עימות חסר תקדים בין היועמ"ש למ"מ פרקליט המדינה

אחרי שהתנגד למינוי דן אלדד, מנדלבליט עולה להתנגחות נוספת עם מ"מ פרקליט המדינה ושר המשפטים: "עמדתי המקורית כי אלדד אינו מתאים לתפקיד רק התחזקה" • אלדד: "היועמ"ש פועל להדיח אותי אחרי שפעלתי לחקור מידע מטריד בעניינו"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט ועו"ד דן אלדד, ממלא-מקום פרקליט המדינה / צילומים: רפי קוץ, איל יצהר
היועמ"ש אביחי מנדלבליט ועו"ד דן אלדד, ממלא-מקום פרקליט המדינה / צילומים: רפי קוץ, איל יצהר

הקרב בין היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, לבין ממלא-מקום פרקליט המדינה, עו"ד דן אלדד, בשיאו: במכתב מטלטל בן 4 עמודים, פנה היועמ"ש לנציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ', והתריע בפניו כי אין לאשר את בקשת שר המשפטים אמיר אוחנה להאריך את כהונתו של אלדד, שנכנס לתפקיד בתחילת פברואר לתקופה קצובה של שלושה חודשים שתסתיים בשבוע הבא.

מנדלבליט שוטח שורה של טיעונים, החל מטיעונים פרוצדורליים ועד לטענות אישיות כלפי אלדד והתנהלותו בפרקליטות. בין היתר טוען היועמ"ש כי בעבודתו של אלדד התגלו כשלים ערכיים חמורים, מציין כי הוא גרם לשיתוק עבודת הפרקליטות ואף מאשים אותו בהסתרת נושאים מקצועיים וארגוניים בהם עסק ובפגישות שקיים עם שר המשפטים אוחנה.

"יש מניעה משפטית להאריך בעת הזו את תקופת מילוי המקום של ממלא-מקום פרקליט המדינה", כתב מנדלבליט, ונימק זאת בין היתר שבימים הקרובים צפויה לקום ממשלה חדשה, ושר משפטים חדש יתפוס את מקומו של אוחנה.

עוד מציין היועמ"ש כי גם אם לא יהיה ממלא-מקום חדש עד לכינון הממשלה, "לא יתקיים חלל שלטוני, שכן ממילא בראש מערכת אכיפת החוק עומד היועץ המשפטי לממשלה".

עוד הוסיף כי מנדלבליט בין עזיבתו של פרקליט המדינה הקודם עו"ד שי ניצן ועד לכניסתו של אלדד לתפקיד, הוא מילא את התפקיד בעצמו. טיעון נוסף שבו נתלה מנדלבליט הוא היעדר ועדת איתור לתפקיד וסירובו של השר אוחנה למנות כזו.

גורם במשרד המשפטים אומר ל"גלובס" כי "המערכת לא מתפקדת. יש כאוס במשרד,וחשדנות הדדית. אי -אפשר לעבוד באופן הזה. מי שרצה להרוס את הפרקליטות, הצליח".

ל"גלובס" נודע כי בשל חוסר האמון הקיצוני בין היועמ"ש לממלא-מקום פרקליט המדינה ובינו לבין הכפופים לו בפרקליטות, כבר חודשיים שתיקי נבחרי הציבור אינם מטופלים כלל ולמעשה מעלים אבק.

"כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים"

לאחר שלב הטיעונים הפורמליים, מנדלבליט תוקף חזיתית את אלדד: "טרם מינויו לתפקיד הבעתי בפני שר המשפטים את עמדתי כי הוא איננו מתאים למלא תפקיד זה. לאחר שהוחלט על המינוי, שקלתי שוב את הדברים לעומקם ובאתי לכלל מסקנה כי שיקולי טובת המערכת, שלעולם עומדים מעל לכל, מצדיקים כי אסיר את התנגדותי למינוי, וזאת על אף אי-התאמתו של עו"ד אלדד לתפקיד.

"בעת הסרת התנגדותי למינוי קיוויתי כי לכל הפחות, עם כניסתו של עו"ד אלדד לתפקיד, הוא יעשה כל שלאל ידו לפעול באופן ממלכתי ומערכתי, ולשמור על המוסד יקר הערך שהופקד בידיו באופן זמני. לשם כך, עם כניסתו לתפקיד, קיימתי עמו פגישת עבודה משותפת, בה סיכמנו לפעול ביחד, בשיתוף-פעולה, לשם קידום עבודת פרקליטות המדינה וחיזוק הערכים החשובים של שלטון החוק והאינטרס הציבורי".

בהמשך המכתב ממשיך מנדלבליט להשתמש במילים חריפות: "למרבה הצער, בחלוף קרוב לשלושה חודשים ממועד המינוי, עמדתי המקורית, אשר התבססה על היכרותי עם עו"ד אלדד ועם עבודתו, לפיה הוא איננו מתאים למלא תפקיד זה, רק התחזקה לנוכח התנהלותו בהיבטים שונים כממלא-מקום פרקליט המדינה.

