המרעננת הרשמית של הבורסה: מניית פרשמרקט טיפסה ביותר מ-60% מאז ההנפקה אשתקד

בעלי השליטה ברשת המזון, האחים יוסי ושלומי אמיר, ניצלו בסוף השבוע את הזינוק במניה למימוש של 100 מיליון שקל • ההנפקות הטובות ביותר ב-2019 מלבד פרשמרקט הן אלטשולר גמל והבורסה; הגרועה ביותר - ישראכרט

על רקע הסערה הנמשכת בשווקים בעקבות בהלת הקורונה, בלטה מכירת מניות שביצעו בימים האחרונים האחים יוסי ושלומי אמיר (עמר) ממניות רשת קמעונאות המזון פרשמרקט  שבשליטתם, תמורת כ-100 מיליון שקל.

במסגרת העסקה, מכרו האחים אמיר כ-7% ממניות הרשת, לפי שווי מניה של כ-9.5 שקלים - מחיר הנמוך בכ-5% בלבד מרמת השיא אותה קבעה המניה מוקדם יותר החודש, המשקפת לחברה שווי של כ-1.5 מיליארד שקל.

בעקבות המכירה, שבוצעה באמצעות דיסקונט קפיטל חיתום, חלקם של האחים אמיר בפרשמרקט יעמוד על כ-68% וחלק הציבור על כ-32% - מה שיבטיח את הישארות מניית החברה במדד תל-אביב 90.

לנוכח ירידות השערים הדרמטיות שפקדו את הבורסה בארץ ובבורסות העולם לאחרונה, מניית פרשמרקט בולטת בעלייה של קרוב ל-15% שהיא מציגה מתחילת השנה, המשלימה לה קפיצה של יותר מ-60% מאז הונפקו לראשונה מניותיה בחודש מאי 2019.

מאז הצטרפותה של פרשמרקט לבורסה היא פועלת להרחבת פעילותה, וכיום מחזיקה הרשת ב-38 סניפים, לעומת 31 סניפים שהיו בבעלותה טרם ההנפקה, אחרי רכישת 4 סניפי רשת סופר דוש ו-3 סניפים נוספים מיינות ביתן ומגה - כל זאת תמורת קרוב ל-180 מיליון שקל.

ביצועי מניות החברות הבולטות שהונפקו בבורסה מתחילת 2019
 ביצועי מניות החברות הבולטות שהונפקו בבורסה מתחילת 2019

סיימה את 2019 עם תוצאות חזקות

פרשמרקט, שסניפיה פועלים תחת 6 שמות מותג שונים, מתמקדת בסניפים שכונתיים, המאופיינים בשיעורי רווח גבוהים יחסית, והמגמה החיובית שמציגה מנייתה מתחילת השנה נרשמת כחלק מהכיוון הכללי המאפיין את מניות רשתות קמעונאות המזון המקומיות. מניות אלה הפגינו עוצמה בגל ירידות השערים החד שניכר בבורסה בתל-אביב.

כל זאת בחסות ההתנפלות על סניפי הרשתות בעקבות הבהלה שאחזה באזרחים בעקבות התפשטות וירוס הקורונה המסתורי, ומכירות השיא בסופרמרקטים תוך שיפור הרווחיות שנרשם בעקבות כך.

הצפי לתוצאות כספיות משופרות בתחילת השנה הנוכחית בענף קמעונאות המזון מגיע  לאחר שבסוף חודש מרץ האחרון הציגה פרשמרקט תוצאות חיוביות בסיכומה של שנת 2019. הכנסות הרשת טיפסו אשתקד ב-11% והתקרבו ל-1.2 מיליארד שקל, בעוד שהרווח הנקי שלה עלה ב-6% ל-58 מיליון שקל.

