ארבעה מנכ"לי משרדי ממשלה בפנייה דחופה לאוצר לאפשר עבודה מהבית: גזירה שאינה קיימת במגזר הפרטי

הפנייה הדחופה באה לאור כוונת הממשלה להחליט היום על השארת המגבלות על היקף העובדים במגזר הציבורי שיורשו לעבוד מהבית ברגע נתון

עבודה מהבית / צילום: shutterstock
עבודה מהבית / צילום: shutterstock

מנכ"לי משרדי החינוך, התחבורה האנרגיה והגנת הסביבה דורשים מהאוצר ומנציבות שירות המדינה להקל את המגבלות על עבודה מהבית על-מנת לאפשר לחלק מ-70 אחוז מעובדי המדינה שהושבתו מעבודה בתחילת משבר הקורונה, לשוב לעבודה.

הפנייה הדחופה באה הבוקר (ו') לאור כוונת הממשלה להחליט היום על השארת המגבלות על היקף העובדים במגזר הציבורי שיורשו לעבוד מהבית ברגע נתון. "מגבלה זו אינה מציאותית ומנותקת מהצרכים ומהיכולות של המשרדים" כותבים ארבעת המנכ"לים, שמואל אבואב, קרן טרנר, אודי אדירי וגיא סמט "אל תטילו על השירות הציבורי גזירה שאינה קיימת על המגזר הפרטי".

המכתב נשלח הבוקר לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ', ולממונה על השכר באוצר, קובי בר-נתן. מאחורי המכתב התמרמרות רבה בקרב עובדי משרדי הממשלה על הכוונה להשאיר את ההנחיות שמגבילות ל-30% את מספר העובדים המורשים לעבוד מהבית ומהמשרד בעוד שעל יתר 70% מהעובדים נכפתה חופשה בתשלום. בימים האחרונים אפשרה נציבות שירות המדינה להחליף 25% מתוך 30% העובדים שנשארו לעבוד, בעובדים שנמצאים בחל"ת, מבלי לחרוג מהמספר הכולל של 30%.

"בחודש האחרון", כותבים ארבעת המנכ"לים, "בחנו הלכה למעשה את האפקטיביות של מודל העבודה מהבית, בין היתר ביחס לתפוקות במקום העבודה. לשמחתנו נראה, כי במשרות המתאימות, העבודה מהבית לא פגמה בהיקף ובאיכות העבודה. העובדים מחויבים לעבודתם ומספקים תוצאות, והכל תחת בקרה הדוקה של מנהלי היחידות. לא למותר לציין כי למודל העבודה מהבית יש תועלות נוספות הן בהפחתת זיהום האוויר והן בהפחתת הגודש בדרכים ובתאונות הדרכים. התרחישים העדכניים צופים, לצערנו, כי משבר הקורונה אינו מאחורינו, ואנו עתידים לחוות גלים נוספים של תחלואה בהמשך.

"לכן נערך המשק הישראלי, ובתוכו השירות הציבורי, לחזרה מבוקרת לשגרה תחת הקריטריונים של 'התו הסגול'. אנו קוראים לכם לאפשר עבודה מהבית בצורה נרחבת ולסמוך על המנהלים בשירות הציבורי, שימנעו ניצול לרעה של תקנות החירום מחד וידאגו לרציפות תפקודית של המשרדים מאידך. שילוב של עבודה מהמשרד ועבודה מהבית במשרדי הממשלה הוא התמהיל הבטוח והנכון לשמירה על בריאות העובדים, והוא זה שיאפשר החזרה של השירותים לאזרח", כותבים המנכ"לים.

"הגבלת האפשרות לעבודה מהבית, תחייב את המשרדים להקטין את יכולת העבודה או לסכן את בריאות העובדים לשווא מטעמים ביורוקרטיים. אנו קוראים לכם לאפשר גמישות ניהולית למשרדים כך שיוכלו לעמוד בקריטריונים של התו הסגול ולא להגביל את העבודה מהבית", כתבו המנכ"לים.