קבוצת הראל מסמנת את היום שאחרי הקורונה: קיצוץ שכר ניכר לבכירים ופיטורי 4% מהעובדים

לפני כחודש הוציאה קבוצת הביטוח כ-900 עובדים, שהם כ-15% מעובדיה לחל"ת, וכעת היא משיבה לעבודה כ-700 מהם • במקביל יופחת שכר בכירי החברה, ינוכו ימי חופשה לכלל העובדים, ויקוצצו התשלומים לספקים • החברה תקים קרן לסיוע למפוטרים

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".
מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".

קבוצת הביטוח הראל מסמנת את הדרך ליום שאחרי משבר הקורונה: החל מה-3 במאי, יום ראשון אחרי יום העצמאות, יוחזרו לעבודה מלאה מרבית עובדי הקבוצה שהוצאו לחל"ת, כ-700 עובדים, שהם כ-11% מעובדיה. אבל, מנגד, יתרת העובדים שהוצאו לחל"ת לא תוחזר לחברה. לפיכך 4% ממצבת העובדים של הקבוצה, שהם כ-200 איש, תפוטר. במקביל, הראל מקימה קרן הלוואות לסיוע לעובדים המפוטרים. זהו מהלך פיטורים רוחבי ראשון עבור הראל, שמלווה בהשתתפות ניכרת בנטל מצד בכירי החברה שיחוו קיצוץ ניכר בשכרם, כאשר סביר שבעתיד הקבוצה גם תעבור ליותר עבודה מהבית

על פי הודעת החברה שכר הבעלים יקוצץ ב-20%, שכר המנכ"ל יקוצץ ב-10% ושכרם של המנהלים הבכירים יופחת ב-7%, בהתאם להפחתה זהה בשכר הדירקטורים "שביקשו בעצמם להצטרף בתוכנית ולתרום את חלקם". בנוסף, לכל העובדים והמנהלים בקבוצה לא יקבלו תוספות שכר בשנתיים הקרובות - 2021-2022, לאחר שהתוספות בגין 2020 כבר שולמו.

בנוסף לכך, בהראל כל עובד שמשתכר עד השכר הממוצע במשק ינוכו חד פעמית לשנה הקרובה (מאי 2021) 2 ימי חופשה, כשכל מי שמשתכר מעל לסכום האמור ינוכו לו חד פעמית 4 ימי חופשה. גם לספקים ינוכו סכומים, "והם ישתתפו בנשיאת הנטל".

לדברי מנכ"ל הקבוצה מישל סיבוני, "לצערי, משבר הקורונה פגע בהראל, כמו במשק כולו. שורת הצעדים הרוחבית עליה החלטנו נועדה להגדיל ככל הניתן את מספר העובדים שישובו מחל"ת לעבודה בחברה. הצעדים כוללים פגיעה מידתית בכל מי שמתפרנס מהראל, ובעיקר במנהלים ובבעלי החברה. כולם נכנסים מתחת לאלונקה, ללא יוצא מן הכלל". נזכיר כי כל אחד מהעובדים שהוצאו לחל"ת קיבל מענק חד פעמי של 5,000 שקל.

קבוצת הביטוח הראל שבשליטת משפחת המבורגר נוקטת בצעדי ההתייעלות הללו מאחר והיא ויתר החברות הגדולות בענף - שבניגוד לה עובדיהן מאוגדים - נמצאות בימים אלה בסיטואציה מאוד לא פשוטה של ירידה בהיקפי הנכסים המנוהלים וקיטון בהכנסה מדמי ניהול, לצד קיטון בהכנסות אחרות (מירידה בביקוש לביטוח או בשל בעיות גבייה). לפיכך, נראה כי צפויה הרעה בהכנסות מביטוח ומיתר הפעילויות בעתיד הנראה לעין, כשהנזק ממשבר הקורונה והמגבלות החריפות על הפעילות במשק כבר נגרם וייקח זמן לשקם אותו.

לפיכך, נראה כי הראל לא תהיה היחידה שנוקטת בקיצוצים קבועים ולא רק זמניים. כך גם עולה מדברים שאמר מוקדם יותר היום המתחרה יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח: "משבר הקורונה יגרום להאצת תוכניות ההתייעלות. המשבר הוא הזדמנות לשחוט כמה פרות קדושות - העבודה מהבית מאפשרת לנו להיות יעלים ואפקטיביים יותר. אנו רואים כצורך וגם כהזדמנות להאיץ את מאמצי התייעלות. אני צופה שבשלוש שנים נקטן בכוח-האדם בסדר גודל של כ-8%".