מכוני כושר | ניתוח

נכנסו לכושר מוקדם מדי: המוסדיים שרכשו מניות הולמס פלייס רגע לפני פרוץ המשבר

חודשים ספורים לפני שנסגרו מועדוני הכושר של הולמס פלייס בשל וירוס הקורונה, מכרה פועלים שוקי הון את החזקותיה בחברה לכמה גופים מוסדיים תמורת כ-40 מיליון שקל • מאז צנחה מניית החברה בכ-40%

מועדון הולמס פלייס בחדרה / צילום: מצגת החברה
מועדון הולמס פלייס בחדרה / צילום: מצגת החברה

כחלק מהפגיעה הרוחבית בתרבות הפנאי בישראל, בעקבות "בהלת הקורונה", הופסקה לחלוטין גם פעילותם של מועדוני הכושר ברחבי המדינה. מובילת הענף ונציגתו בבורסה,  רשת הולמס פלייס, הודיעה כבר לפני יותר מחודש על סגירת הפעילות והוצאת עובדיה לחופשה ללא תשלום (חל"ת).

הפגיעה הדרמטית בפעילותה וחוסר הוודאות לגבי חזרתה של הולמס פלייס לשגרה, באה לידי ביטוי בצניחה של כ-40% במניית החברה מתחילת השנה, למחיר המשקף כיום לחברה שווי שוק שנע סביב 200 מיליון שקל.

מי שניצלה שעת כושר מוקדמת כדי להיפרד מהחזקותיה בחברה, רגע לפני פרוץ המשבר והירידות החדות במניה, הייתה פועלים שוקי הון - זרוע ההשקעות של בנק הפועלים - שמימשה בסוף 2019 את מניותיה בהולמס פלייס, בעסקה שתמורתה הכוללת הסתכמה בכ-39 מיליון שקל. העיתוי שבו בוצע אותו מימוש, נראה כיום אופטימלי.

מכירת כ-11.5% מהונה של הולמס פלייס, שנעשתה מחוץ לבורסה בדצמבר האחרון, בוצעה אחרי קפיצה שנתית של קרוב ל-40% שהציגה המניה, ולפי מחיר מניה של כ-4.5 שקלים - גבוה בכ-60% מערכה הנוכחי (העומד על פחות מ-3 שקלים). 

ירדה 35% מאז ההנפקה ב-2017

אגב, מחיר השיא של מניית הולמס פלייס, קצת יותר מ-5 שקלים, נרשם בתחילת 2018, ימים ספורים לאחר שהמניה התחילה להיסחר בבורסת תל-אביב. בסך-הכול, מאז הנפקתה בסוף 2017, איבדה מניית הולמס פלייס  כ-35% מערכה.

בעוד שמכירת המניות על-ידי פועלים שוקי הון היוותה סיכום השקעה מוצלחת בהולמס פלייס, עם רווח מוערך של כ-14 מיליון שקל על השקעה שבוצעה במהלך  2016 (עוד לפני ההנפקה), הרי שמצד הרוכשים התמונה הפוכה. עבור אלה, ובעיקר חברת הביטוח הפניקס, ההשקעה בהולמס פלייס משקפת בשלב הנוכחי הפסד "על הנייר" של עשרות אחוזים, כשסך שווי ההחזקה שמכרה פועלים שוקי הון התכווץ בתוך ארבעה חודשים בכ-15 מיליון שקל, לשווי של לפחות מ-25 מיליון שקל כיום.

הפניקס השקיעה קרוב ל-30 מיליון שקל ברכישת עיקר מניות פועלים שוקי הון, והפכה לבעלת עניין בהולמס פלייס, עם החזקה של קרוב ל-9%, ששוויה כיום עומד על פחות מ-20 מיליון שקל - מה שמשקף לחברת הביטוח הפסד "על הנייר" של כ-10 מיליון שקל.

מלבד הפניקס, כמה גופים נוספים לקחו חלק ברכישה, ובהם, ככל הידוע, בית ההשקעות מור, שהשקיע כמה מיליוני שקלים במניות חברת חדרי הכושר, אבל לא נהפך לבעל עניין בה, כך שלא מן הנמנע שעוד ניצל את המשך העליות שרשמה המניה בתחילת השנה הנוכחית, לפני המשבר, כדי לצמצם את החזקותיו.

רבע מהמתאמנים הם בני 50 ומעלה
 רבע מהמתאמנים הם בני 50 ומעלה

שמות בולטים נוספים הנמנים על בעלי המניות הגדולים בהולמס פלייס, הם בית ההשקעות אלטשולר שחם, עם החזקה של כ-12% מההון, איש העסקים מוטי בן משה, עם כ-10% מהמניות, וקבוצת הביטוח והפיננסים הראל עם כ-7%.

