"יום אחד הקורונה תעבור מן העולם. אי-אפשר שהפרטיות תיעלם עוד לפניה"

בכירים באקדמיה, משפטנים ואנשי טכנולוגיה העוסקים בתחום הגנת הפרטיות ממשיכים להזהיר מפני התנהלות הממשלה בצל משבר הקורונה • הפעם הלינו המומחים על הדרתה המוחלטת של הרשות להגנת הפרטיות מהדיונים על חקיקת החירום להתמודדות עם המגפה

עוברת אורח מסתכלת בנייד כשברקע גרפיטי על ההיסטריה בצל הקורונה / צילום: Massimo Paolone/LaPresse, Associated Press
עוברת אורח מסתכלת בנייד כשברקע גרפיטי על ההיסטריה בצל הקורונה / צילום: Massimo Paolone/LaPresse, Associated Press

"אנו מבקשים להביע בפניכם את דאגתנו הכבדה ואת מחאתנו החריפה על הדרתה של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מהדיונים על חקיקת החירום להתמודדות עם מגפת הקורונה" - כך כתבו מומחים בתחום הגנת הפרטיות, אשר שלחו הבוקר (ד') מכתב חריף לשר המשפטים, אמיר אוחנה, וליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט.

"זה כחודש ימים ויותר מתמודדת מדינת ישראל עם מגפת הקורונה באמצעות תקנות לשעת חירום וצווים מכוח פקודת בריאות העם. במטרה להיאבק בנגיף, חקיקת החירום כוללת צעדים חסרי תקדים בישראל - רבים מהם אף מרחיקי לכת בהשוואה לנעשה בכל דמוקרטיה מערבית אחרת - הפוגעים בפרטיותם של יחידים", כתבו המומחים. 

עו"ד חיים רביה  / צילום: תומר יעקובסון
 עו"ד חיים רביה / צילום: תומר יעקובסון

"הדעת נותנת שבעת הזאת משרד המשפטים יערב ביתר שאת את הרשות בגיבושה של חקיקת החירום ויאפשר לה להביע עמדה עצמאית, שתישמע גם מחוץ לכותלי הממשלה. קולה של הזכות החוקתית לפרטיות חייב לצלצל בבירור בזמנים אלה: באופן זה גם תעודד המדינה את אמון הציבור בצעדיה, שאין ערוך לחשיבותו", הסבירו המומחים, שהלינו כי "במקום זאת, למרבה התדהמה, מתרחש ההפך הגמור - הרשות הודרה ממעורבות של ממש בחקיקת החירום וגיבוש האיזון בין הזכות לפרטיות לבין שלום הציבור ובריאותו".

במכתב שהועבר גם לח"כ גבי אשכנזי, יו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת המנהלת בימים אלה דיונים קדחתניים בחוקים שמבקשת הממשלה לאשר, ביקשו מומחי הפרטיות להמחיש את מידת הניתוק של הרשות מחקיקת החירום שמובילה הממשלה. הם ציינו, בין היתר, כי הדרתה של הרשות, שהחלה עוד בזמן שהממשלה התקינה תקנות בעצמה, ממשיכה גם כעת, כשמתקיימים בכנסת הדיונים לעיגון חקיקת החירום בחקיקה ראשית.

לדבריהם, "לא רק שלא התייעצו ברשות להגנת הפרטיות בקשר להסמכת הממשלה את השב"כ (לבצע מעקבים אחר החייבים בבידוד, מ.ב) - והרשות הודיעה זאת ברבים במפורש - אלא שעד כה אף לא הזמינו את נציגיה לדיונים בכנסת הבוחנים באופן נדיר את החקיקה".

עוד כתבו המומחים: "הרושם הנוצר ברור לכל צופה, והוא כבר מהדהד ברשתות חברתיות ובשיח הציבורי: יש כביכול בממשלה מי שמבקש להשתיק ולשתק את הרשות. יש לכאורה בממשלה מי שאינו רוצה שהפרטיות תקבל את המקום המגיע לה בזמן שנדונים אמצעים דרקוניים למאבק בנגיף הקורונה. יש למראית-עין במדינה מי שאינו רוצה שהזכות החוקתית לפרטיות 'תפריע לו'.

"אנו מבקשים להתריע בפניכם כי מי שמשתקים ומקטינים את הרשות להגנת הפרטיות בימים האלה, יגלו כי אין לה עוד מעמד לאחריהם; מי שלא רוצים אותה מעורבת בהליכים החשובים ביותר שננקטו אי-פעם בישראל כלפי פרטיותם של אזרחי המדינה, יפגמו ללא תקנה באמון האזרחים באותם הליכים; מי שמדירים את הרשות ממעורבות בפעילות הממשלה בזמני חירום, ימצאו כי אין חברה או ארגון במגזר האזרחי-פרטי המוכנים לקבל את סמכותה בימי שגרה. את הנעשה אי-אפשר יהיה להשיב", ציינו המומחים במכתבם הנוקב, וקראו למשרד המשפטים "לערב בדחיפות ובאופן מלא את הרשות להגנת הפרטיות בכל הדיונים וההחלטות בממשלה ובכנסת המשליכים על הפרטיות בישראל".

את מכתבם סיימו המומחים במשפט: "יום אחד הקורונה תעבור מן העולם. אי-אפשר שהפרטיות והרשות, נציגתה מטעם המדינה, ייעלמו עוד לפניה".

המכתב, שנשלח גם לממלאת-מקום מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקבי, ולד"ר שלומת וגמן, ממלאת-מקום ראש הרשות להגנת הפרטיות, הוא המכתב השלישי שמחברים מומחים להגנת הפרטיות מאז נודעו צעדי הממשלה בעקבות פרוץ המשבר הקורונה. קדמו לו, בין היתר, אזהרות של המומחים מפני השלכות הצעדים הדרסטיים שנקטה הממשלה בצל המשבר.

בין שאר הצעדים מפניהם התריעו המומחים: שימוש ברחפנים על-ידי המשטרה כדי לוודא כי חייבי בידוד נמצאים במקומם אגב הצצה לתוככי ביתם, ניטור רציף במצלמות ומיקרופונים של חולים בבתי חולים וחייבי בידוד במלוניות, מעקב השב"כ אחרי מחויבי בידוד, הסמכת המשטרה לקבל מיקומים של חייבים בבידוד ללא צו שיפוטי, הוראה למעסיקים לאסוף מידע בריאותי אודות עובדיהם ולקוחותיהם ועוד.

על המכתב חתמו, בין היתר, עו"ד חיים רביה ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ; פרופ' מיכאל בירנהק מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב; עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי ולשעבר ראש הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע, שבמרוצת השנים הפכה לרשות להגנת הפרטיות; עו"ד רבקי דב"ש, לשעבר ראש רשות הגנת הפרטיות (בפועל); פרופ׳ קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי; ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה; פרופ' אור דונקלמן מהמרכז לחקר הסייבר באוניברסיטת חיפה; ועו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח בישראל.