דווקא עכשיו: מאות קרנות נדל"ן מגייסות כסף

באפריל היו 939 קרנות שמכוונות להשקעה בנדל"ן מסחרי - והן רוצות לגייס סכום כולל של 297 מיליארד דולר

נדל"ן מניב / צילום: shutterstock
נדל"ן מניב / צילום: shutterstock

משקיעים שופכים מיליארדי דולרים לקרנות נדל"ן חדשות שנוצרו כדי לרכוש חובות שמגובים במלונות, קניונים, בנייני משרדים ועוד נכסים מסחריים שספגו הפסדים כבדים בגלל מגפת הקורונה.

חברות כמו KKR, Kayne Anderson Real Estate ו-Terra Capital Partners כבר סיימו לגייס או שעדיין מגייסות ממשפחות עשירות, מקרנות ריבוניות וממקורות אחרים שמקווים להרוויח מההתפרצות. מכיוון שעסקאות בשוק הנדל"ן המסחרי כמעט ואינן קיימות, הקרנות הללו מתמקדות בחובות נדל"ן שיוצאים לשוק על ידי לווים מהנדל"ן ואחרים.

האפשרויות צצות במהירות גדולה כל כך, שהחברות מגייסות כסף בקצב שהיה בלתי נתפס לפני המגפה.

Kayne Anderson, קרן שיושבת בפלורידה, גייסה בתוך שבועיים בערך 1.3 מיליארד דולר לקרן שמתמקדת בחובות של מוכרים שלחוצים בכסף, כך לדברי Al Rabil, העומד בראש הקרן. בדרך כלל לוקח שנה-שנה וחצי לגייס סכום כזה, אמר.

"היינו צריכים לדחות משקיעים", אומר רביל. "עדיין יש פחד וחוסר ודאות בשוק, אבל יש משקיעים שאומרים, אנחנו רוצים לשחק בהתקפה".

בתחילת אפריל היו 939 קרנות לנדל"ן מסחרי ברחבי העולם שגייסו כסף - זה שיא - והן שמו על הכוונת 297 מיליארד דולר, כך פי דוח של חברת המידע Preqin.

"אנשים ראו את תקופות המיתון המהירות האלה בעבר, ואת האפשרויות שהן מגלמות", אומר ג'סטין ברזש, אנליסט ב-Preqin.

העניין בנדל"ן נפוץ במיוחד בקרב משפחות עשירות וקרנות ריבוניות, אומר מייקל סטארק, מנכ"ל משותף של PJT Park Hill Real Estate Group, שמשמש מתווך בין משקיעים לבין מנהלי קרנות.

משקיעים גדולים אחרים כמו קרנות פנסיה או קרנות של מלכ"רים, כרגע, נוטים להיות זהירים יותר בכניסה לשוק הנדל"ן. הם עסוקים יותר בשאלה האם תיקי המניות שלהם עלולים לרדת עוד יותר.

חלק מהמשקיעים מקווים לפצות על הפסדים שספגו בתיקים הקיימים שלהם. רבים מכירים את הסיפורים על ההון שעשו בתקופות מיתון קודמות בנדל"ן המסחרי, משקיעים כמו סם זל בשנות ה-90, וקבוצת בלקסטון אחרי המשבר של 2008. דובר של זל סירב להגיב.

לכמה מנהלי השקעות היה מזל - הם סיימו לגייס קרן בדיוק לפני המשבר, מה שנותן להם תחמושת לבצע רכישות של נכסים בחודשים הקרובים. למשל, בלקסטון השלימה בתחילת החודש גיוס של 10.6 מיליארד דולר המיועדים להשקעה בנכסים באירופה.

IP Capital Partners, חברת השקעות מבוקה רטון בפלורידה, שקונה נכסי משרדים ולוגיסטיקה בפלורידה, סיימה לגייס קרן של 51 מיליון דולר החודש, שתשקיע לצד כסף מוסדי. ביחד עם החוב שתיקח על עצמה, יהיה לה ולשותפיה סכום של 700-800 מיליון דולר לביצוע רכישות, אומר ג'ייסון איזקסון, נשיא החברה.

"זו פוזיציה מעוררת קנאה להיות בה - לשבת על מזומנים שמאפשרים לצאת לשוק ולנצל הזדמנויות שמתעוררות עקב המצב", אמר.

ל-Terra Capital Partners יש כבר התחייבויות ל-50 מיליון דולר לקרן בהיקף 300 מיליון דולר שהיא מגייסת להשקעה בנכסים השקועים בצרות. לחברה יש נכסים מנוהלים בהיקף 650 מיליון דולר.