דיבידנדים ודמי ניהול שמנים לאחים אמיר

פרשמרקט החלה להיסחר בבורסה באמצע חודש מאי 2019, ובהתאם להצהרתה טרם ההנפקה זמן קצר לאחריה החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד שמן של כ-220 מיליון שקל - כשעיקר הסכום הגיע לכיסיהם של האחים אמיר, שהחזיקו אז כ-75% מהונה של פרשמרקט.

את פעילות קמעונאות המזון שלהם החלו האחים אמיר כבר בשנת 1995, עם הפעלת שני מרכולים בקריית ביאליק ובחיפה. התרחבותם המשמעותית נעשתה בשני שלבים - הראשון בשנים 2008-2016, אז רכשו 17 סניפים נוספים; והשני בתחילת 2017, עם רכישת 13 סניפי רשת מחסני להב תמורת 85 מיליון שקל מידי חברת האוטובוסים דן, שרכשה את הרשת מידיו של איש העסקים אלי להב בשנת 2010.

כיום מחזיקה כאמור פרשמרקט ב-38 סניפי סופרמרקטים בגדלים בטווח של 500-3,000 מ"ר, ובשטח כולל של יותר מ-32 אלף מ"ר, הפועלים תחת 6 מותגים שונים - פרשמרקט, היפר דודו, מחסני להב, מחסני מזון, טיפ טוב וסופר דוש.

נוסף לתמורה ממכירת המניות ומהדיבידנדים שמחלקת פרשמרקט, שלפי המדיניות כוללים לפחות 50% מרווחיה השנתיים, האחים אמיר נהנים מתגמולים שוטפים עבור ניהול החברה - יוסי כיו"ר ושלומי כמנכ"ל - שבשנה שעברה התקרבו ל-4 מיליון שקל כל אחד, אחרי שתנאיהם שודרגו עם השלמת ההנפקה.

יוחננוף איבדה 10% בחצי שנה

עם העליות שמציגה מניית פרשמרקט, היא בולטת בביצועיה מבין 9 החברות שביצעו הנפקת מניות ראשונית (IPO) ב"מחזור 2019-2020", וניצבת רק שנייה למניית אלטשולר שחם גמל, שקפצה בכ-90% מאז הנפקתה ביולי 2019.

עוד בין מניות אלה, בולטות בצד החיובי הבורסה לני"ע בתל-אביב, שקפצה בכ-50%; ושירותי בנק אוטומטיים, שעלתה יותר מ-20% - שתיהן תוך פחות משנה. מנגד בולטת מניית חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, שתוך שנה איבדה יותר מ-30% מערכה.

בניגוד לפרשמרקט, בין מניות רשתות המזון בולטת לשלילה מתחילת השנה מניית יוחננוף  - אחת מהמנפיקות האחרונות ב"מחזור 2019-2020", שנחלשה בכ-6% והשלימה שחיקה של כ-10% תוך חצי שנה, מאז הונפקה לקראת סוף שנת 2019.

במסגרת הנפקתה בנובמבר 2019 נהנתה יוחננוף מביקושים גבוהים, שנתמכו בכיוון השוק, מצב המתחרות וההתרחבות המשמעותית שהציגה בפעילותה - מה שסייע לה להפוך לרשת המזון השלישית בגודלה בבורסה, בשווי של כ-2.3 מיליארד שקל, אחרי גיוס של כ-460 מיליון שקל.

זמן קצר לאחר ההנפקה, דוחות רבעוניים שפרסמה יוחננוף אכזבו את המשקיעים, ששלחו את מנייתה לירידות. בסיכום 2019, לצד טיפוס של 19% בהכנסותיה השנתיות שהגיעו לכ-2.9 מיליארד שקל, בתמיכת עלייה במכירות חנויות זהות וחנויות חדשות, החברה שבשליטת משפחת יוחננוף נפגעה מהשפעת תקן חשבונאי חדש הקשור לחכירות (IFRS16) והרווח הנקי שלה נשחק ב-13% ל-77 מיליון שקל.