בכירי עורכי הדין לחימי: "פעל בדחיפות להרחיב את עבודת בתי המשפט"

במכתב עליו חתומים למעלה מ-100 עו"ד מובילים בסקטור הפרטי, הם קוראים ליו"ר לשכת עוה"ד לעשות כל שביכולתו כדי להרחיב במהרה את מתכונת פעילות בתי המשפט ולבטל את פגרת הקיץ • הלשכה: "בימים הקרובים תהיה בשורה בנושא"

עו"ד אבי חימי, יו"ר לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף
עו"ד אבי חימי, יו"ר לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף

"על מערכת בתי המשפט מוטלת החובה לפעול גם, ואולי דווקא, בשעת חירום זו שכפתה עלינו מגיפת הקורונה, על-מנת להבטיח את זכויותיו של ציבור המתדיינים. על שערי בתי המשפט להיפתח במתכונת רחבה הרבה יותר מזו בה היא פועלת כיום" - כך כתבו למעלה מ-100 עורכי דין מובילים בסקטור הפרטי במכתב ששלחו ליו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי.

במסגרת המכתב הפצירו עורכי הדין הבכירים בחימי "לפעול בדחיפות ולעשות את כל אשר לאל ידו על-מנת להרחיב את המתכונת בה פועלת מערכת בתי המשפט גם בתקופה קשה זו".

במכתב, עליו חתומים חלק מראשי המשרדים הגדולים בישראל ובכירים בהם, כמו עורכי הדין צביקה בר-נתן ממשרד גולדפרב ואודי ארצי ממשרד ש. הורוביץ, הוזכר כי כבר מיום 16.3.2020 פועלות מערכת בתי המשפט ולשכות ההוצאה לפועל במתכונת חירום מכוח תקנות שהוציא שר המשפטים אמיר אוחנה.

"הלכה למעשה, החלת התקנות לתקופה מצטברת בשלב זה של כחודשיים ימים הביאה להשבתה כמעט מלאה של מערכת בתי המשפט. להשבתה זו יש השלכות קיצוניות על ציבור המתדיינים, עורכי הדין, המתמחים ועובדי משרדי עורכי הדין", ציינו עורכי הדין במכתבם, והוסיפו: "לדעתנו, ההודעות על תחולת התקנות בצורה גורפת אינה מתחייבת, ויש בה כדי לפגוע באופן לא סביר ולא מידתי בכל אותם גורמים".

בין יתר הפתרונות המעשיים אותם ציינו עורכי הדין במכתב לשם קידום החזרת המערכת לפעילות, הם התייחסו להארכת המועדים "האוטומטית" שאפשרו תקנות החירום. לטענתם, "מצב החירום לא מצדיק ולא מחייב עצירת מועדים מוחלטת. עורכי דין רבים ומתמחיהם ממשיכים לעבוד גם בימים אלה הן מהמשרדים והן מהבתים. מערכת 'נט המשפט' מאפשרת הגשה מרחוק של כל כתבי טענות בלא צורך בהגשה פיזית שלהם".

עניין נוסף שהעלו במכתבם, נוגע לאפשרות לערוך דיונים חרף מצב החירום: "ניתן לקיים דיונים במערכת בתי המשפט תוך מתן הוראות לפיהן תצומצם עד למינימום ההכרחי התקהלות אנשים במרחבים הציבוריים בבתי המשפט ובאולמות הדיונים תוך הקפדה על נהלי משרד הבריאות; בדיוק כשם שמתקיימים גם כיום דיונים בעניינים דחופים. יש לתת בימים אלה שיקול-דעת רחב לשופטים, לרשמים ולמנהלי הלשכות להחליט באיזו מתכונת, אם בכלל, לקיים דיונים באולמות בתי המשפט ולשכות ההוצאה לפועל בכל תיק ותיק. כמו כן, יש לאפשר שיקול-דעת נרחב לשופטים ולרשמים לנהל מגוון רחב יותר של דיונים באמצעות שיחות קוליות או באמצעות היוועדות חזותית, כשם שחברות עסקיות וגופים ציבוריים נוהגים בימים אלה".

עוד ביקשו עורכי הדין מיו"ר הלשכה כי יפעל כבר עתה לקיצור משמעותי של פגרת הקיץ.

את מכתבם סיימו עורכי הדין עם האמירה לפיה "הנזקים המצטברים מדי יום שחולף לציבור המתדיינים, לעורכי הדין, למתמחים ולעובדי משרדי עורכי הדין הם קשים מאוד, וניתן לצמצמם בצורה משמעותית".

מוקדם יותר השבוע קרא גם פרשן "גלובס", חן מענית, למערכת המשפט להגביר את כמות הדיונים המתקיימים, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים כמו וידאו קונפרנס. 

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, נמצא בקשר שוטף עם נשיאת בית המשפט העליון ומנהל בתי המשפט, שעושים מאמצים ניכרים להחזיר את מערכת בתי המשפט לתפקוד מקסימלי, תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות. אנו מאמינים שכבר בימים הקרובים תהיה בשורה בנושא".

בין יתר עשרות עורכי הדין החתומים על המכתב, בנוסף לארצי ובר-נתן, ניתן למצוא את עורכות הדין ארנה לין, תמי פירון, מרים קליינברגר-עטר, חגית בליינברג, ברוריה לקנר, אביה אלף, אורלי טננבאום ושרית מולכו; וכן את עורכי הדין רם ז'אן, גיורא ארדינסט, רם כספי, רלי לשם, דודי תדמור, נדב ויסמן, יוסי בנקל, מיקי ברנע, גיל אוריון, אהרון מיכאלי, דיבון פרקש ואופיר צברי.