משרדי הבריאות והביטחון חתמו על הסכם עם מיי הריטג' לביצוע 10,000 בדיקות קורונה ביום

עסקה זו מצטרפת להסכם שחתמו משרד הביטחון ומשרד הבריאות עם חברת AID GENOMICS • בסה"כ יאפשרו שני ההסכמים יכולת של למעלה מ-20 אלף בדיקות ביום

משרדי הביטחון והבריאות הודיעו הלילה כי חתמו על הסכם עם חברת "מיי הריטג'" לביצוע 10,000 בדיקות קורונה ביום. החברה תקים מעבדת בדיקות, מבוססת על ציוד של החברה הסינית BGI.

למרות שלאורך התקופה האחרונה התעוררו שאלות רבות בנושא הגנת פרטיותם וחסיונם של הנבדקים, משרד הבריאות ציין בהודעתו כי ״ניתן בו משקל רב לסוגיות של אבטחת מידע ושמירה על פרטיות וחסיונם הרפואי של הנבדקים״, אך לא חשף את ההסכם שנחתם עם החברות המסחריות ולא פירט כיצד יישמר המידע הפרטי של האזרחים.

קבוצת BGI הסינית מעסיקה יותר מ-6,000 עובדים ומייצרת, בין היתר, מכונות לריצוף וניתוח גנטי. מיי-הריטג' החלה את דרכה כרשת חברתית לאילנות יוחסין והתפתחה בהמשך לספקית שירות בדיקות גנטיות ולאחרונה הודיעה על התמקדות עסקית בתחום הבריאות.

לאחרונה שלחו בכירים בתחום המשפט והטכנולוגיה בישראל מכתב בנושא למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. במכתב הם דרשו כי "פורסמו לציבור תנאי ההתקשרות, כמו גם המנגנונים שהוסדרו בו על מנת להבטיח הגנה מרבית על פרטיות הנבדקים, וכדי לאפשר לציבור לבחון ולהעיר (במידת הצורך) בנושא זה".

הפונים, בהם ד"ר תהילה אלטשולר-שוורץ מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, עו"ד רבקי דב"ש לשעבר ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע, עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח בישראל ועוד, ביקשו "לפרסם את תוכן ההתקשרות לאלתר", וזאת מתוך חשש "שהמידע הרפואי, שיימסר לצורך בדיקת הנגיף, יזלוג למטרות אחרות ויגיע לידיים מסחריות, ללא שליטה של מושאי המידע, כמו גם שיקולים של אבטחת מידע, הסכמת הנבדקים, ועוד".

עוד כתבו הפונים כי "לאור הפרטת (או הסתייעות) שירות כה רגיש לחברות שעשוי להן רווח נוסף, מלבד ערך ההתקשרות עצמה, כגון, שמירת מידע גנטי והרחבת בסיס הנתונים של החברות, ישנה חשיבות כי פרסום פרטי ההתקשרות יבוצע לאלתר".

עסקה זו מצטרפת להסכם שחתמו משרד הביטחון ומשרד הבריאות עם חברת AID GENOMICS, שתספק גם היא ציוד של חברת BGI לקופות החולים ובתי חולים ברחבי הארץ. הציוד יאפשר להם יכולת ל- 12-14 אלף בדיקות ביום. בסה"כ יאפשרו שני ההסכמים יכולת של למעלה מ-20 אלף בדיקות ביום.