פרשנות: פייסבוק פגעה ביכולת של זום להרוויח מ-300 מיליון המשתמשים שלה

כמו שפייסבוק העתיקה את הסטוריז מסנאפ, כעת היא מנסה לעלות על טרנד שלא הצליחה לזהות בזמן • נכון, זום תמשיך להתקיים ולצמוח יפה, אבל אף פעם לא נוכל לדעת מה היה מצבה אילולא פייסבוק הייתה נכנסת לתחום שלה

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: Francisco Seco, Associated Press
מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: Francisco Seco, Associated Press

מניית חברת סנאפ סיימה את יום המסחר ביום שישי במחיר של 16 דולר, דולר פחות מהמחיר שבו הנפיקה החברה את מניותיה לפני שלוש שנים. אם היה צריך לבחור סיבה אחת למה סנאפ לא הצליחה להניב תשואה לבעלי המניות שלה, הסיבה הייתה פייסבוק. ליתר דיוק, הסטוריז שפייסבוק השיקה באינסטגרם (וגם בפייסבוק עצמה) כמה חודשים לפני שסנאפ הלכה להנפקה.

הרשת החברתית סנאפצ'אט היא זאת שהמציאה את הסטוריז, סטטוסים שנמחקים בתוך 24 שעות, וזה היה אחת הסיבות לכך שהצעירים נהרו אליה. כשאינסטגרם העתיקה ממנה את הפיצ'ר המוצלח, היא הצליחה להטות את הכף לטובתה.

אי אפשר להתעלם מהמקרה הזה כשבוחנים איך הפיצ'ר החדש של פייסבוק - שיחות ועידה ל-50 איש באפליקציית מסנג'ר - עשויה להשפיע על זום. ההפתעה בפיצ'ר של פייסבוק היא שניתן להוסיף לשיחה משתמשים שאינם חברים של המארח בפייסבוק או כלל אינם רשומים לרשת החברתית.

זום נהנית מזינוק במספר המשתמשים שלה מאז התחיל משבר הקורונה, ובשבוע שעבר הגיע ל-300 מיליון משתמשים יומיים, עלייה של 50% בתוך שלושה שבועות וקפיצה של פי 30 מתחילת השנה. למעשה, זום עוברת בימים אלו סוג של הסבה - ממערכת שבה משתמשים כמעט ורק לענייני עבודה למערכת שבה יש גם פגישות חולין של בני משפחה וחברים.

לא ברור עד כמה זום יכולה להרוויח מאותן שיחות חולין. רוב ההכנסות שלה (78%) מגיעות מ-0.5% מהלקוחות שלה, שהן חברות עסקיות גדולות. ועדיין, ככול שלזום יהיו יותר לקוחות חינמיים, ככה חלק מהם - גם אם בשיעור נמוך מאשר בעבר - יזדקק מתישהו בעתיד לחשבון בתשלום. לכן, זום עשויה להפסיד מכך שמשתמשים חדשים לא יכירו אותה כי יחליטו לעשות את שיחות החולין שלהן דרך פייסבוק.

צריך לזכור גם כי פייסבוק מנסה להפוך את אפליקציית מסנג'ר שלה לכזאת שמהווה כלי עבודה עבור עסקים, אז הפיצ'ר החדש עשוי להשתלב במאמצים האלו.

למעשה, האסטרטגיה של פייסבוק היא בדיוק המקור לביקורת על הכוח שיש לה (ולענקיות הטכנולוגיה האחרות) ועל היכולת שלהן להתחזק עוד ועוד ולפגוע במתחרות פוטנציאליות. יש להן כיסים עמוקים, בסיס משתמשים רחב, ויכולת להשיק פיצ'ר שיפגע באופן משמעותי בחברות אחרות.

כמו שפייסבוק העתיקה את הסטוריז מסנאפ, כעת היא מנסה לעלות על טרנד שלא הצליחה לזהות בזמן. נכון, זום תמשיך להתקיים ולצמוח יפה, אבל אף פעם לא נוכל לדעת מה היה מצבה אילולא פייסבוק הייתה נכנסת לתחום שלה. למשל, יכול להיות שזום הייתה בונה מודל עסקי נוסף לשיחות לא עסקיות. כעת יהיה לה קשה לעשות זאת, במיוחד כשפייסבוק מספקת את השירות ללא תשלום.