ישראל קיבלה כרטיס צהוב מחברות הדירוג הבינלאומיות, וגיוסי החוב צפויים להתייקר

הכלכלנים סבורים כי הורדת תחזית הדירוג של מודי'ס קשורה גם לקיפאון הפוליטי, וכי צעד דומה צפוי להגיע גם מצד S&P • באוצר ניסו להמעיט בחשיבות ההודעה, אך להורדת דירוג עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת דווקא בתקופה שבה הממשלה מתכוונת להרחיב את היקפי הגיוס

שר האוצר משה כחלון והחשב הכללי רוני חזקיהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר משה כחלון והחשב הכללי רוני חזקיהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

החלטת חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס (Moody’s) להוריד את אופק הדירוג של ישראל מ"חיובי" ל"נייטרלי" צפויה לגרור בעקבותיה צעד דומה מצד חברת S&P, כך העריכו אתמול אנליסטים בעקבות ההחלטה של מודי'ס שפורסמה בסוף השבוע. מדובר בהיפוך מגמה מדאיג לאחר שנים שבהן בנתה ישראל אמון והערכה מצד חברות דירוג האשראי וזכתה בהעלאות דירוג משמעותיות. ב-S&P ידונו בעדכון הדירוג של ישראל ב-15 במאי, יחד עם מדינות נוספות, כך לפי הודעה שהוציאה סוכנות הדירוג לפני כמה ימים.

להורדת דירוג עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על עלויות גיוס החוב של הממשלה בשווקים דווקא בתקופה שבה הממשלה מתכוונת להרחיב משמעותית את היקפי הגיוס, במסגרת ההתמודדות עם נזקי משבר הקורונה. האנליסטים מציניים כי האמירות הביקורתיות של מודי'ס כלפי ישראל מתייחסות לתקופה שלפני פרוץ משבר הקורונה ומהווה אקורד סיום צורם לכהונתו של שר האוצר משה כחלון.

מודי'ס הודיעה בסוף השבוע כי היא מורידה את אופק הדירוג מ"חיובי" ל"נייטרלי". מדובר בצעד חריג שאירע פעמים בודדות מאז החלו חברות דירוג האשראי לדרג את החוב של מדינת ישראל בשנות ה-90. מודי'ס העלתה את תחזית דירוג האשראי שלה ל"חיובי" ביולי 2018, בעקבות S&P שהעלתה את דירוג האשראי של ישראל באוגוסט 2018 לשיא של כל הזמנים (AA-). משמעות העלתה אופק דירוג האשראי ל"חיובי" היא כי חברת האשראי שוקלת להעלות את דירוג האשראי של המדינה המדורגת בתוך 18 החודשים הקרובים.

התפתחות דירוג האשראי של ישראל
 התפתחות דירוג האשראי של ישראל

הסבר אפשרי לגיוס המהיר בסוף מרץ

אלא שלאחר מספר החלטות שהותירו את אופק הדירוג ללא שינוי ושבהן שמרה מודי'ס על סימנטימנט חיובי כלפי ישראל - ניכר הפעם שינוי משמעותי לרעה בניסוח של הודעתה. "בשנתיים האחרונות חלה הידרדרות משמעותית בביצועים התקציביים של מדינת ישראל", נכתב בהודעת הסוכנות, "הגירעון ב-2019 הגיע ל-4% לעומת ציפיותינו בעת העלאת התחזית לגירעון של פחות מ-3%. התברר לנו כי המדיניות התקציבית של ישראל אינה מפגינה את העמידות הנדרשת ממדינה בדירוג אשראי -Aa".

על רקע זה אפשר להניח כי ישראל מיהרה לצאת לגיוס בחו"ל בסוף החודש שעבר של סכום שיא של 5 מיליארד דולר, בידיעה כי תחזית הדירוג של מודי'ס עומדת לרדת. הגיוס בוצע בהחלטה שהתקבלה ערב קודם, כפי שאמרו ל"גלובס" יועצי ההנפקה. במסגרת הגיוס הונפקה גם אג"ח ל-100 שנה לראשונה בתולדות המדינה בריבית שנתית של 4.5%.

"רק ההתחלה של תהליך"

במשרד האוצר עשו מאמצים גדולים למזער את חומרת המהלך של מודי'ס וההודעה שצורפה אליו. הודעת האוצר על החלטת הסוכנות שהתפרסמה בליל שבת בסביבות חצות הייתה מכובסת ודיווחה על "עדכון תחזית", במקום על הורדתה. בתגובה שצורפה להודעה בחר השר כחלון להתעלם מהורדת התחזית וטען כי "אישרור דירוג האשראי של חברת Moody's מעיד על האמון הרב שיש למערכת הפיננסית העולמית בפעולות הממשלה".

נימה שונה לחלוטין עלתה מסקירות הכלכלנים הראשיים בבנקים ובבתי ההשקעות המובילים. "החלטת חברת הדירוג מודי'ס להוריד את תחזית הדירוג של ישראל היא רק ההתחלה של תהליך שסופו הוא כנראה הפחתת דירוג", כתב אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות. בביקורת חריפה על מדיניות הממשלה כתב גרינפלד, כי "ההידרדרות במצב הפיסקאלי והעלייה החדה הצפויה ביחס החוב לתוצר, לצד חוסר ההצלחה של הממשלה ליישם צעדים שיתמכו בהתאוששות מהירה של המשק ובעיקר של שוק העבודה מובילים לכך שהתחזית שמודי'ס מציינת כגורם להפחתת אופק הדירוג נראית אופטימית באופן חריג".

"ישראל מקבלת כרטיס צהוב מחברות דירוג האשראי על רפיון המשמעת הפיסקאלית", כתב אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש. בסקירה השבועית שלו מהבוקר כתב זבז'ינסקי, כי "סיבה אחת להורדת התחזית נובעת מהרעה במצב הפיסקאלי בעקבות המשבר, אך הסיבה הנוספת קשורה לקיפאון פוליטי על רקע הרעה במצב הפיסקאלי עוד לפני המשבר". זבז'ינסקי ציין כי למרות שבשלב זה "לא צפויה השפעה של הודעות אלה על השווקים הן מציבות בפני הממשלה מטרה לא לזנוח חתירה להתנהלות פיסקאלית אחראית גם תוך כדי המשבר". לדבריו, "פגיעה בדירוג האשראי שתוביל לפגיעה בעלות גיוס החוב ולפיחות המטבע יהפכו התמודדות עם השלכות המשבר ועם המשברים הבאים לקשה הרבה יותר".