בלי קשר לנגיף: מודי'ס הורידה את תחזית דירוג האשראי של מדינת ישראל לנייטרלי

בהסבר להורדת תחזית דירוג האשראי, ציינה החברה שתי סיבות עיקריות - זינוק בגירעון שהוחרף כתוצאה ממשבר הקורונה, וחולשת המדיניות התקציבית של הממשלה על רקע השיתוק הפוליטי

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים / צילום: Oded Balilty, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים / צילום: Oded Balilty, Associated Press

חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס פרסמה כי הורידה את תחזית דירוג האשראי של מדינת ישראל (ו'), מחיובית ליציבה. משמעות הורדת אופק הדירוג היא כי מודי'ס חוזרת בה מהכוונה להעלות את דירוג האשראי עצמו בטווח החודשים הקרובים. מדובר במהלך שלילי אך צפוי שבא על-רקע הזינוק הצפוי בגירעון הממשלתי השנה לשיעור דו-ספרתי וחוסר הוודאות הכללי לגבי משבר הקורונה.

על-פי מודי'ס, הורדת תחזית הדירוג נובעת משני גורמים עיקריים - הראשון הוא הזינוק בגירעון שהוחרף כתוצאה ממשבר הקורונה, והשני הוא חולשת המדיניות התקציבית של הממשלה על רקע השיתוק הפוליטי. בחברת הדירוג מדגישים כי החולשה שמפגינה ממשלת ישראל בתחום התקציבי החלה כבר בסוף 2018 ובאה לידי ביטוי בהתנפחות הגירעונות התקציביים עוד לפני פרוץ משבר הקורונה.

באוצר בחרו להדגיש כי הדירוג עצמו לא הורד וכי במודי'ס ציינו את פוטנציאל הצמיחה החזקה של ישראל לטווח בינוני, חשבונות חיצוניים חזקים והמוסדות האמינים שלדעת מודי'ס יסייעו לפרופיל האשראי של המדינה לעמוד בהשפעה של המשבר הקשה אך הזמני בעקבות התפרצות נגיף הקורונה.

חוזקות אלה מאזנות שילוב של אתגרים דמוגרפיים ארוכי טווח וסיכונים גיאופוליטיים מתמשכים.

שר האוצר משה כחלון התעלם בתגובתו מהורדת אופק הדירוג של מדינת ישראל והתייחס לכך שהדירוג עצמו לא הורד.  כחלון אמר כי "המשק הישראלי הוכיח לא פעם את איתנותו בזמן משברים. משבר הקורונה אמנם המשבר הגדול הכלכלי הגדול ביותר שפקד את מדינת ישראל, אך אני מאמין כי גם הפעם יתאושש המשק במהרה. אישרור דירוג האשראי של חברת מודי'ס מעיד על האמון הרב שיש למערכת הפיננסית העולמית בהערכות אלה". 

החשב הכללי, רוני חזקיהו אמר כי "למרות עדכון תחזית הדירוג ליציבה, אשרור הדירוג בתקופה של משבר גלובלי חסר תקדים משקף את אמון החברה בכלכלת ישראל וביכולתו של המשק להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה".

בהודעת החברה נכתב כי חלק מהסיבות לאישרור דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A1 היא העובדה שכלכלת ישראל הוכיחה חוסן למגוון זעזועים מקומיים וחיצוניים, הנתמכים על ידי תחום הטכנולוגיה התחרותית והחדשנית, בעוד שהייצור משדה הגז הטבעי 'לווייתן' שהחל בסוף 2019 ימשיך לאורך זמן וישפר עוד יותר את מצבה החיצוני החיובי של המדינה. יתרה מזאת, סביבת המדיניות המקרו-כלכלית המפותחת של המדינה והרקורד החזק של הבנק המרכזי בשמירה על יציבות מקרו-כלכלית ופיננסית אפשרו למשק להתאושש במהירות לאחר משברים קודמים.

האנליסטים חוזים כי התפרצות נגיף הקורונה תביא להתכווצות של התוצר השנה בסביבות 4%, אך נקודות החוזק הבסיסיות של המשק יביאו להתאוששות חזקה מהמשבר, כאשר פוטנציאל הצמיחה לטווח בינוני של ישראל יישאר יציב בסביבות ה - 3.5% לשנה.

יחד עם זאת, אחד הגורמים לעדכון תחזית הדירוג הינו הרעה בגירעון התקציבי. הביצועים הפיסקליים של ישראל הידרדרו מאוד מאז מתן התחזית החיובית ביולי 2018, וכי ניתן לצפות שההשפעה הפיסקלית תהיה רחבה יותר כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה.

חברת מודי'ס צפתה עלייה מחודשת ביחס החוב תוצר כבר לפני המשבר, ובהתחשב בחבילת הסיוע הכספית הגדולה וההתכווצות הכלכלית הצפויה, מודי'ס צופה כי נטל החוב הממשלתי יגיע לכ-72% מהתמ"ג, גידול של 12% מסוף שנת 2019. עוד מציינים האנליסטים של החברה כי תגובה חזקה לפעילות הכלכלית בשנה הבאה, בשילוב צעדים פיסקליים לא משמעותיים בדומה לאלה שנעשו בשנים האחרונות, יסייעו להורדת הגירעון התקציבי ל- 5.5% מהתמ"ג בשנת 2021 לעומת גירעון של 9% בשנת 2020. עם זאת, נטל החוב של ישראל עדיין יישאר מתון יחסית לכלכלות מתקדמות רבות אחרות.

גורם נוסף לעדכון התחזית הינו האפקטיביות של המדיניות הפיסקאלית של ישראל שהושפעה לרעה ע"י סביבה פוליטית מקוטבת ביותר, חלשה יותר מהצפוי בעת מתן התחזית בשנת 2018. סביבה פוליטית מקומית מקוטבת הובילה לשלוש מערכות בחירות חסרות תקדים בתוך שנה שהובילו לשורה של ממשלות מעבר מאז דצמבר 2018. לממשלות מעבר חסרות הסמכויות כדי לנקוט בצעדים פיסקאליים מהותיים אף שהגירעון הממשלתי החמיר באופן משמעותי בשנתיים האחרונות, הן מצד הקיטון בהכנסות והן מהגידול בהוצאות.