כחצי שנה לאחר שייעץ בעסקה לרכישת הפניקס: אלי יונס מצטרף לדירקטוריון קבוצת הביטוח

הקרנות הזרות שרכשו את השליטה בהפניקס מידי קבוצת דלק מופסדות כ-6.5% "על הנייר" על השקעתן • בני גבאי מונה ליו"ר קבוע בהפניקס אחזקות

אלי יונס / צילום: ענבל מרמרי, גלובס
אלי יונס / צילום: ענבל מרמרי, גלובס

כמעט חצי שנה לאחר שהקרנות סנטרברידג' וגלאטין פוינט רכשו את השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס  מידי קבוצת דלק , נציגן בעסקה של הקרנות הזרות, אלי יונס, מצטרף כדירקטור להפניקס (בחברת ההחזקות הציבורית וכן בחברת הביטוח שבבעלותה) וגם ירכוש ממניותיה בכ-1.5 מיליון דולר. במקביל, הפניקס מינתה את בני גבאי, יו"ר הפניקס חברה לביטוח, לתפקיד היו"ר הקבוע של החברה האם, הפניקס אחזקות הציבורית, שנסחרת בבורסה לפי שווי של יותר מ-4.5 מיליארד שקל.

יונס, שבעבר כיהן כמנכ"ל בנק מזרחי טפחות ובנק הפועלים, היה יועצן של סנטרברידג' וגלאטין פוינט בעסקה בהפניקס. ככל הידוע, הוא קיבל תגמול נכבד על חלקו בעסקה. עתה הוא יצטרף כדירקטור בקבוצה ובחברת הביטוח שלה, כשבנוסף המניות של הפניקס שהוא ירכוש יוצמדו לאלה של בעלות השליטה, שמחזיקות ב-32.5% ממניות הפניקס.

יו"ר ועדת האסטרטגיה

בהקשר זה מגלה הפניקס כי ההסכם בין יונס לבין הקרנות הזרות "כפוף לקבלת אישורים רגולטוריים", ו"לפיו יונס יחזיק במניותיו בחברה כל עוד בלנוס (החברה המשותפת דרכה סנטרברידג' וגלאטין פוינט שולטות בהפניקס, ר"ש) מחזיקה במניותיה, וכן כולל הסדרים בדבר מכירה משותפת של החזקות הצדדים בחברה. ההסכם אינו כולל הסדרים בנוגע להצבעה ביחד מכוח החזקות הצדדים בחברה". כמו כן, במסגרת היותו דירקטור בהפניקס יונס, יהיה יו"ר ועדת האסטרטגיה בדירקטוריון הקבוצה.

סנטברידג' וגלאטין פוינט רכשו את החזקות דלק בהפניקס עוד קודם שקבוצת ההחזקות שבשליטת יצחק תשובה נקלעה למשבר הפיננסי שלה, והן שילמו סך של 1.57 מיליארד שקל. היום המניות הללו שוות כ-1.47 מיליארד שקל, כך שמדובר בהפסד "על הנייר"  של כ-6.5%. מאז שרכשו את הפניקס, הקרנות לא קיבלו דיבידנדים מהחברה.

המניה מתאוששת מאפקט הקורונה

הירידה בשווי מניית הפניקס מאז הרכישה מתונה יחסית ליתר חברות הביטוח המקומיות, שכולן נפגעו מהשלכות משבר הקורונה ומאמצי ההתמודדות עם התפרצות הווירוס. למעשה, השפל של מניית הפניקס, כמו גם של יתר מניות הענף, נרשם במחצית מרץ.

ב-18 במרץ נסחרה מניית הפניקס ברמה ששיקפה לקבוצה שווי של קצת פחות מ-3 מיליארד שקל, כך ששווי ההחזקה של סנטרברידג' וגלאטין פוינט עמד על 974 מיליון שקל בלבד.

מאז התאוששה המניה ועלתה בכ-51%, כשההפסד "על הנייר" של הרוכשות קוזז כמעט במלואו. בכל מקרה, הרכישה של הפניקס אינה סיבוב פיננסי קצר טווח והחזון של רוכשיה הוא לשנים קדימה.

ההסכם בין דלק לבין סנטרברידג' וגלאטין פוינט כולל מנגנון התאמה שלפיו התמורה בעסקה עשויה לגדול בעד 866 מיליון שקל או להצטמק בעד 196 מיליון שקל, בין היתר בתלות בביצועי מניית הפניקס ובדדי תשואה של הרוכשות.

עם השלמת העסקה בין דלק לבין הקרנות הזרות ציינו הצדדים לעסקה כי חלק מהתמורה לקבוצת דלק שולמה‏ במזומן "ו‏מומנה מהלוואה שהתקבלה אצל ‏הרוכשת‏ ממוסדות ‏פיננסיים, במסגרתה העמידו ‏המוסדות‏ הפיננסיים‏ הלוואה ‏בכירה ‏לרוכשת ‏בסך ‏של ‏כ-548 מיליון שקל" בגיבוי קבוצת דלק. בנוסף, דלק העמידה לרוכשות הלוואת מוכר של 235 מיליון שקל. שתי ההלוואות האמורות הן לתקופה של חמש שנים.

מנכ"ל הפניקס הוא אייל בן סימון. על פי הערכות בשוק, בעלי השליטה בהפניקס מעוניינים להביא לצמיחתה המואצת, בין היתר באמצעות רכישות ומיזוגים וייעול פנימי. במסגרת זו רכשה חברת קרנות הנאמנות קסם שבשליטת בית ההשקעות אקסלנס (הנמצא בבעלות הפניקס)  את קרנות אלומות - בעסקה שסוכמה בטרם המשבר והושלמה בעיצומו.

הפניקס נמנית על קבוצות הביטוח המובילות והמצליחות. הקבוצה ניהלה בסוף 2019 נכסים בהיקף 214 מיליארד שקל, כשסך הפרמיות ודמי הגמולים שגבתה ממבוטחיה ועמיתיה הסתכמו בשנה שעברה בכ-18 מיליארד שקל.