"בתקופה זו התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו של אלדד, אשר לעמדתי אינם מותירים ספק באשר לכך שהוא אינו מתאים לכהן בתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה, ושאין מקום כי ימשיך את כהונתו בתפקיד זה. על כשלים אלה למדתי בראש ובראשונה באופן בלתי אמצעי מהעבודה המשותפת עם עו"ד אלדד. כמו כן, למדתי עליהם מתוך דיווחים שקיבלתי מהמשנים לפרקליט המדינה, שהם הגורם הניהולי הבכיר ביותר בשדרת הניהול של פרקליטות המדינה".

"הסתיר ממני נושאים מקצועיים"

בשלב זה עובר מנדלבליט למישור האישי וחושף את עומק הקרע בינו לבין ממלא-מקום פרקליט המדינה: "עו"ד אלדד הסתיר ממני נושאים מקצועיים וארגוניים בהם עסק ופגישות שקיים עם שר המשפטים, וזאת על אף שהנחיתי אותו למסור לי עדכון מלא על נושאים אלה, בשים לב לחשיבות עצמאות התביעה הכללית ולמורכבות הקשר של ממלא-מקום פרקליט מדינה עם הגורם הפוליטי אשר מחזיק בידיו את הכוח להאריך את תקופת מילוי המקום. למרות הנחיה זו, מסר לי עו"ד אלדד דיווחים חלקיים, ולעתים אף לא נכונים, כאשר נשאל מפורשות על נושאים שנדונו ביניהם", כתב היועמ"ש.

במישור הניהולי טוען מנדלבליט כי "עו"ד אלדד כשל. למעשה, מאז כניסתו לתפקיד קיים שיתוק בעבודת הצוות שהיא חיונית בהנהלת הפרקליטות, כתוצאה מחוסר אמון ומנתק כמעט מוחלט בינו לבין שכבת הניהול הבכירה של פרקליטות המדינה. ניתן לומר - בצער רב - כי הוא אינו מנהל את פרקליטות המדינה, דבר המקשה מאוד על תפקודה, והדבר חמור שבעתיים לנוכח אתגרי התקופה בה אנו נמצאים.

"עו"ד אלדד איננו מכנס את הנהלת הפרקליטות וכמעט איננו משתף את חברי ההנהלה הרלוונטיים בטיפול בנושאים שבתחום אחריותם, ובחירתו בדבר קידום נושאים מסוימים שאינם דחופים היא תמוהה ואיננה תוצר של עבודת מטה וניהול סדור.

"הכישלון הניהולי המתואר כרוך בפגיעה משמעותית ביכולת התפקוד של המערכת וביעילותה. הוא בא לידי ביטוי מיוחד, כאמור, בתקופה הנוכחית בשעה שהמדינה כולה מתמודדת עם אתגרי משבר התפרצות נגיף הקורונה, וגם פרקליטות המדינה נדרשת להתמודד עם אתגרים ארגוניים ומקצועיים כבדי-משקל". בשלב זה מוסיף היועמ"ש כי הוא נמנע לפרט את הדברים מפאת רגישותם הרבה והמובנת.

בשורה התחתונה מציין מנדלבליט כי תפקודו של אלדד לקוי מבחינה ערכית, ניהולית ומקצועית, "באופן הפוגע בתקינות עבודתה של פרקליטות המדינה. הותרת מינויו רק תלך ותגדיל את הפגיעה ותשבש את יכולת המערכת לתפקד".

מנדלבליט חותם את המכתב הנוקב בחזרה על כך שקיימת מניעה משפטית מהארכת כהונת אלדד, "וזאת לנוכח המגבלות החלות על סמכויותיו של שר המשפטים, זמן קצר לפני סיום תפקידו הצפוי כאמור; וכן לאור התנהלותו של עו"ד אלדד בתקופת כהונתו, במישורים הערכי, המקצועי והניהולי".

אלדד: "מנדלבליט עשה כל דבר אפשרי על-מנת לחבל בעבודתי"

ממלא-מקום פרקליט המדינה, עו"ד דן אלדד, הגיב בהודעה חריגה בחומרתה, ואמר כי מנדלבליט פועל להדיח אותו לאחר שביקש לברר על אודות סגירת התיק נגדו בפרשת הרפז.

לדברי אלדד, "לפני החג הגיעה ללשכתי פנייה מעיתונאי, העוסקת בעניינו של אביחי מנדלבליט. כדי שאוכל להשיב לפנייה ביקשתי לבחון את החומר הקיים מהעבר בנושא זה בלשכת פרקליט המדינה. מהחומר עלתה לכאורה תמונה מדאיגה בכל הנוגע לטיפול בעניינו של מנדלבליט. בימים האחרונים עדכנתי את הגורמים הרלוונטיים בדבר כוונתי להעמיק חקר בנושא בטרם אשיב לפנייה.

"אין לי ספק באשר למניעים לבחירה בניסוח האלים והמסולף כלפי. מהיום הראשון למילוי המקום עשה אביחי מנדלבליט כל דבר אפשרי על-מנת לחבל בעבודתי ולהפריע לתפקודי התקין. כעת הוא מלין על תוצאות התנהלותו שלו.

"העובדה שנודע לי על המכתב מהתקשורת, אומרת הכול. היא מלמדת מי פועל ביושרה, ענייניות ודרך ארץ, ומי לא. אף גורם לא הרתיע אותי מעולם מלבצע את שליחותי בפרקליטות ללא מורא וללא משוא-פנים, וכך יהיה גם בהמשך".