טלוויזיה | פרשנות

פרשנות: פה זה לא אירופה, וגם לא אוסטרליה

בזמן שבישראל מלקקים את הפצעים וזוכים לכתף קרה משר התקשורת, במדינות שונות בעולם הממשלה דווקא מנסים לסייע לגופי השידור לצלוח את התקופה • וגם: לפי מחקר חדש בארה"ב, כמעט 26% יותר מותגים מפרסמים בטלוויזיה האמריקאית היום לעומת לפני שנה

עוברת אורח מסתכלת בנייד כשברקע גרפיטי בבריטניה על ההסטריה בצל הקורונה / צילום: Massimo Paolone/LaPresse, Associated Press
עוברת אורח מסתכלת בנייד כשברקע גרפיטי בבריטניה על ההסטריה בצל הקורונה / צילום: Massimo Paolone/LaPresse, Associated Press

בזמן שבישראל מלקקים את הפצעים של המשבר וזוכים לכתף קרה משר התקשורת, במדינות שונות בעולם הממשלה דווקא מנסים לסייע לגופי השידור לצלוח את התקופה. לפרסום ב"גלובס" לפני מספר שבועות על ריכוך הרגולציה בבריטניה, מצטרף בשבוע שעבר מהלך של ממשלת אוסטרליה, אשר גיבשה סל הקלות לתעשיית המדיה במדינה ומבטלת את מחויבויות התוכן המקומיות של גופי השידור.

הממשלה באוסטרליה השעתה את מחויבויות התוכן המקומיות בשלב הראשון עד סוף 2020, עם אפשרות להארכה ל-2021, זאת בתגובה להקפאת ענף ההפקות במדינה עקב משבר הקורונה, כמו גם הירידה המשמעותית בהכנסות מפרסום של הרשתות.

המחויבויות כוללות תכני דרמה אוסטרלים, תכני ילדים ותעודה בערוצים חינמיים וערוצים בתשלום. ההכרזה הממשלתית, שנועדה לעודד את תחום השידורים, כוללת גם ויתור של 12 חודשים על מס ספקטרום לגופי שידור טלוויזיה ורדיו מסחריים, ותוכנית מענק של 50 מיליון דולר אוסטרלי לתמיכה בחדשות.

כמו בישראל, מחויבויות התוכן האוסטרליות המקומיות אינן חלות כיום על שירותי סטרימינג בינלאומיים, סלע מחלוקת קיים.

ממול, לפי חברת iSpot.tv, עוד ועוד מפרסמים נוהרים לטלוויזיה וכמעט 26% יותר מותגים מפרסמים בטלוויזיה האמריקאית היום לעומת לפני שנה - כך לפי פרסום באתר adage.com. חברת הדאטה iSpot.tv , העוקבת בזמן אמת אחר כל פרסומת שמשודרת בטלוויזיה האמריקאית, ערכה מחקר מפורט על האופן בו מפרסמים שינו את תקציבי פרסום הטלוויזיה שלהם, גם במהלך השנים וגם באחרונה, בעקבות משבר הקורונה. הממצא המרכזי: כמעט 26% יותר מותגים - 1,247 נוספים - מפרסמים בטלוויזיה היום לעומת לפני שנה.

iSpot בדקה את הפרסום האמריקאי החל מה-14 במרץ (תחילת ההסגר, ביטול שידורי ספורט לייב) עד ה-12 באפריל ורשמה פרסומים של 6,126 מותגים שונים. בשנת 2019 באותו טווח תאריכים, פרסמו 4,879 מותגים בטלוויזיה האמריקאית.

מדוע זה קורה? ראשית, עם היעלמותם של מלאי פרסומות יקרות על אירועי ספורט לייב, לרשתות יש מלאי במחיר נמוך יותר, אשר נגיש למגוון רחב יותר של מפרסמים. שנית, הרשתות, עוד לפני המגפה, הרחיבו את ההיצע שלהן למפרסמים - בחלק מהמקרים הן מציעות נקודות כניסה ידידותיות יותר לתקציב - בכדי להתחרות עם הענקיות פייסבוק וגוגל. הגברת הנגישות והנכונות לשתף פעולה עם מותגים קטנים יותר, הולכת וגוברת במהלך המשבר הפיננסי הנוכחי.