אמזון | ניתוח

למרות המגפה, המחאות והתקלות באספקה: איך אמזון עדיין ממריאה?

ענקית ההייטק שועטת קדימה, והביקושים בשיא • כשההכנסות זורמות, פחות שומעים על סביבת העבודה המסוכנת לעובדי המחסנים וגם לא את הביקורת על הפילנתרופיה הקטנה מדי של האיש העשיר בעולם, ג'ף בזוס, שבחודשים האחרונים הגדיל את הונו ב־26 מיליארד דולר

שליח של אמזון מפיץ סחורה בימי מגפת הקורונה / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס
שליח של אמזון מפיץ סחורה בימי מגפת הקורונה / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס

בחודש האחרון לקוחות אמזון בארה"ב, באירופה ובהודו מציפים את הרשת בתלונות על עיכובים במשלוחים וחוסרים במוצרים לאור העלייה החדה בביקושים לקניות מקוונות בצל מגפת הקורונה. בזמן שענקית הקמעונות נאבקת לעמוד בדרישות הלקוחות, בית המשפט בצרפת חייב אותה לסגור זמנית את כל המחסנים שלה במדינה, בעקבות טענות כי החברה הפרה את תקנות הבריאות והעסיקה עובדים בקרבה גבוהה זה לזה. גם מחוקקים בארה"ב קוראים לחברה לסגור מחסנים במדינה, לאחר שביותר מ-50 מתוך 110 מחסני החברה בארה"ב נמצאו מקרים של עובדים שחלו בקורונה. כך קראו גם מחוקקים באיטליה ובספרד.

במקביל, עשרות עובדי המחסנים של אמזון בארה"ב השתתפו במחאות נגד מדיניות החברה בעת המגפה, בדרישה כי תסגור את מחסניה בהם אובחנו חולי קורונה, תוך תשלום חופשת מחלה לעובדים. מאות עובדים מ-50 מחסנים של החברה בארה"ב משתתפים בימים אלה בשביתה, שצפויה להימשך עד לסוף השבוע. גם הסוחרים בפלטפורמה של אמזון יוצאים נגד החברה, שהודיעה שבשל הקושי שלה לעמוד בביקושים הגבוהים, היא תתמקד במוצרים חיוניים בלבד, ובכך פגעה בהכנסה של רבים מהם.

במובנים רבים, זה לא היה החודש של אמזון. החברה סופגת אש מכל כיוון ולא מצליחה לעמוד בדרישות המשלוחים של לקוחותיה, דווקא בתקופה בה הם זקוקים להם במיוחד. אבל במובנים אחרים, זה היה החודש הטוב ביותר שלה אי פעם: בשבוע שעבר מניית אמזון  הגיעה לשיא של כל הזמנים ונסחרה במחיר של כ-2,400 דולר למניה. היא הצליחה איפה ששאר השוק נכשל: מאז 19 בפברואר, אז הכתה הקורונה בשווקי ההון, הנאסד"ק ירד ב-15%, ואילו אמזון עלתה ב-8%.

אמזון מכה את מדד נאסדק
 אמזון מכה את מדד נאסדק

פריחה בעסקי הענן

העלייה במחיר המניה של אמזון מצביעה על כך שהמשקיעים אופטימיים לגבי מצבה ויכולתה לצמוח עוד בעתיד. נראה שמשבר כמו זה נתפר במיוחד למידותיה של אמזון, שעסקיה המרכזיים הם קמעונות מקוונת ושירותי ענן. זאת, נוסף על שירותים אחרים לצרכנים, כמו שירותי סטרימינג של תכנים טלוויזיוניים וקולנועיים וספרים.

עסקי הענן של אמזון AWS, שמהווים את הרוב המוחלט של רווחי החברה, הם חלק מרכזי באופטימיות של השוק בכל הנוגע ליכולתה לצלוח את המשבר ואף לצמוח בזכותו. בטווח הקצר, חברות רבות נאלצות לקצץ בהוצאות, ועל פי רוב הנפגעים המידיים הם שכר עובדים, הוצאות שיווק ופרסום, והוצאות ענן.

