נפילת מחיר הנפט פגעה בדור אלון: רווח צפוי של 6 מיליון דולר נהפך להפסד של 6.5 מיליון דולר

דור אלון מסבירה את ההפסד בהחלטתה לממש 900 חוזי נפט לחודשים מאי ויוני, שאותם רכשה במרץ ואפריל • חזית נוספת נפתחה בפני בעל השליטה, מוטי בן משה: נאמן אג"ח אפריקה ישראל מבקש לשים ידו על פיקדונות בהיקף של 106 מיליון שקל

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

חברת הדלק דור אלון, שנמצאת בשליטת מוטי בן משה, דיווחה אתמול כי הירידה החדה שנרשמה באחרונה במחירי הנפט הגולמי בעולם, הסבה לה הפסד כספי של 6.5 מיליון דולר (נטו ממס), שיירשם בדוחות הרבעון השני של 2020. לדברי החברה, ההפסד נבע מהחלטתה לממש 900 חוזי נפט לחודשים מאי ויוני, שאותם רכשה במהלך החודשים מרץ ואפריל.

עוד ציינה דור אלון כי היא עדיין מחזיקה ב-600 חוזים עתידיים על נפט גולמי מסוג ברנט (נפט המופק בים הצפוני) לחודשים יולי-ספטמבר. בחברה הסבירו כי כחלק מאסטרטגיית הגנה על מחירי הדלקים, היא פועלת באופן שוטף על ידי ביצוע עסקאות עתידיות לרכישת נפט גולמי ודלקים לסוגיהם השונים.

הנפט הגולמי מסוג ברנט נסחר היום (ג') סביב מחיר של 17 דולר לחבית, וזאת בהשוואה למחיר של כ-23 דולר בסוף מרץ וכ-66 דולר בסוף דצמבר 2019.

יש לציין כי בשבוע הראשון של אפריל רשם מחיר הנפט הגולמי התאוששות זמנית, שבמהלכה זינק מחיר הברנט עד ל-34 דולר לחבית. בעקבות אותה התאוששות, דיווחה דור אלון ב-5 באפריל כי "על רקע הירידה החדה במחירי הנפט בעולם בעת האחרונה, ובמטרה לנצל את רמות מחירי הנפט הנמוכות בשוק בתקופה זו, רכשה החברה ב-30 במרץ 2020 חוזים עתידיים סחירים לתקופה של עד 4 חודשים (יוני-ספטמבר), לרכישת נפט גולמי מסוג ברנט, בהיקף של 1 מיליון חביות (1,000 חוזים) בטווח מחירים של 26-34 דולר לחבית".

דור אלון הוסיפה באותו דיווח ב-5 באפריל כי "בשל העלייה התלולה במחירי הנפט, עלה שווי החוזים האמורים בכ-6 מיליון דולר בהשוואה לשווי במועד הרכישה, וככל שמחיר הנפט יישאר ברמתו הנוכחית, עליית ערך זו תיזקף לרווח של החברה בדוחותיה הכספיים".

עם זאת, בעקבות המשך התנודתיות הגבוהה במחיר הנפט והיפוך המגמה בשבועיים האחרונים, נמחק אותו הרווח - והחברה אף הכירה כאמור בהפסד חלוט של 6.5 מיליון דולר, כתוצאה ממכירת חלק מאותם החוזים.

נאמן אג"ח אפריקה הגיש בקשת חילוט

ועוד בגיזרתו של בעל השליטה בחברה, בן משה: נאמן איגרות החוב של חברת אפריקה ישראל מבקש לשים ידו על פיקדונות בהיקף כולל של 106 מיליון שקל, שהועמדו לטובתו על ידי חברות שבשליטת בן משה. מדובר בפיקדונות שהועמדו על ידי החברות אקסטרה, אלון רבוע כחול ודור אלון, וכן הפירות שנבעו מהם מאז הפקדתם.

השבוע הגיש הנאמן כתב תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, ובו בקשה כי בית המשפט יורה על חילוט הפיקדונות ויאשר על העברתם לידי מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל. נוסף על כך, מבקש נאמן האג"ח, חברת הרמטיק נאמנות, כי בית המשפט יורה על תשלום הוצאותיו ושכר טרחת עורכי הדין שלו, בתוספת מע"מ כדין.

מדובר בפיקדונות שהועמדו על ידי החברות מקבוצת בן משה להבטחת התחייבויותיהן לרכוש את אפריקה ישראל ונכסיה, במסגרת הסדרי חוב שנערכו בינן לבין אפריקה ישראל ומחזיקי האג"ח שלה. הסדר חוב זה בוטל לבסוף, וכעת מבקשים הנאמנים לחלט את הפיקדונות ולהעביר את הכספים שנצברו בהם לטובת מחזיקי האג"ח.

את כתב התביעה הגישו לבית המשפט באי כוחו של הנאמן, עורכי הדין אופיר נאור וגיא גיסין. בכתב התביעה טוענים השניים כי בן משה והחברות שבשליטתו "הפרו בבוטות, פעם אחר פעם, ונסוגו מהתחייבויות מפורשות שלקחו על עצמן במסגרת הסדרי החוב האמורים, באופן המזכה את מחזיקי איגרות החוב בפיצוי מוסכם בגובה הפיקדונות אשר חילוטם מתבקש, על פירותיהם".

הסדר החוב של אפריקה הושלם לבסוף אשתקד עם רוכשים אחרים (בראשות חברת לפידות קפיטל) , ובמסגרתו ספגו מחזיקי האג"ח "תספורת" של יותר מ-1 מיליארד שקל, לדברי הנאמן. בעקבות השלמת ההסדר פנה בן משה לנאמן האג"ח בדרישה להשיב לו את כספי הפיקדונות, וזאת בשל טענות כי לא הוא האשם בביטול הסדר החוב, אלא הנאמן עצמו ונציגות מחזיקי האג"ח.

נושא זה עלה אשתקד להצבעה באסיפת מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל, שבה הוחלט שלא להיענות לבקשה של בן משה, אלא להיאבק בו על הכספים בבית המשפט. נוסף על כך, החליטו אז המחזיקים להקצות לנושא סכום של 20 מיליון שקל מסך הכספים שהתקבלו בקופת ההסדר.

בהמשך פנו הצדדים לגישור שכשל, ולאחריו הגיש בן משה תביעה נגדית על סך 380 מיליון שקל נגד נאמן האג"ח, בטענה לאחריותו להפסדים שנגרמו לבן משה מביטול ההסדר. בעקבות התביעה נדרש נאמן האג"ח לרתק לטובתו סכום זהה מתוך כספי ההסדר, כך שבפועל לא קיבלו עדיין מחזיקי האג"ח 400 מיליון שקל מסך התמורות ששולמו לקופת ההסדר. עם זאת, לדעת הנאמן ויועציו המשפטיים, מדובר בתביעת סרק שלא תעזור לבן משה, שלגישתם, חזר פעם אחר פעם מהתחייבויותיו בניסיון לשפר את ההסדר שעליו חתם.

בתגובה להתפתחויות דיווחו אלון רבוע כחול ודור אלון על הגשת התביעה נגדן, והוסיפו כי הן לומדות את כתב התביעה. החברות הוסיפו כי כפי שדיווחו בעבר, לתפיסתן, לא מתקיימת עילה לחילוט הפיקדון, וכי הן דוחות מכל וכל את כתב התביעה. בכוונת החברות שבשליטת בן משה לבחון כעת את צעדיהן ולמסור את עמדתן לבית המשפט.