בעלי השליטה בהולמס פלייס הם חברת גרין לנטרן של השותפים ריצ'י הנטר, יוסף עליאש ודניאל בן רעי, המחזיקים בכ-25% מהחברה, ושותפיהם בני הזוג אלן ומורין פישר, יחד עם נתן קירש, בעלי חברת הולמס פלייס העולמית, עם כ-17% מההון.

פוטנציאל לצמיחה אחרי משבר הקורונה

אמנם בשלב הנוכחי, בעלי המניות בהולמס פלייס סופגים ירידות חדות בהשקעותיהם, אבל במבט קדימה יש מי שמזהה פוטנציאל לצמיחה מואצת אחרי היציאה מהמשבר.

להערכת אחד מהפעילים בשוק, "מי שמתמודד עם קשיים יותר גדולים מהולמס פלייס הם מכוני הכושר הקטנים והפרטיים, ולא בטוח שכולם ישרדו כדי לחזור לפעילות עם החזרה לשגרה. לפיכך, הולמס פלייס, כשחקנית מובילה בענף חדרי הכושר, תוכל ליהנות מהקשיים של המתחרים, לקנות מתחרים במחירים נוחים ולצאת מחוזקת מהמשבר".

מי שממשיך להביע אמון בחברה בפועל, הם חלק מבעלי העניין בה, בראשות הנטר, שבשבועות האחרונים השקיעו סכום מצרפי של כמה מאות אלפי שקלים ברכישת מניות הולמס פלייס.

סניף הולמס פלייס בגבעת שמואל / צילום: תמר מצפי, גלובס
 סניף הולמס פלייס בגבעת שמואל / צילום: תמר מצפי, גלובס

לפני המשבר העסיקה הולמס פלייס כ-200 עובדים במשרה מלאה, וקרוב ל-2,000 נוספים במשרה חלקית - מרביתם מדריכים, מאמנים, עובדי קבלה, שירות ומכירות. זאת, במסגרת 47 מועדוני בריאות וכושר שבבעלות החברה, הפזורים ברחבי המדינה, תחת המותגים "הולמס פלייס" ו"גו אקטיב". מספר המנויים של החברה הסתכם אשתקד בממוצע של כ-135 אלף.

בדוחותיה הכספיים השנתיים של הולמס פלייס ל-2019, שפורסמו לקראת סוף מרץ, העריכה החברה כי השפעת סגירת המועדונים על תוצאותיה תהיה שלילית מהותית, אבל נוכח הנסיבות, החברה אינה יודעת לכמת את עוצמתה. החברה עובדת על בסיס של מנויים חודשיים (שהוקפאו), כך שהפסקת הפעילות קוטעת את הכנסותיה באופן מיידי.

הצפי של הולמס פלייס הוא כי השפעת סגירת המועדונים על תוצאות הרבעון הראשון של השנה תהיה מינורית יחסית, משום שפעילות זו הופסקה כשבועיים בלבד לפני תום הרבעון. כמו שוכרי נכסים רבים, גם הולמס פלייס הודיעה לבעלי נכסיה על הפסקת תשלומי השכירות ודמי הניהול בתקופה שבה מכוני הכושר שלה אינם פועלים, וכן עדכנה בדוחות השנתיים על "צמצום הוצאות לצדדים שלישיים, למעט הוצאות הכרחיות".

עוד ציינה הולמס פלייס בדוחות כי "לאור רמת הנזילות הנוכחית של החברה ויחס חוב ל-EBITDA, הנמוך מ-1, החברה מעריכה כי יש לה יכולת פיננסית להתמודדות עם השלכות סגירת המועדונים ותהיה מוכנה לחזרה לפעילות מלאה מיד כשיותר לה".

הנהלת החברה מעריכה, "לאור איתנותה הפיננסית, הבאה לידי ביטוי בסך מזומנים ושווה מזומנים שברשותה, ושיעור מינוף נמוך, כי החברה תחזור לתזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בתוך זמן קצר מסיום המשבר, ככל שמשבר זה ימשך מספר חודשים בודדים".

בסיכום שנת 2019 הציגה הולמס פלייס שיפור של צמיחה של 8% בהכנסותיה, שהגיעו ל-422 מיליון שקל, בזכות עלייה במספר המנויים ועלייה בהכנסות מאימונים. הולמס פלייס נהנתה בסיכום שנתי גם משיפור השורה הגולמית והתפעולית, אבל בהשפעת תקן החשבונאות החדש הקשור לחכירת נכסים (IFRS 16), הוצאות המימון שלה עלו כמעט פי שישה, ל-31 מיליון שקל, כך שהרווח הנקי שלה נשחק ב-28% והסתכם ב-14 מיליון שקל.