כיום עולות קריאות מצד סטארט-אפים בארצות-הברית, שמבקשים מאמזון, שמובילה את שוק הענן, וכן ממתחרותיה המשמעותיות, מיקרוסופט וגוגל, לבוא לקראתן בעת המשבר. בין הדרישות שעלו, ישנה דרישה לספק שירותי ענן בעלות מופחתת ואף בחינם. דרישה אחרת שמופנית לספקיות הענן, היא לאפשר לסטארט-אפים לדחות את התשלום על השירות, בדומה לנעשה ברחבי העולם עם דחיות תשלומי מיסים, חשבונות, הלוואות ושכר דירה.

אך יש צד שני למטבע, וחברות רבות דווקא מפתחות ומרחיבות את השירותים הדיגיטליים שלהן בתקופה זו, והשימוש בשירותי ענן צפוי לצמוח כתוצאה מכך, גם אם בטווח ארוך יותר. בנוסף, לצד החברות שמצמצמות ומקצצות, יש חברות כמו זום ונטפליקס, שגם הן רואות צמיחה בשימוש בשירותים שלהן בתקופה הזו. חברות כאלה הן לקוחות של AWS, ובמקום לקצץ בהוצאות הענן שלהן, הן מרחיבות אותן משום שבימים אלה הן זקוקות לכח מחשוב רב מתמיד.

מגפה היא הזדמנות

בכל הנוגע לעסקי הקמעונות, אפשר להבין את האופטימיות של השווקים אם מסתכלים על ההשפעה של התפרצות מגפת הסארס בסין בשנת 2003 על ענקיות הקמעונות המקוונת הסיניות עליבאבא ו-JD. שתיהן היו אז חברות צעירות יחסית. המסחר האלקטרוני היה אז בתחילת דרכו בסין, ועליבאבא עסקה בעיקר בחיבור בין קונים אמריקאים לבין ספקים סיניים בפלטפורמה מקוונת. כשפרצה מגפת הסארס, עובדת של עליבאבא אובחנה כחולה, והחלו לרוץ שמועות על כך שעליבאבא היא שמפיצה את המחלה עם המוצרים שהיא מוכרת.

במקום שהמשבר יפגע בחברה, היא שינתה את המודל שלה והחלה למכור ישירות ללקוחות הקצה, שהיו מסוגרים בבתיהם בגלל המשבר, וכן פתוחים יותר לרכישות מקוונות. דבר דומה קרה עם ענקית קמעונות מקוונת אחרת - JD, שהייתה אז רשת אלקטרוניקה קטנה עם 12 חנויות בבייג'ינג. במהלך התפרצות הסארס, ובעקבות הצורך לסגור את החנויות הפיזיות, החברה עברה למכור את מוצריה באינטרנט, ומהר מאוד התרחבה גם למוצרים אחרים. כיום, עליבאבא היא החברה הגדולה ביותר בסין, ו-JD היא בין חברות הסחר המקוון הגדולות במדינה.

כך גם בתקופה זו ישנה עלייה חדה בביקוש למשלוחים של מזון ומוצרים אחרים, שמרחיבה באופן משמעותי את שוק הקניות המקוונות. מדובר בהזדמנות גדולה עבור אמזון, אך כמובן גם בסיכון גדולה. בשלב זה, אמזון פועלת בזהירות תוך צימצום של חלק מהמשלוחים שלה והשירות של משלוחים מהיום להיום שהיא מציעה בארה"ב ובאירופה.

זאת, עד שתצליח להגדיל משמעותית את הספק העבודה שלה במחסנים. יתכן שתהיה לכך השפעה שלילית כלשהי במכירות של החברה בטווח הקצר, שעשויה להשתלם ולהפוך לצמיחה משמעותית בטווח הרחוק.

"אנחנו רואים זינוק במכירות המקוונות וכתוצאה מכך נגמר המלאי בחלק מהמוצרים בקטגוריות תחזוקת הבית וציוד רפואי. על הרקע הזה, באופן זמני אנו מתעדפים במרכזים הלוגיסטיים שלנו קליטה של מוצרים לבית, ציוד רפואי ומוצרים נוספים בביקוש גבוה כדי שנוכל להמשיך ולספק אותם ללקוחות", נכתב במכתב ששלחה אמזון למוכרים בפלטפורמה בחודש שעבר.

