תביעה: זכיית ג'יימס ריצ'רדסון במכרז הדיוטי פרי ב-2013 - הונאה

בתביעה, בהיקף כחצי מיליארד שקל, חברת אלפא טוענת לתכנון הונאה הכוללת תפירת מכרז להפעלת הדיוטי פרי בנתב"ג, עריכת עסקאות אסורות במחשכים, העברת מידע סודי וחסימת אחד ממשתתפי המכרז באופן לא חוקי • ג'יימס ריצ'רדסון: "טענות כוזבות"

דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג / צילום: תמר מצפי
דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג / צילום: תמר מצפי

תכנון הונאה הכוללת תפירת מכרז להפעלת חנויות הדיוטי פרי בנתב"ג, סיוע בזכייה במכרז להפעלת הדיוטי פרי באוסטרליה, עריכת עסקאות אסורות במחשכים, העברת מידע סודי וחסימת אחד ממשתתפי המכרז בנתב"ג באופן לא חוקי - אלה הטענות הנטענות בתביעת עתק, בהיקף כחצי מיליארד שקל, שהוגשה היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד חברת הדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון. בתביעה נטען כי ריצ'רדסון קשרה קשר פסול עם חברת היינמן הגרמנית להטיית מכרז שנערך בשנת 2013 להפעלת חנויות הדיוטי הפרי בנמל התעופה בן-גוריון.

את התביעה הגישה חברת אלפא, המאוגדת בלוקסמבורג, ונשלטת על־ידי האוליגרך אלכסנדר משקביץ. משקביץ, איש העסקים יהודי-קזחי, שהוא אזרח ישראל בימים אלה, נחשב לאחד מעשירי ישראל, ומגזין "פורבס" העמיד אותו במקום ה-1,046 מקרב עשירי העולם בשנת 2014. עיקר הונו, שהוערך בעבר בין 1.7-3.7 מיליארד דולר, הגיע מתחום המתכות והכרייה.

בלב התביעה עומד המכרז להפעלת חנויות הדיוטי פרי בנתב"ג בשנת 2013. מתחם הדיוטי פרי המשמעותי בישראל ממוקם בנמל התעופה בן-גוריון. בימי שגרה (כאשר משבר הקורונה לא מרחף מעל ומשבית את שדות התעופה), בהינתן למעלה מ-22 מיליון נוסעים העוברים בנמל התעופה בן-גוריון מדי שנה והכנסות שנתיות העולות על 350 מיליון דולר, הזיכיון להפעלת דיוטי פרי נתב"ג הוא בין הרווחיים בעולם - או כפי שהוא מכונה בתביעה: "היהלום שבכתר, המהווה את גולת הכותרת לכל קמעונאי בתחום הדיוטי פרי".

על-פי הנטען בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין גיל ברנדס, יואב רזין, מתן קובץ' ורם פרדס, ממשרד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות', בשנת 2012 התקשרה חברת היינמן עם חברת אלפא בהסכם לשיתוף-פעולה אסטרטגי בתחום קמעונאות דיוטי פרי והשתתפות במכרז להפעלת חנויות בדיוטי פרי נתב"ג (מכרז 2013). המפעילה הקיימת של החנויות האמורות בדיוטי פרי נתב"ג באותה עת, ולמעשה במשך עשרות שנים קודם לכן, הייתה חברת ג'יימס ריצ'רדסון, שהייתה המתחרה העיקרית של שותפות אלפא-היינמן במכרז.

לטענת חברת אלפא, זמן קצר לפני מועד הגשת ההצעות למכרז 2013, התעקשה לפתע היינמן על הפחתה משמעותית של הצעתה של שותפות אלפא-היינמן. בתביעה נטען כי "הסכום אותו התעקשה היינמן להציע היה נמוך הן מהסכום בו אלפא האמינה כי נכון לנקוב, הן מהסכום אשר אותו סברו הצדדים קודם לכן כי יש להציע, הן מהסכום שהיה סביר להציע והן מהסכום אשר היועצים החיצוניים של שותפות אלפא-היינמן הציעו להציע. על אף שאלפא ניסתה לשכנע את היינמן שהצעת אלפא-היינמן המסתמנת לא תוביל לזכיית השותפות במכרז 2013, ואף הציעה להגדילה על חשבונה של אלפא - היינמן סירבה".

ואכן, נטען, בדיוק כפי שאלפא צפתה, הצעת אלפא-היינמן לא זכתה במכרז 2013. מי שזכתה במכרז הייתה ג'יימס ריצ'רדסון, אשר הגישה הצעה אשר הייתה גבוהה, למרבה הנוחות, רק במקצת מהצעת אלפא-היינמן. "במילים אחרות, לולא הייתה היינמן מתעקשת להפחית משמעותית את הצעת אלפא-היינמן, שותפות אלפא-היינמן הייתה זוכה במכרז 2013", נכתב בתביעה.

הזיכיון שהוענק לג'יימס ריצ'רדסון היה אמור להיות בתוקף עד 2020, ואולם בשנת 2017 איימה החברה לצאת מנמל התעופה בשל תמלוגים גבוהים מדי שלטענתה נגבו ממנה, וגרמה לרשות שדות התעופה לצאת למכרז חדש.

