורסם לראשונה ב" גלובס" כי איקאה תשוב מחר לפעילות חלקית ותפתח שלוש מתוך שש החנויות שהיא מפעילה בישראל.