צו מעצר הוצא במקדוניה נגד מנכ"ל חברת הקנאביס מדיוי; הסניף המקדוני חשוד בפעילות פלילית

עפ"י החשדות הנחקרים, החברה גידלה קנאביס עם שיעורי THC גבוהים מהמותר • בעל השליטה והמנכ"ל, מנחם כהן: "בבדיקות מעבדה פשוטות יוכח כי זו טעות, וכי בצמחים יש פחות מחצי מהכמות המינימלית המותרת של THC"

מנחם כהן, מנכ"ל מדיוי / צילום: מתוך יוטיוב
מנחם כהן, מנכ"ל מדיוי / צילום: מתוך יוטיוב

חברת הקנאביס מדיוי תראפיוטיק הודיעה היום (א') לבורסה לניירות ערך בתל-אביב כי משטרת מקדוניה הצפונית הוציאה צו מעצר לצורך חקירה נגד בכירי הפעילות המקדונית של החברה וכן נגד המנכ"ל ובעל השליטה בחברה (51%), מנחם כהן. הרקע לחקירה הוא חשד של המשטרה המקדונית כי בסניף המקומי של החברה מתנהלת פעילות פלילית.

הטענה הנחקרת היא כי בשטחים של מדיוי, שבהם היה אמור לגדול המפ (בעברית, קנבוס) - צמח ממשפחת הקנאביס, המכיל שיעורים נמוכים מאוד של החומר הפעיל הפסיכואקטיבי THC, גדלו בפועל זנים עם שיעורי THC גבוהים יותר. בעקבות ההודעה על החקירה, ירדה הבוקר מניית מדיוי  בכ-15%, והחברה נסחרת בשווי שוק של כ-143 מיליון שקל.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום כהן: "זה סיפור קפקאי. היועצים המשפטיים שלנו אומרים כי בבדיקות מעבדה פשוטות יוכח כי זו טעות, וכי בצמחים שלנו יש רק 0.037% של THC - פחות מחצי מהכמות המינימלית המותרת. יש לנו גם את כל המסמכים המראים כי שרשרת הערך נוהלה על-פי כל התקנות המקדוניות, כולל רכישת הזרעים ונוכחות המשטרה במקום במהלך הקציר".

מדיוי מסרה כי קיבלה מכתב מעורך הדין של החברה המקדונית, ששמה Kannatek Doo Skopje, לפיו מדובר בצו מעצר לצורך חקירה למשך שלושה ימים נגד מנהל הפעילות של החברה המקדונית, נגד הבעלים של שטחי הגידול שבהם פועלת החברה, בשל חשד ל'גידול ויצוא סם נרקוטי ופשע מאורגן". "אנחנו לא מבינים מדוע נקטו צעד כזה, כשהיה כל-כך פשוט לבדוק את הדברים", אמר כהן.

כהן מעריך כי ההכנסות מהפעילות במקדוניה יכולות להיות משמעותיות בתוך שנה, "אם נבין מה בדיוק רוצים מאיתנו כדי לבצע גידול חוקי". אחרת, לדבריו, לא ברור כי החברה תמשיך בפעילות זו. במתקניה של מדיוי במדינה כבר גידלו 1.2 טונות של המפ.

בישראל מחזיקה מדיוי ב-65% מפעילות גידול קנאביס בערבה, הנמצאת בתהליכי הקמה, וכן ב-85% ממפעל לייצור מסטיקים בשם "מסטיקס", מתוך כוונה לייצר בו בעתיד מסטיק המכיל רכיבים של קנאביס (מוצר שאינו מאושר כיום לשיווק בישראל). במפעל המסטיקים חלה לפני כמה חודשים הצפה, והחברה נמצאת כעת בתהליך של תביעה על נזקי ההצפה מול חברת הביטוח.

הכנסותיה של מדיוי בשנת 2019 הסתכמו ב-486 אלף שקל, כשעיקרם ממפעל המסטיקים, שכיום מייצר מסטיקים שאין להם קשר לקנאביס. ההפסד הגולמי השנתי של החברה הסתכם ב-1.3 מיליון שקל, ההפסד התפעולי הסתכם ב-17 מיליון שקל, וההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות היה 11.4 מיליון שקל. נכון לסוף 2019 היו בקופת החברה 7.8 מיליון שקל, וקצב שריפת המזומנים השנתי שלה היה 3.4 מיליון שקל.