האם נגיף הקורונה יביא לביטול מזונות קטינים?

התפרצות הקורונה מלמדת את האנושות שיעור חשוב בערבות הדדית, ומן הראוי שכך יהיה גם אצל זוגות גרושים

גירושים / צילום: שאטרסטוק
גירושים / צילום: שאטרסטוק

נגיף הקורונה הוביל למצב חירום במדינה, אך מה עם מצב החירום של מי שאמור לשלם דמי מזונות או מצב החירום של מי שהסתמכה על כך ואמורה לקבל את אותם דמי מזונות?

יוסי (שם בדוי), בן 45, מתגורר במרכז הארץ, מחויב לשלם לגרושתו דמי מזונות לשני ילדיהם הקטינים. בעקבות משבר הקורונה יוסי פוטר ממקום עבודתו, בעקבות משבר שוק ההון חסכונותיו איבדו חלק גדול מערכם, אין לו יכולת לשלם את דמי המזונות לילדיו, ואם לא די בכך, גם גרושתו של יוסי הוצאה לחופשה ללא תשלום.

החובה לתשלום מזונות נמשכת גם בתקופת הקורונה. במקרה שקיים פסק דין המחייב בתשלום מזונות ילדים, גם בתקופת המשבר, גם במצב החירום וגם במקרה של פיטורים, חבות המזונות נמשכת בהתאם לפסק הדין הקיים בעניינו. אומנם קיימת אפשרות לפנות לערכאה השיפוטית להפחתת או ביטול דמי המזונות, אך עד שלא תינתן החלטה אחרת, חבות המזונות נמשכת. כך שיוסי, חרף הפיטורים וחרף מצב החירום, חייב להמשיך ולשאת בתשלום מזונות ילדיו.

בעניין החסכונות שאיבדו מערכם : אומנם משבר הקורונה הוביל לירידות חדות בשוק ההון, אך מן הסתם ניתן לצפות שהשקעה בשוק ההון תביא לעליות או ירידות בתיקי השקעות. יחד עם זאת, כל מקרה ייבחן לנסיבותיו, לאור השפעת כל מצבו הכלכלי של אותו הורה.

לצורך שינוי פסק דין למזונות, חובה להוכיח שינוי נסיבות מהותי. התפרצות הקורונה לא הייתה צפויה, והורה שחתם על הסכם גירושים והתחייב לתשלום דמי מזונות, יכול לטעון כי לא צפה ולא יכול היה לצפות את המשבר והשלכותיו. בעקבות וירוס הקורונה הוצאו מאות אלפי עובדים לחופשה ללא תשלום, חלקם פוטרו, עסקים נסגרו, מציאת מקום עבודה חלופי בתקופת המשבר היא כמעט משימה בלתי אפשרית, שוק ההון סופג ירידות חדות, חלק גדול מהחסכונות איבדו מערכם, והערכאות המשפטיות ייאלצו לבחון בכל מקרה לגופו, האם מדובר בשינוי נסיבות מהותי שיוביל לשינוי בדמי המזונות.

ההוצאות על הילדים בתקופת הקורונה נמוכות יותר. בין כלל הנסיבות שמשתנות בתקופה זו, חשוב לזכור שבתקופת המשבר הילדים נמצאים בבתים, וההוצאות עליהם נמוכות מהרגיל, שכן אין חוגים, אין חופשות, אין בילויים, ואין הוצאות על ביגוד.

אף אחד אינו מוגן מהקורונה. יש הורים שנמצאים בבידוד, יש הורים שנאלצים לעבוד סביב השעון, וכאמור, קורונה, משבר ופיטורים אינם עילה להפסקת תשלום מזונות, וכל מקרה ייבחן לנסיבותיו. אך סיטואציה ייחודית זו, ובפרט לנוכח הירידה בהוצאות הילדים, היא הזדמנות טובה בין הורים לנהל הידברות, לבוא האחד לקראת השני, ובדרך זו לצלוח את תקופת המשבר בשילוב ידיים.

ההיסטוריה מלמדת כי משברים מתחלפים בצמיחה. תקופת המשבר קשה לא רק מהפן הבריאותי אלא גם, ואולי בעיקר, מהפן הכלכלי. יחד עם זאת, עד שתתברר התביעה לשינוי מזונות לגופה, הורים רבים שיצאו לחופשה ללא תשלום יחזרו למקום עבודתם, וגם במצב של פיטורים, סביר להניח שעם התאוששות המשק יגברו הסיכויים לחזרה למעגל העבודה.

מצב החירום המשפטי בזמן הקורונה: על רקע המשבר, שר המשפטים אמיר אוחנה הכריז על מצב חירום במערכת המשפט. למעט נושאים ספציפיים שהוחרגו בתקנות לשעת חירום, לא ניתן לפתוח תיקים חדשים, ודיונים לא מתקיימים. יחד עם זאת, ככל שקיים תיק מזונות פתוח המתברר בערכאה השיפוטית, ניתן להגיש את הבקשה לשינוי גובה המזונות במסגרת התיק שמתברר. עם תום תקופת מצב החירום, ככל הנראה יחול עומס רב במזכירויות של הערכאות השיפוטיות.

לסיכום, אף אחד אינו מוגן מהקורונה. נגיף הקורונה לא פסח גם על בתי מלוכה. אנו נמצאים בתקופת חוסר ודאות, אך המשבר יחלוף. זו שאלה של זמן. התפרצות הקורונה מלמדת את האנושות שיעור חשוב בערבות הדדית. מן הראוי שכך יהיה גם אצל זוגות גרושים.

אומנם כל הורה יכול להעלות טענות על השלכותיו של נגיף הקורונה לנושא דמי המזונות, אך יש חשיבות גדולה שדווקא בתקופה זו, שהיא ככל הנראה זמנית, הורים יגלו הבנה, גמישות והידברות - והכול בניסיון להגיע להסכמות ראויות ומכבדות לטובת ילדיהם בתקופת המשבר, ובדרך זו לייתר הליכים משפטיים. 

הכותב הוא בעלים של משרד עורכי דין וגישור המתמחה בענייני משפחה