בסופו של דבר, הצלחתה לספק את הביקושים הגבוהים היא מרכזית ביכולתה לצלוח את המשבר בלי לספוג פגיעות חמורות. אם הדרישה של עובדים ורגולטורים מאמזון לסגור את המחסנים שלה בזמן המגפה תהפוך לדרישה מחייבת, כפי שקרה בצרפת השבוע, הדבר יגרום לה להפסדים ויפגע בעמידותה. לכן, ההתמודדות של אמזון עם משבר הקורונה תלויה בהתפתחויות בזירה הפוליטית בטריטוריות המשמעותיות עבור עסקיה, בראשן ארה"ב, שאחראית למרבית הכנסותיה.

האיש העשיר בתבל

אלמנט נוסף שמשחק תפקיד משמעותי בעתיד החברה הוא תדמיתו הציבורית של המנכ"ל והמייסד שלה, ג'ף בזוס, המדורג כאיש העשיר בעולם זו השנה השלישית ברציפות. הונו מוערך ב-143 מיליארד דולר. תדמיתו היא מרכזית בדעת הקהל על החברה, שיכולה לרכך את הדרישה של עובדים ורגולטורים לסגור את מחסני החברה, ובכך לפגוע בפעילותה הקמעונאית.

ג'ף בזוס / צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

כמו מניית אמזון גם הונו הפרטי של בזוס גדל כתוצאה מהמשבר הנוכחי. זאת בתקופה בה עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם איבדו את עבודתם, והכנסתם של רבים נוספים נפגעה משמעותית. אפילו עשירי העולם הרגישו את האפקט הכלכלי של המגפה, שפגעה כמעט בכולם, אך לא בבזוס. לפי אינדקס המיליארדרים של בלומברג, מייסד ומנכ"ל ענקית הקמעונות והענן אמזון הגדיל את הונו ב-26 מיליארד דולר מאז תחילת השנה - עלייה של כ-20%. לשם השוואה, ביל גייטס, שמדורג במקום השני ברשימה, עם כ-100 מיליארד דולר, הפסיד 11 מיליארד דולר באותה התקופה.

במקביל לאש שסופגת החברה, חלק מהכעס של עובדים ולקוחות מופנה ישירות אליו, בטענה כי עליו לקחת אחריות גדולה יותר על עובדי החברה. קולות רבים בארצות-הברית קוראים בימים אלה למיליארדרים, שנהנים מהטבות מס בארה"ב, "להחזיר את חובם לחברה" ולתרום מהונם לטובת המאבק בקורונה, על ידי תרומה של ציוד רפואי, בדיקות, תמיכה במחקר של חיסונים ותרופות, או תרומה של כספים. בזוס זוכה לביקורת בשל העובדה כי תרומותיו עד כה - העומדות על כ-100 מיליון דולר - הגיעו לשיעור של פחות מעשירית האחוז מסך הונו בלבד. לעומתו, גייטס תרם בשבוע שעבר רבע מיליארד דולר למלחמה בנגיף.

לכן אמזון הכריזה לאחרונה על עוד ועוד תנאים לעובדיה ותרומות, כאשר הפנים של ההצהרות הללו היו פעם רבות פניו של בזוס, לטוב ולרע. למשל, בחודש שעבר הכריזה אמזון על הקמת קרן שתאפשר לעובדים שהיא מעסיקה באמצעות קבלן משנה להגיש בקשה לקבלת מענק כספי, שיפצה על אובדן הכנסותיהם בזמן הקורונה. הקרן, שמיועדת לנהגים ברכבי שילוח ועובדי קבלן נוספים, התבססה על 25 מיליון דולר שאמזון הקצתה לכך, תוך שהיא מבקשת מלקוחותיה לתרום כספים נוספים לקרן בעת ביצוע רכישות באתר. בעקבות המהלך, אמזון ספגה אש על כך שגלגלה את האחריות לציבור בכל הקשור לתשלום ימי מחלה לעובדים, כאשר העומד בראשה הוא האיש העשיר בעולם.