לטענת חברת אלפא, בשנת 2017 היא גילתה מהתקשורת כי חברת ג'יימס ריצ'רדסון שכנעה את רשות שדות התעופה לצאת למכרז 2013 בשנית, ו"לתדהמת" אלפא הכריזה ג'יימס ריצ'רדסון כי היא תגיש למכרז זה הצעה משותפת עם שותפתה של אלפא: חברת היינמן.

עוד נטען כי זמן מה לאחר מכן נתגלה לאלפא כי עוד לפני מועד הגשת ההצעות במכרז 2013, וללא ידיעתה של אלפא, ג'יימס ריצ'רדסון פיתתה את היינמן עם הצעה קוסמת ומשתלמת. לטענת התובעת, "הצעה זו הייתה כפי הנראה מושכת דיה כדי להוביל את היינמן לוותר על הזכייה במכרז 2013, להפר את חובותיה כלפי אלפא ולחתור תחת שותפות אלפא-היינמן באמצעות חבלה בהצעת אלפא-היינמן במכרז 2013 לטובת ג'יימס ריצ'רדסון".

בהמשך לכך, ג'יימס ריצ'רדסון זכתה גם במכרז החדש להפעלת החנויות הפטורות ממכס, יחד עם חברת היינמן הגרמנית, והזיכיון שלה חודש ל-10 שנים.

לטענת אלפא הזכייה הזאת, וכן הזכייה של ג'יימס ריצ'רדסון במכרז 2013, הם חלק מהונאה מתוכננת היטב.

על-פי התביעה, שנה לאחר שהפסידה במכרז 2013, היינמן השתתפה וזכתה במכרז להפעלת חנויות דיוטי פרי בנמל התעופה של סידני אוסטרליה, שבו יש לריצ'רדסון השפעה משמעותית. לטענת אלפא, ההנחה הייתה שג'יימס ריצ'רדסון תהיה אחת מהמציעות במכרז כזה, היות שהיא חברה אוסטרלית, היא השתתפה במכרז הקודם שנערך בשנת 2006 ואף פעלה באותה תקופה על מנת להרחיב את עסקיה ולהשיב לעצמה פעילות דיוטי פרי באוסטרליה, וקיבלה זיכיונות במספר מיקומים באוסטרליה. ואולם בבוא העת להגשת ההצעות, ג'יימס ריצ'רדסון נמנעה מלהגיש הצעה.

היינמן מצידה כינתה את זכייתה במכרז סידני "הדובדבן שבקצפת", ובכך, לטענת אלפא, "המעגל נסגר", כג'יימס ריצ'רדסון סייעה להיינמן בהבטחת הזכייה במכרז סידני, ונמנעה מלהשתתף במכרז זה כגמול להיינמן על סיועה במסגרת מכרז 2013.

בתביעה נטען כי חברת אלפא גילתה כי באמצעות תקשורת שנשמרה בסוד והחלפה של מידע מסחרי רגיש, לרבות בפגישות פנים אל פנים, אשר התרחשו בשנת 2013, כמו גם באמצעות התערבות פסולה ביחסים החוזיים וביחסי האמון של השותפים במתחרתם, שותפות אלפא-היינמן, הצליחה חברת ג'יימס ריצרדסון, שלא כדין, לשמור על נכסם היקר ביותר - זיכיון ששוויו מאות מיליוני שקלים.

"בעשותם כן, לא רק שהנתבעים פגעו בתובעת, כי אם גם במדינת ישראל, אשר נאלצה להסתפק בדמי זיכיון נמוכים יותר, לדאבונו של משלם המיסים", נטען בתביעה.

עוד נטען כי "מעשיהם ומחדליהם של הנתבעים אף פגעו בעניינם של ספקים ישראליים רבים לחנויות דיוטי פרי נתב"ג, אשר איבדו את אפיק הכנסתם לטובת פעילויות הסיטונאות של היינמן. בנוסף, לאור העובדה כי היינמן מספקת את המוצרים אשר נמכרים בחנות דיוטי פרי נתב"ג המופעלת על-ידי היינמן והנתבעים, ברי כי היינמן מעוניינת לשמור את הרווחים ממכירת מוצרים אלה בצד הסיטונאי, עד לרמה המקסימלית האפשרית. פירושו של עניין זה הוא, בין היתר, כי ייתכן כי רווחיה של שותפות הנתבעים והיינמן נמוכים מלאכותית על-מנת להימנע מתשלום מס הכנסה בישראל".

לטענת אלפא, מעשיה של חברת ג'יימס ריצ'רדסון מהווים גרם הפרת חובת אמון לצד שידול וסיוע להפרתה, גרם הפרת חוזה, תרמית, רשלנות והתנהלות בחוסר תום-לב, כמו גם התעשרות בלתי הוגנת, "ובהחלט יתכן כי הם עולים גם כדי עבירות פליליות לכאורה על דיני התחרות".

מג'יימס ריצ'רדסון נמסר בתגובה: "ג'יימס ריצ'רדסון מכחישה לחלוטין את טענותיה של אלפא, הצד אשר טוען את הטענות. מדובר בטענות כוזבות, מוליכות שולל וחסרות בסיס.
ג'יימס ריצ'רדסון מדגישה שבכל התנהלותה ביחס למכרזים ב-2013 ו-2017 של רש"ת להפעלת חנויות הדיוטי פרי בנתב"ג, כמו גם באחרים, פעלה בדיוק בהתאם לדרישות ההליכים והחוק. ג'יימס ריצ'רדסון תבחן את כל הצעדים המשפטיים בתגובה לטענות כוזבות אלו".