בנוסף, בתחילת החודש, בזוס צולם כשהוא עורך סיור במרכז לוגיסטי של החברה ומודה לעובדי המחסנים שלו. בניגוד לעובדים במשרדי התאגיד שעברו לעבוד מהבית, יותר מ-250 אלף עובדי המחסנים של אמזון נאלצים להמשיך להגיע לעבודה ואף לעבוד שעות נוספות כדי לעמוד בדרישות המשלוחים הגבוהות של ימי הקורונה. זאת, תוך שהם מסכנים לא פעם את בריאותם. הצילומים מביקורו של בזוס הועלו לעמוד הטוויטר של אמזון, בו הביעה החברה הכרת תודה על מאמציהם של עובדי המחסנים שלה. לא מן הנמנע כי אמזון ובזוס יצטרכו להמשיך לנקוט צעדים דומים, ואולי אף להגיע לפשרות עם עובדים ורגולטורים, כדי להשקיט את הזעם הציבורי נגדם.

בשבועות האחרונים אמזון גם הודיעה על הגדלת מצבת עובדי המחסנים שלה בארה"ב ב-175 אלף איש. התדמית של בזוס ושל אמזון בכל הקשור ליחסיה לעובדים, משחקת תפקיד גם בנסיון הזה. כדי למשוך אליה עובדים חדשים החברה הודיעה כי תיתן העלאה של 2 דולר לשעה לעובדים החדשים עד סוף חודש מאי. הסכום יתווסף לשכר המינימום השעתי של 15 דולר אותו משלמת החברה לעובדי המחסנים שלה כיום.

המפתח להצלחה של אמזון לעמוד בביקושים בתקופת הקורונה הוא העלאת הספק העבודה במחסני החברה. בינתיים נראה שצעדים תדמיתיים, כמו העלאת שכר זמנית ותרומות שאינן עונות על הבעיות עליהם מצביעים מבקריה, לא מספיקים כדי לרצות את העובדים ורגולטורים. עם זאת, צעדים שנקטה החברה עד כה, כמו נסיון מסויים לדאוג לתנאים היגיינים במחסנים, רכישת ציוד רפואי וחלוקת העבודה למשמרות של פחות עובדים בכל משמרת, יבואו לידי ביטוי בהוצאות החברה בדוחות של הרבעון השני. בנוסף, הצעדים הללו אינם מספיקים כדי להשקיט את הטענות נגדה.  כך למשל, למרות שהודיעה על כך שתחלק את העבודה למשמרות כדי להפחית צפיפות, עובדי אמזון תועדו הן בצרפת והן בארה"ב כשהם עובדים בקרבה מסוכנת זה לזה. 

הרגולטור הבריטי מאפשר לאמזון להיכנס לשוק השליחויות 

אין חברה שמשבר הקורונה פועל לטובתה כמו אמזון. השווקים בהם היא עובדת, קמעונות מקוונת ושירותי ענן, ואפילו עסק צדדי שלה כמו שירותי הסטרימיג, כולם מרוויחים מהמשבר. אמזון אמנם מתמודדת מול עובדים ורגולטורים שיוצאים בביקורת נגד תנאי העבודה במחסניה, אך במקביל זוכה להקלות בתחומים אחרים.

השבוע, הרגולטור הבריטי אף אישר לאמזון עסקת השקעה שהמתינה לאישורו מזה קרוב לשנה: במאי 2019 אמזון הובילה סבב השקעה של יותר מחצי מיליארד ליש"ט בחברת משלוחי המזון הלונדונית דליברו, שפועלת בדומה לוולט. לפי דיווחים בתקשורת האנגלית, אמזון ביקשה להכניס 442 מיליון ליש"ט לחברה, תמורת כ-16% ממניותיה. בסוף השנה שעברה, הרגולטור הבריטי הודיע שיבחן את העסקה משום שיש חשד שהיא מפרה את חוקי התחרות במדינה.

כעת רשות התחרות האנגלית הודיעה שאישרה את העסקה בגלל הקורונה: המגפה פגעה בעסקי דליברו, שמתחרה מול שירותים דומים עם כיסים עמוקים, כמו אובר איטס של חברת שיתוף הנסיעות אובר. אישור העסקה נועד להציל את דליברו מכיוון שלדברי הרשות, הפגיעה בלקוחות האנגלים תהיה גבוהה יותר אם החברה תסגר מאשר אם אמזון תצבור שליטה נוספת בשוק.